Als politieke bewegingen, bedrijven, belastingdiensten, criminele organisaties, mensenstromen, handelsverdragen, natuurrampen, ecosystemen en algoritmes zich niet aan landsgrenzen houden, dan moet de journalistiek die ze wil beschrijven, begrijpen en bekritiseren dat ook niet doen.

Daarom voeren we dertig dagen lang campagne om genoeg geld en pioniers bij elkaar te krijgen voor een uitbreiding naar het Engels.

Ruim vijf jaar geleden vestigden we een wereldrecord met de crowdfundingcampagne waardoor De Correspondent het levenslicht zag. Nu voeren we de grootste campagne in de geschiedenis van ons platform. Hier praten we je bij:

Vrijdag 14 december

Dit was om 23.35 uur vannacht.

Dit was om 23.35 uur vannacht.

Uit de grond van ons hart zeggen wij: 42.780 maal dank voor jullie overweldigende steun en vertrouwen!

Na een ontzettend spannende maand hebben we samen The Correspondent werkelijkheid gemaakt. Precies 34 uur voor het verstrijken van de deadline haalden we ons doel van 2,5 miljoen dollar. Daarmee is onze Engelstalige uitbreiding een feit!
🌍🌎🌏

Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe blij we zijn dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen. Jullie, onze leden, waren cruciaal voor dit succes: duizenden pioniers van The Correspondent waren al lid van De Correspondent.

Omdat de meesten van jullie al vroeg lid werden, gaf dat een enorme impuls aan de campagne. Zo kwamen we op de radar van andere media en werden we uitgenodigd door The Daily Show en CNN. Daardoor kwam de campagne opnieuw in een stroomversnelling. In de zeven dagen daarna sloten duizenden nieuwe leden zich aan.

Dankzij jullie hebben we ook opnieuw een wereldrecord gevestigd met het aantal leden dat heeft bijgedragen aan een journalistieke crowdfundingsactie. Het eerste record vestigden we met De Correspondent in 2013, toen 18.933 leden zich tijdens de crowdfunding bij ons aansloten.

We kunnen niet wachten om straks samen met leden uit meer dan 130 landen een grensoverstijgend medicijn tegen de waan van de dag te

Het campagneteam uit New York voor de muur met namen van de pioniers die The Correspondent mogelijk maakten. Vlnr: Ernst-Jan, campagnestrateeg Baratunde Thurston, campagnemedewerker Zainab Shah, Rob en engagement editor Jessica Best. Campagnebeeld: Martijn van Dam (vormgever bij Momkai)

Het campagneteam uit New York voor de muur met namen van de pioniers die The Correspondent mogelijk maakten. Vlnr: Ernst-Jan, campagnestrateeg Baratunde Thurston, campagnemedewerker Zainab Shah, Rob en engagement editor Jessica Best. Campagnebeeld: Martijn van Dam (vormgever bij Momkai)

Woensdag 12 december

Minder dan negentig uur te gaan in de campagne voor The Correspondent en meer dan 2 miljoen dollar op de teller. Dit zijn de spannendste dagen sinds ik begon als campagneleider voor De Correspondent.

dat onze ambassadeur Jay Rosen bij The Daily Show with Trevor Noah te gast was. Niet lang daarna zat Rob bij Reliable Sources van CNN, wat wel wordt genoemd. Prachtig om te zien hoe hij vertelde over ons streven voor Unbreaking News bij het medium dat breaking news zowat heeft uitgevonden. En vannacht was Jay te zien bij Young Turks, een YouTube-kanaal met meer dan 4 miljoen abonnees. Dat staat vanavond online.

En al die aandacht zie ik terug in de tellers en statistieken die ik als campagneleider bijhoud: we zijn al over de 87 procent van ons streven om 2,5 miljoen dollar te halen. We lijken af te stevenen op succes, maar we zijn er nog niet. De hartslag, bloeddruk en algemene opwinding zijn inmiddels behoorlijk hoog op de redactie in Amsterdam en bij het campagneteam in New York.

Omdat het einde van de campagne én ons einddoel in zicht zijn (had ik al gezegd hoe spannend het nu is?), tellen we vanaf vandaag over de hele wereld gezamenlijk af. De teller schakelt om naar dollars en we tellen af in uren. Vrijdag 14 december om middernacht Pacific Standard Time (in Nederland is het dan zaterdagochtend, 9.00 uur) weten we of onze grensoverstijgende journalistieke beweging een feit is.

Ben je nog geen pionier, maar wil je ook de Engelstalige uitbreiding van De Correspondent om grensoverstijgende journalistiek mogelijk te maken? Doe dan snel mee. Het is nu of nooit. Dank je wel!

Donderdag 6 december

Nog acht dagen om met elkaar onze Engelstalige journalistieke beweging werkelijkheid te maken.

Dat moet lukken, met bijna 18.000 pioniers in ruim honderd landen wereldwijd en ruim één miljoen euro op de teller. Als iedereen één vriend, familielid of collega overtuigt zich aan te sluiten, zijn we er!

Onze namenmuur dijt intussen gestaag uit. Om de beurt schrijven collega’s met het mooiste handschrift namen op de muur. Toegegeven, we hadden ons er een tikkeltje op verkeken hoeveel werk dat zou zijn. Tegelijkertijd is het een mooie kennismaking met een aantal van onze nieuwe leden.

Wie had bijvoorbeeld gedacht dat Apple-oprichter Steve Wozniak zich bij ons zou voegen?

Verder volgen andere media ons op de voet. en En we hebben geweldig nieuws: vanavond (5 uur ’s ochtends Nederlandse tijd) is hoogleraar journalistiek en The Correspondent-ambassadeur van het eerste uur om te praten over onze Engelstalige uitbreiding.

Op vrijdagavond 7 december om 19.50 uur is het interview te zien op Comedy Central Nederland. Elke week kijken er 15 miljoen mensen wereldwijd op tv en online naar dit programma. We zijn heel benieuwd wat dit voor de campagne van The Correspondent zal betekenen!

Vrijdag 30 november 2018

De afgelopen dagen stonden hier in het teken van mijlpalen en mooie getallen. Dankzij 15.000 pioniers passeerden we de magische grens van één miljoen dollar.

En het getal waar we misschien wel het trotst op zijn − ook een mijlpaal deze week: die pioniers komen uit ruim honderd (!) landen. Dat is meer dan de helft van alle landen ter wereld. En ook dat getal blijft maar oplopen.

Onze missie is om grensoverschrijdende journalistiek te maken. Die journalistiek wordt alleen maar beter als leden van op zoveel mogelijk plekken over de hele wereld meedoen, door hun expertise en ervaring bij te dragen.

De volgende mijlpaal al in zicht. Op het moment van schrijven staat de teller in euro’s op 922.384,-

Woensdag 21 november 2018

Wat een week. Zelden hebben we zulke spannende, drukke en chaotische zeven dagen meegemaakt als nu. Leden uit maar liefst 89 landen (!) sloten zich al aan bij The Correspondent (en samen droegen ze al meer dan 700.000 euro bij!). Onze beweging voor unbreaking news begint al heel echt te voelen.

Wij genieten dan ook enorm van de steun die we uit alle uithoeken van de wereld ontvangen. Zo Catherine Gyldensted: ‘Achter [The Correspondent] gaat een zeer originele visie schuil die de journalistiek constant uitdaagt om te veranderen en nu de media wereldwijd kan inspireren.’

En we hebben meer fans, van Caïro tot Madrid tot Genève:

De stemming in ons campagnehoofdkwartier in is dan ook opperbest (al missen we onze collega’s in Oud-Amsterdam). Vermoeiend is het wel, want onze dagen zijn ongeveer 19 uur lang: we draaien om en om socialmediadienst tot middernacht (waarna het team in Amsterdam het weer overneemt) en worden vervolgens weer om zes uur ’s ochtends wakker van de spanning, omdat we willen zien waar de teller op staat.

Ik was op dag 1 trouwens even op de beursvloer van Wall Street om een interview te geven – een interview dat als volgt werd ondertiteld (ze moeten hier, geloof ik, nog wennen aan mijn naam):

Ondertussen werken onze campagneleiders Zainab, Jessica en Joris samen met ontwerper Martijn en developer Ruben non-stop aan de verspreiding van onze boodschap op sociale media en heeft Ernst-Jan nog nooit zoveel bedankmailtjes gestuurd aan beroemde ambassadeurs als in de afgelopen twee dagen. Ze zijn dan ook heel enthousiast over ons:


Maar we zijn er nog lang niet, want ons doel van 2,2 miljoen euro is nog niet gehaald. Dus alle steun blijft zeer nodig! Je kunt ons helpen door onze campagne zo veel mogelijk te delen met de wereld, op Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, per mail – of gewoon bij de koffieautomaat op het werk of aan de keukentafel thuis! Een radicaal ander soort nieuws: misschien wel een leuk cadeau voor in de schoen? 👞👠

Vrijdag 16 november 2018

De teller en een easter egg

Ons team van webdevelopers draait op dit moment in de hoogst mogelijke versnelling. Dat begon natuurlijk een aantal weken geleden al, in de aanloop naar deze campagne – maar afgelopen woensdag kwam alles samen in een mooie mix van te weinig slaap, te veel koffie en georganiseerde chaos.

Het licht op de redactie ging om vijf uur ’s ochtends aan, zodat we konden starten met de laatste tests en uiteindelijk de livegang.

Eerst de lucht in: onze infrastructuurexpert Alexander drukt op een paar knoppen, we wachten vijftien minuten tot alle drieduizend servers wereldwijd geüpdatet zijn en... check! Dan alles voor .nl live: op een kleine bug na gaat ook dat bijzonder soepel.

De artikelen mogen online en de nieuwsbrieven kunnen de deur uit. En dan is het wachten op de eerste steunbetuigingen. Hoopvol kijken we met z’n allen naar een groot scherm met daarop de teller van het bedrag dat we met onze crowdfundingcampagne verzamelen. Het scherm is het middelpunt van de redactie, het eerste waar iedereen ’s ochtends bij binnenkomst naar kijkt.

En vandaag was het dan zover: de teller ging de grens van 500.000 euro voorbij! Toen hij op ongeveer 475.000 stond besloot ik nog snel een kleine toe te voegen. Gelukkig net op tijd!

Nu is iedereen benieuwd wat er gebeurt bij 1.000.000 euro… en daar komen we natuurlijk maar op één manier achter.

Vimeo

Donderdag 15 november 2018

De Unbreaking News-bus

Toen we eind september op de redactie ons kwam hij ineens de parkeerplaats opgereden:

Foto: Catharina Gerritsen

Foto: Catharina Gerritsen

Verrassing van het campagneteam: een archetypische nieuwswagen, beplakt met de boodschap Not the news van en de slogan voor onze campagne: #unbreakingnews.

Een enkele wenkbrauw schoot omhoog. Niet bepaald in lijn met of onze stukken over de grote gevolgen van voor de deur. Maar de meeste collega’s ontvingen dit nieuwscliché op wielen enthousiast.

Je zou bijna denken dat we stiekem van die klassieke nieuwsjagers willen worden, zoals we die kennen uit films. Met piepende banden aankomen om een brand te verslaan, dat werk.

Maar nee. Wij reden de afgelopen tijd met onze Ford Econoline naar allerlei plekken waar ogenschijnlijk niets gebeurt, maar waar structurele ontwikkelingen gaande zijn die de wereld definiëren. Plekken waar volgens ons de nieuwswagens elkaar zouden moeten verdringen om het beste plekje.

Denk aan: het Zandpad in Utrecht waar prostituees na sluiting van de tippelzone online hun werk voortzetten. Uit het zicht van iedereen, ook van hulpverleners en de media.

Dimitri Tokmetzis, onze datacorrespondent, besloot daarom enkele jaren geleden om de digitale tippelzones systematisch in kaart te gaan brengen. Al snel ontstond een beeld van een complex internationaal netwerk van prostituees. Dit vraagt om internationale én lokale journalistiek. Want via seksadvertenties in binnen- en buitenland van een zeer kwetsbare beroepsgroep en mogelijk grip krijgen op het gedrag van mensenhandelaren.

Foto: Jeroen de Bakker

Foto: Jeroen de Bakker

We fotografeerden de bus op plekken als deze om aandacht te vragen voor onze campagne. De locaties staan symbool voor de manier waarop we journalistiek bedrijven bij De Correspondent: niet op zoek naar het nieuws van de dag, maar naar wat er iedere dag gebeurt. En veel van die structurele ontwikkelingen zijn niet gebonden aan landsgrenzen, dus als je ze écht wilt begrijpen, moet je voorbij die grenzen kijken.

Dat is wat we met de uitbreiding naar The Correspondent willen doen. Met de Unbreaking News-bus voeren we de komende weken campagne om te laten zien wat voor verhalen The Correspondent zoal wil maken. Vandaag publiceren we

Verder nog deze leestip: het over onze campagne.

Woensdag 14 november 2018

Een speciaal ontbijt

Vanaf half vijf vanochtend brandt het licht bij de developers op de redactie. Denk: acht man en een vrouw, naarstig op een refresh-knop klikkend, in afwachting van het opstarten van servers wereldwijd. Drie keer stijgt gejuich op - loos alarm. Eén van de – pak ’m beet – drieduizend servers had nog wat langer nodig.

Intussen komt – geheel in stijl voor een #UnbreakingNews-beweging – CNN als eerste naar buiten met het nieuws over onze internationale campagne.

Kwart voor zeven. Nog eens die refresh-knop.

Gejuich! High fives! Het begin van een wereldwijde beweging om de journalistiek te vernieuwen, is een feit.

De sfeer in onze developersruimte tijdens de lancering.

De sfeer in onze developersruimte tijdens de lancering.

De rest van de redactie is inmiddels ook aanwezig. Onze campagneleider en socialemediaredacteuren draaien op volle toeren om de wereld kennis te laten maken met The Correspondent. We ontbijten met zijn vijftigen en vieren de start van de campagne. Tot tien uur, dan moeten we allemaal weer keihard aan het werk.

Onze campagnevideo

Een handvol van de ruim honderdvijftig internationale ambassadeurs die zich de afgelopen maanden bij The Correspondent aansloten, werkte mee aan een campagnevideo die we in New York opnamen. In hun eigen woorden vertellen ze waarom ze The Correspondent steunen.

YouTube

Onze campagnevideo waarin ambassadeurs vertellen waarom ze The Correspondent steunen

In andere media

De primeur in Nederland is voor Zij openen vandaag hun V-bijlage met een interview met Rob en Ernst in New York. Op zijn we vandaag ook waan van de dag. CNN noemden we al en brengt een interview met Rob over onze plannen. Om een uur of negen vanochtend is trending op Twitter. En besteedt er aan het begin van de middag ook een bericht aan.

Dinsdag 13 november 2018

De afgelopen maanden

Al maanden werken we achter de schermen toe naar dit moment. Dit is onze grootste campagne tot nu toe.

En uitgerekend vandaag ligt het internet plat op de redactie!

Terwijl redactiemanager Yahya uren aan de lijn hangt met onze internetprovider, en onze technische alleskunner Najib op pad gaat om een 100 meter lange kabel te kopen om het internet van onze bovenburen te kunnen gebruiken, treffen we via haperende privé-hotspots de laatste voorbereidingen met onze collega’s in New York.

Want Rob en Ernst-Jan zitten al een jaar in de VS om deze campagne voor te bereiden. De Amerikaanse hoogleraar journalistiek Jay Rosen sloot zich aan en startte Daarin deed hij samen met zijn studenten van New York University onderzoek naar de mogelijkheden van een door leden gedreven journalistiek medium.

Ook onze collega’s van creatief bureau (en medeoprichter) Momkai werken aan de voorbereidingen van de campagne. Van Blue State Digital, een van de ter wereld, leerden we hoe we effectief internationaal campagne kunnen voeren. In New York zitten inmiddels bij elkaar die de campagne coördineren.

Onze stukken kun je herkennen aan dit campagnelogo.

Onze stukken kun je herkennen aan dit campagnelogo.

Op de redactie in Amsterdam zijn sinds een paar weken alle 51 medewerkers betrokken bij de campagne. Zij bouwen de campagnesite, bereiden berichten op sociale media voor, bedenken verhalen voor onze Unbreaking News-bus (daarover morgen meer) en maken verhalen over het hoe en waarom van The Correspondent die we de komende dertig dagen zullen publiceren.

Deze producties kun je herkennen aan het campagnelogo. Ondertussen blijven we dagelijks onze journalistiek publiceren.

Meer weten over The Correspondent?

Meer lezen over de campagne?

Sluit je vandaag aan bij The Correspondent. En maak wereldwijde journalistiek mogelijk over de grote vragen van onze tijd Meer dan ooit heeft de wereld invloed op wat er bij ons gebeurt. En wat in ons eigen land gebeurt, heeft meer invloed op de wereld dan ooit. Daarom hebben we grensoverstijgende journalistiek nodig. En daarom willen we samen met jou De Correspondent naar het Engels uitbreiden. Lees het verhaal over het waarom van The Correspondent hier. Waarom je de prijs van een lidmaatschap van The Correspondent zelf mag bepalen We willen The Correspondent lanceren: een Engelstalige uitbreiding van De Correspondent. Omdat grensoverstijgende thema’s een nieuw soort journalistiek verdienen. Bij The Correspondent laten we leden zelf de prijs van hun lidmaatschap bepalen. Als dat succes heeft, gaan we dat ook bij De Correspondent doen. Lees het verhaal hier