Beste,

Uit het grootste onderzoek ooit gehouden onder Amerikaanse schrijvers doemt een ‘crisis van epische proporties’ op: schrijvers kunnen niet of amper van hun boeken leven. Slecht nieuws voor de schrijvers, en voor de lezers. Verder in deze nieuwsbrief: waarom we voor ons nieuwe boek een evenement organiseren. Maar eerst: nieuws over ons eerste boek!

‘De volksheld van Davos’

Het allereerste boek van De Correspondent is ruim vier jaar na verschijnen ineens wereldnieuws.

Gratis geld voor iedereen was Rutger Bregmans ticket naar het World Economic Forum in Davos. Zijn boek is intussen in 32 landen verschenen, en hij was daar uitgenodigd om te vertellen over het idee waaraan het boek zijn Nederlandse titel ontleent: het basisinkomen.

Maar hij begon met iets anders.

‘Niemand praat over belastingontwijking’, zei hij in een zaal vol miljonairs. ‘Het is alsof je naar een conferentie van brandweermannen gaat, maar het niet mag hebben over water.’

Misschien zag je dit al langskomen, want ging viral.

YouTube
Bekijk hier Rutgers optreden bij Davos.

Hij werd gedeeld door en er verschijnen nu wereldwijd interviews, onder andere in The Washington Post, op CNN, in The Guardian – en op Vox, waar Rutger werd neergezet als ‘de volksheld van Davos’. Ook mocht hij aanschuiven in

Rutgers verhaal laat zien dat boeken deuren kunnen openen. Naar het buitenland, naar het World Economic Forum in Davos, en naar de politiek.

‘Vijf jaar geleden schreef ik in de eerste editie van mijn boek dat we "onrealistisch, onredelijk en onmogelijk" moeten zijn – want zo begint verandering. Ik had niet durven denken dat deze ideeën nu al in de mainstream-debatten zouden terechtkomen.’

‘Een crisis van epische proporties’

In schreef ik kort over vers onderzoek van KVB Boekwerk, dat vlak voor de jaarwisseling liet zien dat nog geen 0,7 procent van de Nederlandse schrijvers kan leven van royalty’s uit boekverkoop – althans, daar een minimuminkomen aan overhoudt. In absolute cijfers betekent dit dat in Nederland slechts zeventig schrijvers leven van de literaire pen.

Begin dit jaar kwam The Authors Guild, de Amerikaanse auteursbond, eveneens met ‘verpletterende’ Uit onderzoek van de bond, het grootste ooit gehouden onder Amerikaanse schrijvers – met 5.067 deelnemende auteurs – doemde een ‘crisis van epische proporties’ op.

Net als in Nederland kunnen de meeste Amerikaanse schrijvers niet of amper van royalty’s alleen rondkomen.

Slecht nieuws voor de schrijvers én voor de lezers. Want, zegt schrijver en president van The Authors Guild James Gleick, ‘wanneer je de auteurs van een land armer maakt, verarm je hun lezers’.

Wat laat het Amerikaanse onderzoek zien?

Kijken we alleen naar de inkomsten die puur uit het boek voortkomen (voorschot, royalty’s, opbrengsten uit vertaalrechten, enzovoorts), dan zien we in de VS een daling van meer dan 50 procent: hielden schrijvers in 2009 gemiddeld 6.250 dollar daaraan over, in 2017 was dat nog 3.100 dollar.

Het ergste is het gesteld met schrijvers van literaire fictie. Zij ervaren de grootste keldering, met 27 procent in vier jaar, gevolgd door algemene non-fictie (min 8 procent).

De inkomsten van schrijvers die hun boek in eigen beheer uitgeven, nemen wél toe: tussen 2013 en 2017 schoten die omhoog met maar liefst 95 procent. Maar nog altijd verdient de gemiddelde auteur meer bij een uitgeverij. En ook de grootverdieners onder de schrijvers in eigen beheer verdienen aanzienlijk minder dan de topauteurs bij uitgeverijen.

Wat ook toeneemt is de bezorgdheid van de Amerikaanse auteursbond. Bezorgdheid over ‘de toekomst van ons literaire erfgoed – van boeken die ons iets leren, inspireren, aan het denken zetten en laten meeleven’.

Wat zijn de oorzaken?

De oorzaken van de dalende cijfers in de VS zijn volgens de auteursbond Amazon (die schrijvers en uitgevers dwingt te zakken met hun prijzen), lagere voorschotten en royalty’s van uitgevers voor ‘midlist’-schrijvers, kortingsacties met kelderprijzen die de royalty’s nog verder omlaag brengen, de ‘blockbustermentaliteit’ van uitgevers die bekende schrijvers gigantische voorschotten geven, wat ten koste gaat van het budget voor andere schrijvers.

Ook de opkomst van digitaal lezen, van gratis leesvoer via Google Books tot onbeperkt toegang via abonnementsmodellen, heeft negatieve invloed. In dit kader vond ik de woorden van de vicevoorzitter van de Authors Guild Richard Russo raak. Amazon, maar ook Google, Facebook en ieder ander bedrijf dat handelt in ‘inhoud’, drijft de waarde van die inhoud die wij produceren omlaag, zegt Russo.

Zo verlagen ze hun eigen kosten voor de distributie ervan. En van wat er na die waardevermindering overblijft, pakken ze ook nog eens een oneerlijk deel van de winst. Russo: ‘They like to move fast and break things, maar het is niet langer in hun belang om ons te breken. Als zelfs de meest getalenteerde auteurs het zich niet langer kunnen veroorloven om te schrijven, om te creëren, wie gaat dan de inhoud leveren?’

Want het gevolg van de neergaande trend is dat voltijdschrijvers met ‘uitsterven worden bedreigd’. Steeds vaker nemen ze noodgedwongen andere klussen aan of zelfs banen. Denk aan lezingen of journalistiek werk.

De eerste avond over het tweede kind

Bij De Correspondent vormen al die verschillende klussen samen het correspondentschap, waar een boek een onderdeel van kan zijn. En boeken kunnen weer leiden tot nieuwe inzichten, waarover dan weer geschreven kan worden. Of, in het geval van ons nieuwste boek, gesproken.

Het afgelopen jaar werkte Lynn Berger aan een boek over tweede kinderen: De tweede - Over het zijn en krijgen van een tweede kind. En steeds wanneer ze iemand daarover vertelde, kwam er altijd een verhaal of een ervaring terug.

Daarom hebben we met De Correspondent op 26 februari een avond in TivoliVredenburg georganiseerd: Een avond met verhalen en interviews – en genoeg tijd voor iedereen om na afloop verder te praten.

Ernst-Jan Pfauth, oprichter van De Correspondent en bijna-vader van een tweede, is gastheer. Hij interviewt SLA-oprichter Nina Pierson – deze kersverse moeder van twee werkt aan een boek over moederschap – en kunstenaar Brian Elstak, die vorig jaar zijn tweede kinderboek publiceerde, Trobi. Correspondent Arjen van Veelen draagt een column voor over zijn twee kinderen – en zijn oma die er veertien kreeg. En zelf leest Lynn voor uit haar nieuwe boek, De tweede, waarvan we gisteren alvast voorpubliceerden.

Kom ook! En neem vooral je broer, zus, zoon, dochter, vader of moeder mee. Of een andere tweede.

Tot de volgende!

Milou

P.S. Voor alle redacteurs, persklaarmakers en correctors die dit lezen (maar eigenlijk een aanrader voor iedereen): een geestige oude rot in het redactievak, en zijn boek over de dertig jaar dat hij redigeerde.

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!

Correctie 6-2-2019: In een eerdere versie stond dat Rutger Bregman het op Davos had over ‘belastingontduiking’, dat moet zijn ‘belastingontwijking’ en is aangepast.