Wat is de overlevingskans van een als die wordt aangereden door iemand in een auto? Dat is een interessante vraag nu het nieuwtjes en frustraties regent over snelheidsboetes.

Eerst even de overtredingen op een rijtje:

Nu kun je denken: ik reed maar vier kilometer te hard.

Toch zit er logica achter. Het risico op ernstig letsel bij een voetganger of fietser neemt bij een aanrijding met elke kilometer die je in een auto harder gaat, exponentieel toe.

de ‘Boven de 30 kilometer per uur is het letsel meestal ernstig, onder die grens treedt in het algemeen slechts licht letsel op; boven de 50 km per uur is het letsel meestal levensbedreigend of dodelijk.’

Of je 30 of 37 rijdt, is pakweg het verschil tussen naar de huisarts en naar het ziekenhuis. En 57 rijden in plaats van 50 betekent grof geschat een verdubbeling van de kans dat degene die je aanrijdt om het leven komt.

De risico’s in stapjes van 10 kilometer

Rijdt een auto 15 kilometer per uur of minder, dan overleeft bijna iedere fietser of voetganger een botsing. Deze snelheid is drie keer de gemiddelde loopsnelheid van een mens en is ongeveer gelijk aan de gemiddelde fietssnelheid. Bij deze snelheid of langzamer (stapvoets dus) kunnen kinderen buiten vrij op straat lopen. Alleen in geldt dit als het maximum. Boven de 15 wordt het al snel gevaarlijk.

De Nederlandse stichting SWOV legde naar botssnelheid en letselrisico naast elkaar.

  • Bij 30 kilometer: 4 van de 100 aangereden personen gaan dood
  • Bij 40 kilometer: 5 tot 8 van de 100
  • Bij 50 kilometer: 10 tot 15 van de 100
  • Bij 60 kilometer: 25 van de 100
  • Bij 70 kilometer: 35 van de 100
  • Bij 80 kilometer: 60 van de 100

Aan het verschill tussen 70 en 80 kilometer zie je goed hoeveel één enkele kilometer harder uitmaakt naarmate je harder rijdt.

Boven de 80 lopen de drie onderzoeken naar botssnelheid en overlijdensrisico uiteen. Volgens één studie is elke klap boven de 90 dodelijk. Volgens twee andere studies is de kans één op tien dat je die botsing overleeft. Die kans wordt met elke kilometer sneller heel veel kleiner.

Boven de 110 overleeft zeker niemand het.

Dit alles gaat over doodgaan. Niemand wil in een rolstoel belanden of hersenschade oplopen, en niemand wil een ander dat aandoen.

Hoeveel mensen elkaar per jaar in Nederland doodrijden en het ziekenhuis inrijden weet ik nog niet maar ik weet wel dat er elk jaar ruim mensen ernstig gewond na een aanrijding in het ziekenhuis belanden dan dat er doodgaan.

Dus vandaar: verkeersboetes.

Bekijk ook deze geweldige animatie over botssnelheid

Over hoeveel langer je remweg wordt (en dus ook hoe het risico voor anderen toeneemt) met elke kilometer die je harder rijdt, verscheen ook dit geweldige filmpje van Numberphile:

YouTube
Hoeveel langer is je remweg, als je ietsje harder rijdt?