Ward Janssen (1981) is sinds 2014 is hij werkzaam bij MOTI, Museum of the Image en was hij curator van de tentoonstelling Born Digital over een nieuwe generatie digitale kunstenaars, en Planet Hype, over de culturele relevantie van hypes in onze mediacultuur.
Buiten de tentoonstellingen schrijft hij voor MOTI over nieuwe fenomenen in de beeldcultuur en nieuwe media en houdt hij zich bezig met de aankoop van (veelal) digitale collectiestukken voor het museum.
Hoewel kunstenaars al sinds de jaren '90 pionieren op het web is hun werk nog niet zo alom geaccepteerd als bijvoorbeeld de video-, installatie- of schilderkunst. En dat terwijl ons leven steeds digitaler wordt. In de toekomst hoef je niet meer perse naar het museum want deze kunstvorm, die zich online manifesteert, kun je ook gewoon vanuit je bureaustoel bekijken. Toch zitten er ook wat praktische ongemakken aan dit fenomeen - en laten de praktische ongemakken van kunst nu net een geliefd onderdeel van Artfest zijn. Wat doe je als de website uit de lucht is? Hoe conserveer je een online werk? En kan je online kunst eigenlijk wel verkopen, of heb je genoeg aan een url? Ward Janssen schuift aan bij uitgever Ernst-Jan Pfauth en correspondent Actuele Beeldende Kunst Marian Cousijn om al deze vragen te beantwoorden.
Foto 1 en 2:
MOTI