Aflevering 6
Wie heeft de macht tijdens de formatie?
Welkom bij Stemmen. Een verkiezingspodcast zonder peilingen, van De Correspondent en het politicologische blog Stuk Rood Vlees. In deze podcast geen analyses van het premiersdebat of speculaties over exitpolls, maar een blik op het politieke systeem en de machtsverhoudingen daarachter.
In deze aflevering gaan we dieper in op het formatieproces. Wie heeft het initiatief en de macht in de formatie en waarom is dat zo?
Zo veranderde het formatieproces
De wijze waarop in de Nederlandse politiek een coalitie wordt gevormd ligt niet vast. Het regeerakkoord waarmee – althans op papier – de meerderheid van de Tweede Kamer een programma meegeeft aan de nieuwe regering is nog geen zestig jaar oud. Voor die tijd schreef de regering haar eigen plan.
Ook het idee dat de grootste partij in de regering komt en de premier levert is pas 35 jaar oud. Voor die tijd kwam het vaker voor dat de grootste partij niet mocht meeregeren, of dat de grootste regeringspartij niet de premier leverde.
En ondanks het streven naar meerderheidsregeringen, had geen kabinet-Rutte een vaste meerderheid in de Eerste Kamer. De les die we hieruit kunnen leren: sommige vanzelfsprekendheden zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend.
De duur van de formatie voorspelt niet hoe het het kabinet vergaat
Is het nu werkelijk zo riskant om in korte tijd de coalitieonderhandelingen af te ronden? Dat valt wel mee. Als we alle naoorlogse formaties erbij pakken, en dan de tussentijdse formaties en rompkabinetten wegdenken, is er eigenlijk geen duidelijk verband.
Als een kabinet maar een korte tijd zat, waren daar nooit extreem lange onderhandelingen aan voorafgegaan. Het kortzittende kabinet-Balkenende I (CDA-LPF-VVD) was na twee maanden en een week geformeerd, en viel binnen drie maanden. Ook Van Agt II (formatieduur: drieënhalve maand) dreigde al na vijf weken te breken, en viel binnen negen maanden.
Het snel geformeerde kabinet-Rutte II zat de hele rit uit. Dat gold dan weer niet voor Rutte III, dat voortkwam uit de langste formatie ooit. Belangrijker dan de duur van een formatie lijkt het vertrouwen tussen de coalitiepartners te zijn.
Het nieuwe normaal: een kleinere meerderheid voor de coalitie in de Eerste Kamer
Een nieuwe regering kijkt altijd met een schuin oog naar de Eerste Kamer. Vroeger had een regering meestal een meerderheid in de Tweede Kamer, en een nog ruimere meerderheid in de Eerste Kamer.
Dat is tegenwoordig wel anders. Vaak staat een regering er in de Eerste Kamer slechter voor dan in de Tweede Kamer.
Natuurlijk heeft die andere politieke samenstelling gevolgen voor het stemgedrag van de Eerste Kamer. Dan klagen coalitiepartijen weleens dat de Eerste Kamer te politiek dreigt te worden.
Dat is een misverstand. De Eerste Kamer is altijd al politiek geweest. Maar dat wordt pas duidelijk wanneer de politieke samenstelling van de twee huizen van ons parlement verschilt.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!