Het zal de meeste mensen zijn ontgaan, maar op 23 maart bereikten de EU-lidstaten een belangrijk akkoord met het Europees Parlement om de uitstoot van broeikasgassen in

Grote schepen varen nu voornamelijk op extreem vervuilende stookolie, een restproduct van olieraffinaderijen. Van de Europese Unie moet de scheepvaart nu stapsgewijs overstappen op

En dat is nodig ook. Want het verbranden van bunkerolie zorgt ervoor dat de internationale scheepvaart jaarlijks evenveel broeikasgassen de lucht in pompt De Zwitserse containerrederij MSC staat in de top tien van Europese bedrijven met de grootste uitstoot, En de voorspelling is dat deze uitstoot zelfs gaat toenemen,

De scheepvaart was altijd de grote afwezige in het klimaatdebat. Schepen zijn geen onderdeel van het Klimaatakkoord. De wereldwijde organisatie die hierover gaat, de International Maritime Organization, streeft wel naar Maar Europese landen streven naar

De EU neemt nu het heft in eigen handen om de scheepvaart te reguleren. Het idee: als wij iets doen, dan volgt de rest van de wereld vanzelf.

Wij vroegen van onderzoeksbureau CE Delft of de EU inderdaad het verschil kan maken. Het antwoord zie je in de grafiek. Samengevat: ja, de Europese wetgeving maakt een klein verschil. Als de hele wereld mee zou doen, zou dit verschil significant zijn – maar net niet genoeg om de wereldwijde klimaatdoelstelling van 1,5 graad te halen.

Met dank aan Jasper Faber van CE Delft.