Het zal de meeste mensen zijn ontgaan, maar op 23 maart bereikten de EU-lidstaten een belangrijk akkoord met het Europees Parlement om de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart te verminderen.
Grote schepen varen nu voornamelijk op extreem vervuilende stookolie, een restproduct van olieraffinaderijen. Van de Europese Unie moet de scheepvaart nu stapsgewijs overstappen op duurzamere brandstoffen.
En dat is nodig ook. Want het verbranden van bunkerolie zorgt ervoor dat de internationale scheepvaart jaarlijks evenveel broeikasgassen de lucht in pompt als heel Duitsland. De Zwitserse containerrederij MSC staat in de top tien van Europese bedrijven met de grootste uitstoot, samen met negen kolencentrales. En de voorspelling is dat deze uitstoot zelfs gaat toenemen, omdat er steeds meer grote schepen bij komen.
De scheepvaart was altijd de grote afwezige in het klimaatdebat. Schepen zijn geen onderdeel van het Klimaatakkoord. De wereldwijde organisatie die hierover gaat, de International Maritime Organization, streeft wel naar 50 procent CO2-reductie in 2050. Maar Europese landen streven naar netto nul uitstoot in 2050.
De EU neemt nu het heft in eigen handen om de scheepvaart te reguleren. Het idee: als wij iets doen, dan volgt de rest van de wereld vanzelf.
Wij vroegen onderzoeker Jasper Faber van onderzoeksbureau CE Delft of de EU inderdaad het verschil kan maken. Het antwoord zie je in de grafiek. Samengevat: ja, de Europese wetgeving maakt een klein verschil. Als de hele wereld mee zou doen, zou dit verschil significant zijn – maar net niet genoeg om de wereldwijde klimaatdoelstelling van 1,5 graad te halen.
Met dank aan Jasper Faber van CE Delft.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!