Glenn Greenwald, de journalist die samen met een klein team de onthullingen van Edward Snowden een wereldpubliek gaf, begint voor zichzelf. Pierre Omidyar, oprichter van Ebay en filantroop, zorgt voor het geld. 250 miljoen dollar. Omidyar heeft een goed track record: op Hawaï startte hij in 2010 een nieuwspublicatie die met stevige onderzoeksjournalistiek misstanden op het eiland aan het licht wil brengen, daar alle journalistieke prijzen wint en voornamelijk draait op abonnementsgelden (dat is bijzonder, in de Verenigde Staten). 

Voordat Omidyar het bedrag toezegde aan Greenwald, belde hij voor goede raad eerst even met Diezelfde Rosen heeft op zijn blog de plannen van Omidyar en Greenwald op basis van een telefoongesprek met de Ebay-miljardair.

Het artikel van Rosen is een absolute must read als nieuwe journalistiek je interesseert. Voor wie geen tijd heeft, deze twee voornemens van Omidyar vielen me op:

"Omidyar believes that if independent, ferocious, investigative journalism isn’t brought to the attention of general audiences it can never have the effect that actually creates a check on power. Therefore it cannot be a niche product. It will have to cover sports, business, entertainment, technology: everything that users demand."

Alsof je worteltjes in een zak chips verstopt.

De heren hadden ook een site voor een bovengemiddeld geïnteresseerd en dus kleiner publiek kunnen maken, maar willen proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken. Echte verandering komt pas als je massa’s op de been krijgt. Een nobel streven. Het lijkt erop dat ze de aandacht van een groot publiek willen trekken met sportverslagen en nieuwtjes over beroemdheden en daar tussen dan de belangrijke onderzoeksjournalistiek van Greenwald en collega-onderzoekers laten verschijnen. Alsof je worteltjes in een zak chips verstopt. 

Wat je tegen deze aanpak in kunt brengen: Omidyar kan ook al zijn miljoenen steken in verhalen die Greenwald écht belangrijk vindt en er dan op vertrouwen dat kranten als The New York Times en The Guardian ze doorgeven aan het grote publiek. De invloed wordt er daardoor niet minder door. 

Ik vermoed dat de heren hier niet voor kiezen omdat ze 1) nu volledige controle behouden over hoe hun verhalen het grote publiek bereiken en 2) een niche-site niet genoeg adverentie-inkomsten oplevert om een site waar 250 miljoen inzit winstgevend te krijgen.

Het andere opvallende voornemen:

"[There] will be a different plan for how to build a large news organization. You start with individual journalists who have their own reputations, deep subject matter expertise, clear points of view, an independent and outsider spirit, a dedicated online following, and their own way of working. The idea is to attract these people or find young journalists capable of working in this way, and then support them well."

Elke journalist werkt op zijn eigen manier het beste en wordt niet in een keurslijf gedwongen

Dat is ook het uitgangspunt van De Correspondent. De auteur staat centraal. Je geeft de journalist goede ondersteuning - uitstekende eindredactie, een krachtig publicatiesysteem, onderzoeksassistenten, etc. - en laat hem daarna zijn gang gaan. Elke journalist werkt op zijn eigen manier het beste en wordt niet in een keurslijf gedwongen. Greenwald wil de directe schrijfstijl van bloggers combineren met grondige journalistiek. Dus geen omslachtige berichtjes waar je je doorheen moet worstelen, maar krachtige stukken. Direct en doelgericht informeren. Subtiliteiten passen niet meer in dit medialandschap waar de aandacht van de lezer continu onder druk staat.

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt wanneer een medium met een budget dat 131 keer groter is dan dat van ons dezelfde missie gaat uitvoeren en doe er uiteraard verslag van in mijn tuin!