Op uitnodiging van het Stedelijk in Amsterdam mocht ik deze maand een eigen audiotour samenstellen en kreeg ik de kans een avond in het museum te organiseren. Door de vraag om tien werken te selecteren voor de tour, werd ik gedwongen o m na te denken over wat ik ervaar in het museum.
Een confrontatie met mezelf. Want voor mij is de kracht van kunst dat je reflecteert op de creatieve keuzes van anderen. Dat gaat verder dan de werken in het museum, ook het gebouw zelf fascineert me. Een uitgebalanceerde omgeving voor het ervaren van creativiteit en daarmee een inspiratie in het ontwerpen van digitale podia voor anderen. Je vraagt je af: welke keuzes durfden de kunstenaars en de architect te maken?
Het museum gunt mij zo de rust om me druk te maken over het werk van anderen. Dit sluit naadloos aan op het streven van Momkai en De Correspondent. Want in de gefragmenteerde realiteit van digitale media dringen berichten en beelden zich in hoog tempo aan je op. Zelden ervaar je nog de rust om aandachtig één boodschap tot je te nemen. Daarom zie ik het als onze taak om online ruimtes van rust te creëren.
De ontwerpfilosofie van rust
Maar hoe? Het project in het Stedelijk was een aanleiding om de principes achter onze ontwerpen eens goed ‘op papier’ te zetten. In de hoop dat het houvast biedt voor ons team, inzicht geeft aan jullie als leden en andere digitale ontwerpers inspireert.
Maar eerst wat praktische informatie. Hierboven vind je de geluidsopname van mijn voordracht in het Stedelijk toen de audiotour geopend werd. Daarin zet ik de filosofie van rust uiteen. Voor de verandering toonde ik ditmaal geen enkel ontwerp of afbeelding tijdens mijn presentatie. Daardoor is deze goed geschikt om als podcast te beluisteren. De introducties worden verzorgd door correspondent Lex Bohlmeijer en door Karin Sommerer van het Stedelijk Museum.
Lees je liever? Dan vind je hieronder mijn filosofie, gericht aan ontwerpers.
De basis: een rijk podium dat rust uitstraalt
Een duidelijke samenhang tussen alle onderdelen van je ontwerp neemt de gebruiker bij de hand. Het werk begint dan ook altijd met het streven naar een ontwerp dat klopt, dat rond is. Wat je ziet en wat je ermee kunt vormt een eenheid, een totaalervaring met een eigen identiteit. Hierdoor ontstaat herkenning en autoriteit. Het stelt de gebruiker gerust: je begrijpt waar je bent en hoe je kunt interacteren online. Je kunt erop vertrouwen en op voortbouwen.
Maak je werk niet moeilijker dan het is en maak het helemaal af. Koester de details. Zij maken dat je het verhaal in wordt gezogen, want het ontwerp staat in dienst van de boodschap. Deze wil je zo helder mogelijk overbrengen. De kracht zit in de eenvoud.
Inzicht begint met begrip. Een beter begrip van de wereld om ons heen. Elk ontwerp begint dan ook met goed onderzoek. Je moet geïnformeerd zijn om informatie over te kunnen brengen. Zonder de creatie van context ontwerp je verwarring.
De aanpak: rust om te bewegen
Snel vooruitkomen is een zaak van stilstaan bij je keuzes. Focus en selectie sturen niet alleen het ontwerpproces, maar ook mét wie je werkt en vóór wie. Denk na over wie je het podium gunt. Als je er dan volledig achter staat, durf er dan ook vol voor te gaan. In tijd, talent en middelen.
Met vertrouwen verandering tegemoet zien, gaat het best als je vervolgens waakt voor je investering. Bescherm de kwaliteiten van je team door vooraf goede afspraken over vorm, techniek en ideeën te maken. Richtlijnen over het gebruik helpen de ander het veld te bespelen en beschermen jou tegen vals spel.
Elk perspectief anders dan je eigen perspectief verbreedt je kijk. En dat loont. Dit gekoppeld aan een niet-aflatende nieuwsgierigheid zorgt dat je ontwerp in dienst komt te staan van de ander. Deze werkwijze zorgt ervoor dat je aansluiting vindt bij je gebruiker en dat je je team inspireert om boven zichzelf uit te stijgen.
De groei: berusten in rusteloosheid
Geen ontwerp is ooit af. Het is altijd in beweging en stroomt mee met je gebruikers. Zeker in een digitale omgeving, waar schermen, apparaten en nieuwe diensten zich in hoog tempo afwisselen. Wees daarom ondernemend en blijf betrokken bij de groei. Door te ontwikkelen met een lange adem, vergroot je de impact.
Een ontwerp is nooit statisch. Gebruikers vullen aan en dragen bij. Voor hen creëer je bewust speelvelden. Daar leer je wat wél en wat niet werkt en ontdek je waar verandering de ervaring beter kan maken. Wees geen vormgever, maar vormvoorbereider.
Ken het kader om het los te laten. Durf groots te denken en klein te werken, met aandacht voor details. Nieuwsgierigheid naar alles, ook je eigen kunnen, maakt dat je ontwerpen verrassen; niet op de laatste plaats jezelf.
Verder lezen en luisteren?
Loop met mij mee door het Stedelijk Op uitnodiging van het Stedelijk Museum in Amsterdam mocht ik je tijdens een speciale audiotour rondleiden langs ontwerpers en kunstenaars die mij persoonlijk raken. Het thema dat telkens terugkeert, zowel in mijn werk als tijdens de audiotour, is 'rust'. Luister naar de alternatieve audiotour van Weval Op vrijdag 5 februari lanceerde ik met een speciale avond in het Stedelijk mijn audiotour. Eén van mijn gasten op het podium was het muzikale duo Weval. Zij maken filmische, elektronische muziek van een zeer hoge kwaliteit. Het afgelopen jaar merkte ik dat ik bijzonder vaak juist hun muziek luister als ik me focus op creatief werk. Niet alleen tijdens het ontwerpen, ook als ik in een galerie of museum het werk van anderen bekijk. Behoefte aan rust op Facebook? Neem eens een kijkje bij 'I Need My White Space’, een Facebookpagina die alleen maar witte afbeeldingen plaatst. Dat klinkt vreemd, maar levert in je overvolle Facebooktijdlijn een klein rustmoment op. Like de pagina om hun updates te ontvangen.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!