‘Pas goed op jezelf, die jongens zijn gevaarlijk!’

Met die woorden deed mijn vader de autodeur dicht. Daar stond ik dan, net vijftien en helemaal klaar voor mijn eerste baantje. Het blauw-witte supermarktlogo riep me.

Maar mijn vader was ervan overtuigd dat er meer met telefoonnummers gegooid zou worden dan met dozen, ook al had ik hem elke dag - van het ondertekenen van mijn contract tot het ritje naar de achterdeur van de supermarkt - verzekerd dat er niets zou gebeuren. Geen vriendje voor mij. Niet nu, niet ooit.

Mijn collega’s waren toch merendeels islamitische Marokkaanse Nederlanders en ik was ervan overtuigd dat we allemaal met dezelfde mantra in ons hoofd liepen: Geen relatie. Geen alcohol. Geen bacon.

Toen ik een maand later helemaal ingewerkt was, deelde ik de woorden van mijn vader met een collega. Ik had verwacht dat ze zou lachen, maar ze reageerde bloedserieus. En vertelde dat mijn vader weleens groot gelijk kon krijgen. Dat ze een keer een ander moslimmeisje in de vriezer hadden gevonden terwijl ze met een andere collega aan het zoenen was.

‘In de vriezer?’ vroeg ik verbaasd. Mijn collega: ‘Ja, je moet je toch ergens verstoppen. En iemand moet wel heel goed kunnen zoenen voordat ik mezelf in een vriezer opsluit.’

Moslims hebben ook gewoon seks...

Tijdens mijn korte carrière als vulploegmedewerker leerde ik meer dan dweilen en spiegelen. Ik leerde dat moslims zoals ik ook gewoon liefde en seks willen - bijna evenveel als mijn Nederlandse vrienden en vriendinnen. Leeftijd kan nog weleens verschillen, maar vroeg of laat gaat (bijna) iedereen de metaforische koelcel in voor zijn of haar eerste zoen.

Maar hoe zit het met hun voorlichting? Sekskenniscentrum Rutgers geeft aan dat 49 procent van de kinderen over seks praat met hun ouders en 30 procent er met niemand over praat. En als kinderen voorlichting krijgen, zijn de verschillen tussen allochtone en autochtone Nederlanders groot. Religieuze en culturele normen en waarden hebben een sterkere invloed op allochtone jongeren dan op

Vroeg of laat gaat (bijna) iedereen de metaforische koelcel in voor zijn of haar eerste zoen

Bij autochtone Nederlanders gaat het gesprek volgens Rutgers meer over de normaliteit van seks, het recht hebben op keuze en dat seks hebben oké is. Bij allochtone Nederlanders wordt seks vaker gekoppeld aan risico’s: ongeplande zwangerschap en een aangetaste reputatie.

Als ik bij mijn Marokkaans-Nederlandse vader aan zou zijn gekomen met de vraag waar mensen condooms vandaan halen, had ik eerder een slipper naar mijn hoofd gekregen dan de routebeschrijving naar de drogist. Onze televisie heeft de zool van mijn vaders zwarte Adidas met witte streep ook al een paar keer gevoeld. Niks mis met lingerie, maar mijn vader hoeft het niet te zien.

Gelukkig achtervolgde mijn Nederlandse moeder me nog net niet met een banaan en kapotjes. Zij vond het allemaal fantastisch, die bloemetjes en bijtjes, en wilde er alles over vertellen.

...maar missen de juiste voorlichtingsmogelijkheden...

In Nederland is het heel normaal om over seks te praten. Praten over seks neemt echter bijna altijd de vorm van schuine humor aan en de seks die te zien is in films en op tv dient meer voor entertainment dan voor educatieve doeleinden.

Terwijl educatie hard nodig is, want volgens Rutgers heeft maar 25 procent van de Nederlandse kinderen tussen negen en twaalf op school voorlichting gehad over seksuele grenzen en 27 procent over seksuele diversiteit. 52 procent van de kinderen tussen negen en twaalf jaar zegt geen antwoord te krijgen op de vragen die zij hun ouders over seks

We hebben dus, ongeacht wie we zijn en waar we vandaan komen, mijn moeder nodig. Oftewel: een aanspreekpunt waar onderwerpen zoals seks en verliefd worden besproken kunnen worden.

Maar waar het dan over te hebben?

Onlangs bezocht Goedele Liekens de Tweede Kamer voor een seksles. Mij viel vooral de vraag van PVV’er Harm Beertema op: ‘Hoe zit het dan met jongeren uit andere culturen? Die andere normen en waarden hebben dan de onze?’

Maar het is niet de seks zelf waar de verschillen liggen. Het gaat om het wanneer, hoe en waarom waar mensen met verschillende normen en waarden van dezelfde mening afwijken. Want seks gaat evenveel over jezelf als over de ander. Het gaat om toestemming geven, om elkaars grenzen respecteren. Ook daar kan met een moeder of aanspreekpunt over gepraat worden. En les over gegeven worden.

Dat een jongen een meisje de hand niet wil schudden, betekent niet meteen dat hij seksistisch is

Want dat een meisje een jongen de hand niet wil schudden, betekent niet meteen dat ze denkt dat ze na die handdruk zwanger is. Dat een jongen een meisje de hand niet wil schudden, betekent niet meteen dat hij seksistisch is. Het betekent dat zij geen fysiek contact willen hebben met iemand, om wat voor reden dan ook. Dat een meisje een kort rokje aanheeft, betekent niet meteen dat zij seks wil. Dat een jongen een lage V-hals draagt, betekent niet dat je kan raden wat zijn seksualiteit is.

Dit zijn basale voorbeelden van een probleem dat zich over alle Nederlanders uitstrekt. Nieuwe Nederlanders, jonge Nederlanders, oude Nederlanders, streepjes-Nederlanders. Vooroordelen bestrijd je het beste met onderwijs. Met een gesprek. Niet met Adidasslippers.

Marokko is natuurlijk een heel ander land dan Nederland. De jeugd van mijn vader is niet te vergelijken met de situatie waarin zijn kinderen nu wegwijs proberen te worden. En dat, naast heel veel andere dingen, is heel eng voor hem. Maar de oorsprong van zijn speech, voordat ik die dag de Albert Heijn inging, kwam voort uit liefde; liefde voor zijn dochter die hij wilde beschermen. Of die bescherming feitelijke grond heeft, is een andere discussie. Maar als onwetendheid uit haat voortkomt, zoals bij de schietpartij in Orlando het geval lijkt, moeten wij allemaal huiveren in onze slippers en ander schoeisel naar keus.

Misschien is het voor mijn vader te laat om enthousiast seksuele voorlichting te geven en instemmend naar lingeriereclames met Sylvie Meis te kijken. Hij hoeft ook niet in te stemmen, als hij zich daar niet prettig bij voelt. Verschillende normen en waarden kunnen prima gewaarborgd worden binnen het brede spectrum van seksualiteit, geslachtsidentiteit en persoonlijke seksuele grenzen. Als we uiteindelijk, in welke vorm dan ook, maar door dezelfde deur kunnen. Of die deur aan een kast vastzit is dan hopelijk compleet irrelevant.

Verder lezen?

Het is volstrekt normaal als kinderen van anderhalf masturberen. Maar waarom weet niemand dat dan? Vier op de tien meisjes hebben last van grensoverschrijdend seksueel gedrag. De helft van de jongens reageert negatief op homoseksualiteit. Goede voorlichting kan seksualiteit en het gesprek erover verbeteren. Maar een overzicht van wat eraan gedaan wordt, ontbreekt. Lees het verhaal van Daan Borrel hier terug Praten over seks. Zo moet het niet Evenementen over seks zijn een hype. Stop het woord ‘seks’ in de titel en de kaartjes vliegen de deur uit. Maar het gaat echt niet beter in bed nadat je naar zo’n lezing bent geweest. Hoe kunnen we wel over seks praten? Lees het verhaal van Daan Borrel hier terug