Onze uitgever was jarig. Hij vroeg dit jaar geen cadeaus, maar ‘ervaringen’ en hij Lees hier het verhaal van uitgever Ernst-Jan Pfauth over waarom je beter een ervaring cadeau kunt geven. raadt iedereen aan hetzelfde te doen. Sociaal psychologen hebben namelijk onderzocht dat je van ervaringen gelukkiger wordt dan van spullen.

De tip van de uitgever past in de tijdgeest. Millennials, zo beweren andere, Amerikaanse Bron: 'Millennials, Fueling the Experience Economy,' van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Harris. geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen: liever reizen, concerten en kookcursussen dan auto’s, televisies en horloges. Voorstanders van ‘ontspullen,’ zoals de trendwatcher James Wallman is schrijver van de bestseller ‘Stuffocation.’ voorspellen een grootscheepse verschuiving van een materialistische cultuur naar een cultuur van ‘experientalisme,’ waarin wie je bent niet meer bepaald wordt door wat je hebt, maar door wat je hebt meegemaakt.

Zit wat in, misschien. Niemand ontkomt eraan dat het leven dankzij internet steeds virtueler wordt, en de deeleconomie heet ons al jaren minder afhankelijk te maken van bezit.

Hoe is het om vandaag mens te zijn?

Ervaringen zouden het moderne leven dus maken. Maar wat zijn dan de ervaringen waaraan we op grote schaal ons geld en onze tijd besteden? Wat hopen we erin te vinden, en wat brengen ze ons? Hoe typerend zijn ze voor onze tijd? Houden ze werkelijk een beweging weg van materialisme in? En wat bedoelen we eigenlijk als we het over ‘ervaring’ hebben?

Aan de hand van een reeks typisch hedendaagse fenomenen – van ‘binge-watching’ tot yoga – onderzoek ik de komende tijd de ultieme ervaring: hoe is het om vandaag een mens te zijn? Ik stel een lexicon samen van eigentijdse verschijnselen waarmee bijna iedereen bekend is – de dingen en ervaringen die samen een goed deel van het moderne leven scheppen.

Maandelijks zal ik er vanaf nu een onder de loep nemen, beginnende bij de A. Die is van Airbnb, het bedrijf dat reizen (en wonen) voorgoed veranderd heeft.

De lijst van mogelijke onderwerpen is lang, maar mag nog langer. Er staan veel dingen op die je zou kunnen scharen onder de noemer ‘massaluxe,’ maar ook dingen die van luxes langzamerhand in onmisbaarheden zijn veranderd. Ontbreekt er iets wat volgens jou een essentieel onderdeel uitmaakt van het moderne bestaan? Doe een suggestie!

Wat hopen we in die ervaringen te vinden, en wat brengen ze ons?

Zo helpen we de archeologen van de toekomst een handje en ontstaat er een subjectieve en incomplete, maar levendige indruk van het hedendaagse leven. Een dossier waaraan ook lezers worden uitgenodigd hun ervaringen toe te voegen.

Wanneer ik het in de essays die zullen volgen dan ook heb over ‘ons’ en ‘we’ dan is dat uiteraard een stijlmiddel. Over een gehele cultuur valt niet te generaliseren. Mijn analyses zullen onmiskenbaar gekleurd zijn door een aantal van mijn eigen kenmerken – wit, hoogopgeleid, grootstedelijk – en wanneer ik spreek van ‘de cultuur’ dan spreek ik ruim genomen over wat je de westerse middenklasse zou kunnen noemen, wetende dat ik daarmee een wereld aan ervaringen uitsluit. Zie ik vanuit mijn beperkte visie dingen over het hoofd, die in jouw optiek juist vanzelfsprekend zijn, schroom niet om je te laten horen.

De longlist

  • Airbnb
  • Boer zoekt Vrouw (Heel Holland Bakt)/Berlijn
  • Coffee Company
  • daten
  • engagement (slacktivism)
  • festivals/foodtrucks/Funda
  • gin-tonics/gamen
  • heidag/hardlopen/Harry Potter
  • internet (wifi)/iPad/Ikea
  • locals
  • mindfulness/meme
  • Netflix (binge-watching)
  • pop-up/Primark/professioneel
  • queer
  • Ryanair
  • selfie/sneakers/speciaalbieren/Siri
  • terrasje
  • Uber
  • vintage/viral/vrijmibo
  • WhatsApp
  • Xenos (Action)
  • yoga
  • Zalando/zelfhulp

Lees verder:

In onze prestatiemaatschappij is iedereen een marathonloper (maar waar rennen we heen?) Van Oscargenomineerden tot de marathon-manie en de afrekening met de zesjescultuur: onze tijd heeft ambitie en toewijding hoog in het vaandel staan. Dat is aanstekelijk, maar ook doodvermoeiend – we vieren rennen om het rennen, en komen intussen nergens echt terecht. Lees het verhaal van Lynn hier terug Mini-docu: Waarom de moderne mens een tuin nodig heeft In een wereld van tanende bestaanszekerheid, waar de informatietechnologie grotendeels de plaats heeft ingenomen van het aloude gesprek, moet de mens weer leren om de tijd te nemen voor zichzelf. Volgens filosoof Damon Young heeft hij een tuin nodig - een vrijplaats voor de mijmering en daarmee ook een plaats van verzet. Bekijk de film hier Laten we de verbeelding inzetten om de stad van de toekomst vorm te geven We staan op het punt om steden te creëren die niet meer verslaafd zijn aan fossiele brandstoffen. Maar hoe ziet die stad eruit? Met dit stuk nodigen we kunstenaars, makers en ontwerpers uit daar ideeën voor te bedenken. Doe mee aan de Post-Fossil City Contest. Lees het verhaal van Peter hier terug