Het beste uit andere media

21 dagen dakloos in Amsterdam Hij leefde als dakloze op straat. Bij wijze van experiment. Hij had enkel wat hij op dat moment aanhad en een camera. Eenentwintig dagen lang verruilde acteur Dragan Bakema zijn gezinsleven voor de straat. De uitkomst is een productie die het midden houdt tussen een vlog en een documentaire, gegoten in een indringend drieluik van de EO. Andere daklozen blijken hartverwarmend behulpzaam. De straat blijkt bikkelhard: koud, slapeloos, ziekmakend, vermoeiend en eenzaam. Na deze documentaire zul je nooit meer op dezelfde manier naar daklozen kijken. (Heiba Targhi Bakkali, correspondent Oud worden) EO: ‘The Homeless Experience’ (Kijktijd: 3x40 minuten) Hoe internet de media verandert Iedereen weet dat internet het medialandschap heeft veranderd. Maar zelden zag ik zo simpel uitgelegd hoe. Ik heb het over The Great Unbundling, een blogpost van tech-analist Ben Thompson. In acht tekeningen toont Thompson de impact van internet op kranten, (kabel-)tv en muziek. Vroeger werkten alle media ruwweg hetzelfde. Distributie was duur, maar wie genoeg geld had kon veel verdienen. Kranten en tv deden dit door inhoud te combineren met advertenties. Consumenten betaalden voor journalistiek en tv-programma’s. Adverteerders betaalden om consumenten te bereiken. Online verhuizen consumenten naar Facebook en Google, en adverteerders verhuizen mee. De enige tak van de media die er nu goed voor staat, is de muziekindustrie. Lees de analyse voor meer inzichten. (Rufus Kain, correspondent Muziekindustrie) Stratechery: ‘The Great Unbundling’ (Leestijd: 15 minuten) De dodelijk mooie stad waar geen wegen naartoe lopen Deze prachtige poëtische film is een ode aan het leven in Norilsk, de 'dodelijk mooie' stad, de koudste van de wereld, waar geen wegen naartoe lopen, tweehonderd kilometer boven de poolcirkel in Siberië. De magistrale natuur botst en harmonieert op een vreemde manier tegelijkertijd met de industrie. Er wordt onder meer koper, kool, kobalt en vooral nikkel gedolven, wat zorgt voor een enorme vervuiling. 'Ondanks de horror, de fabrieken, de schoorstenen, de rook is dit allemaal zo mooi,' zegt een vrouw in de film. En als kijker in de behaaglijke warmte, kun je dat alleen maar beamen: de aaneenschakeling van beelden is zonder meer betoverend. (Tomas Vanheste, correspondent Europa tussen macht en verbeelding) Calvert Journal: ‘Sub Zero City’ (Kijktijd: 11 minuten) Hoe liberaal Hollywood Trump te lijf gaat Hollywood staat bekend als een liberale enclave in de Verenigde Staten. Het is dus geen verrassing dat het acteursbolwerk het opneemt tegen het conservatieve beleid van president Donald Trump. Dit met verve geschreven overzichtsstuk in The Guardian brengt je op de hoogte van een 'nieuwe cultuuroorlog,' zoals de krant het noemt. We lezen over de cast van hitserie Stranger Things, die Trump subtiel vergelijkt met een monster. Over een Iraanse Oscar-genomineerde die Amerika niet in mag door Trumps inreisverbod. En Kim Kardashian komt langs: de realityster blies met één tweet vol statistieken de 'alternatieve feiten' van de nieuwe Amerikaanse regering omver. (Riffy Bol, stagiair thema's) The Guardian: ‘The new culture war: how​ ​Hollywood took on​ ​Trump’ (Leestijd: 14 minuten) Op de tienmeterduikplank is iedereen gelijk Na een Twitter-feed met nét iets te veel akelige berichten doorploegd te hebben, werd ik blij van deze video. Zweedse filmmakers leggen prachtig de twijfel vast die zich onherroepelijk meester maakt van mensen als ze op de tienmeterduikplank staan. De innerlijke en uiterlijke worstelingen worden duidelijk zichtbaar en tonen wat mij betreft nog maar eens aan hoeveel mensen toch op elkaar lijken. (René Clerc, projectleider) The New York Times: ‘Ten Meter Tower’ (Kijktijd: 16 minuten) Salah Edin was jarenlang een van de meest radicale rappers van Nederland. Nu heeft hij spijt Abid Tounssi, die tien jaar terug furore maakte als de radicale rapper Salah Edin, heeft spijt. Toen noemde hij zichzelf trots 'jihadstrijder op het podium' en poseerde hij op zijn albumcover als Mohammed B. Nu vraagt hij om vergiffenis en heeft hij de muziek afgezworen. Hij vertelt in zijn eerste spoken word-voorstelling over Khalid, een fan die verongelukte terwijl hij op de vlucht was voor de politie. In de speler in zijn auto zat een cd van Salah Edin, zegt Tounssi. Portretten-grootmeester Saul van Stapele schreef dit adembenemende verhaal over het opbouwen en afbreken van identiteit en leven in de volle overtuiging dat er een afrekening aankomt. (Vera Mulder, correspondent Vooroordelen) NRC Handelsblad: ‘Het zou me niet verbazen als ik de PVV groter heb gemaakt’ (Leestijd: 10 minuten)

Het beste van De Correspondent

Zo verslaan we Donald Trumps aanval op de democratie Nieuws produceert dagelijkse verontwaardiging, maar zelden duurzaam verzet. Nu Donald Trump een regelrechte aanval op de democratie heeft ingezet, zal de journalistiek fundamenteel anders te werk moeten gaan. Laat journalisten de historici voor zijn en de geschiedenis opschrijven voordat zij zich herhaalt. Lees het verhaal van Rob hier terug Podcast: Economie handelt in goed en kwaad, stelt deze Tsjechische econoom De economen hebben het voor het zeggen. Met hun rekenmodellen en wiskundige formules geven zij richting aan het debat. Volgens Tomás Sedlácek ontbreekt een essentiële dimensie: de ethiek. De belangrijkste waarden in het leven zijn niet uit te drukken in cijfers. Lees het verhaal van Lex hier terug Ik sprak met extreem-rechts over Geert Wilders. Die laatste blijkt radicaler dan ik dacht Al maanden bezoek ik demonstraties van extreem-rechtse bewegingen. Wat blijkt: op meerdere punten is Geert Wilders radicaler dan Pegida en de Nederlandse Volks-Unie. 'Zo gaat het van kwaad tot erger.' Lees het verhaal van Dennis hier terug De pr-praatjes van Shell zijn een stuk groener dan de investeringen Shell wil een leider zijn in de overschakeling naar de schone energievoorziening van de toekomst. Maar het investeert bij lange na niet voldoende om geloofwaardig te zijn. Lees het verhaal van Jelmer hier terug De mooiste microrevolutie van het jaar heet Meryem Een meisje drentelt dik ingepakt door de gang van de universiteit. Dan glimlacht ze breed en loopt in een rechte lijn naar me toe. Ik weet het dan nog niet, maar ze is de mooiste microrevolutie van het jaar. Lees het verhaal van Sinan hier terug