Beste,

Hoe meer lezers betalen voor journalistiek, hoe beter de journalistiek hun belangen kan dienen. Daarom, zoals wel vaker in De Medianieuwsbrief, eerst even wat nieuws in de categorie ‘lezers-maken-journalistiek-mogelijk’:

  • Bij De Correspondent hebben we voor ons Amerikaanse onderzoeksproject naar lidmaatschappen een onderzoeksdirecteur aangenomen: Ze heeft een cv om eng van te worden. Zo was ze hiervoor User Experience Research Lead bij The New York Times.

Een Podcast over Media S01E11 - Derk Sauer praat ons moed in

Elke maand neem ik met Alexander Klöpping een podcast op over media. Dat doen we voor podcastproductiehuis Dag en Nacht Media.

Het concept is vrij simpel: we praten over media en technologie alsof we in de kroeg zitten. Af en toe nodigen we een gast uit om mee te kletsen. Deze week ontbeten we met media-ondernemer Derk Sauer.

Sauer begon ooit als oorlogsverslaggever, werd hoofdredacteur van De Nieuwe Revu, richtte in de jaren negentig tijdschriften en kranten op in Rusland, verkocht die, was een tijdje mede-eigenaar van NRC Media en is nu bestuurder bij het Russische mediabedrijf RBK. En o ja, hij heeft ook een succesvolle yoga-uitgeverij met zijn vrouw Ellen.

Sauer praat ons moed in over de toekomst van de journalistiek, overdenkt de macht van Amazon, herinnert zich een douchesessie met Joop Zoetemelk en geeft yoga-advies. De kans bestaat dat je na dit gesprek een nichepublicatie wilt oprichten.

Luister naar Een Podcast over Media (1 uur) Je kunt de podcast ook in je favoriete podcastapp vinden. Beluister de podcast bij podcastnetwerk Dag en Nacht Media

Een rondleiding door het nieuwe hoofdkwartier van Apple

Het laatste publieke optreden van Steve Jobs was een presentatie voor de gemeenteraad van Cupertino, Californië. Daar deelde hij zijn plannen voor Apples nieuwe hoofdkantoor: een gigantisch gebouw in de vorm van een ring.

YouTube

Registratie van Steve Jobs’ laatste publieke toespraak.

Dat was in juni 2011. Nu is het bijna af.

De gerenommeerde technologiejournalist Steven Levy kreeg een rondleiding en vraagt zich af: is dit gebouw een briljante laatste zet van Jobs, of een megalomane fout? Want het nieuwe complex kostte naar verluidt 5 miljard.

Zeker is dat het gebouw van architect Norman Foster tegen de tijdsgeest ingaat. Terwijl de meeste machtige spelers vooral niet machtig proberen over te komen - bijvoorbeeld door à la Twitter op te gaan in het stadshart - bouwt Apple een enorm ruimteschip. Tegelijkertijd heeft het visionaire elementen:

  • Het gebouw draait helemaal op duurzame energie, vooral door de zonnepanelen.
  • Het is ingericht om werksessies van diepe concentratie af te wisselen met ontmoetingen met collega’s.
  • Het heeft talloze ‘pods’ en maar één restaurant.
  • Het is aardbeving- en droogtebestendig.
  • Het geeft je door de vele bomen en luchtcirculatie het gevoel in de natuur te zijn. Jobs hield van wandelvergaderingen, en de omgeving is daar volledig op ingericht (Die wandelvergaderingen heb ik trouwens van hem gekopieerd - werkt als een trein).

Nepnieuws-waarschuwing als geuzenlabel

Facebook laat sinds kort met een label zien of een artikel door journalisten als nepnieuws is aangemerkt. Bij de lancering schreef ik:

Dus dit is niet heel verrassend: extreemrechtse media zien het nepnieuws-label op Facebook als iets positiefs. ‘Zie je nou wel, de traditionele media proberen ons stil krijgen,’ vertellen ze hun volgers, die vervolgens nog enthousiaster de link delen.

‘We’re bringing fact checkers to a culture war,’ zei mediaprofessor Clay Shirky al. van The Guardian laat zien dat hij gelijk heeft.

Met dank aan

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn voor de artikeltips. Dank aan jou voor het meelezen.

Met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

PS. Vorige week ging het over steeds kortere popliedjes. Collega Anna Vossers merkte terecht op:

Innovatie in de media volgen? Ontvang dan elke zaterdagmorgen mijn Medianieuwsbrief. Daarin link ik naar de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via medianieuwsbrief.nl