Beste,
Hoe meer lezers betalen voor journalistiek, hoe beter de journalistiek hun belangen kan dienen. Daarom, zoals wel vaker in De Medianieuwsbrief, eerst even wat nieuws in de categorie ‘lezers-maken-journalistiek-mogelijk’:
- The Intercept - van Snowden-journalist Glenn Greenwald - introduceert lidmaatschappen. Prijsrange: 35 tot 1000+ dollar. Hoe meer je betaalt, hoe meer privileges.
- Slim: Follow the Money werft op Henry Keizer-gate.
- Onderzoekssite Mother Jones wil bij lezers een half miljoen dollar ophalen om de banden tussen Donald Trump en Rusland te onderzoeken
- Bij De Correspondent hebben we voor ons Amerikaanse onderzoeksproject naar lidmaatschappen een onderzoeksdirecteur aangenomen: Emily Goligoski. Ze heeft een cv om eng van te worden. Zo was ze hiervoor User Experience Research Lead bij The New York Times.
Een Podcast over Media S01E11 - Derk Sauer praat ons moed in
Elke maand neem ik met Alexander Klöpping een podcast op over media. Dat doen we voor podcastproductiehuis Dag en Nacht Media.
Het concept is vrij simpel: we praten over media en technologie alsof we in de kroeg zitten. Af en toe nodigen we een gast uit om mee te kletsen. Deze week ontbeten we met media-ondernemer Derk Sauer.
Sauer begon ooit als oorlogsverslaggever, werd hoofdredacteur van De Nieuwe Revu, richtte in de jaren negentig tijdschriften en kranten op in Rusland, verkocht die, was een tijdje mede-eigenaar van NRC Media en is nu bestuurder bij het Russische mediabedrijf RBK. En o ja, hij heeft ook een succesvolle yoga-uitgeverij met zijn vrouw Ellen.
Sauer praat ons moed in over de toekomst van de journalistiek, overdenkt de macht van Amazon, herinnert zich een douchesessie met Joop Zoetemelk en geeft yoga-advies. De kans bestaat dat je na dit gesprek een nichepublicatie wilt oprichten.
Een rondleiding door het nieuwe hoofdkwartier van Apple
Het laatste publieke optreden van Steve Jobs was een presentatie voor de gemeenteraad van Cupertino, Californië. Daar deelde hij zijn plannen voor Apples nieuwe hoofdkantoor: een gigantisch gebouw in de vorm van een ring.
Dat was in juni 2011. Nu is het bijna af.
De gerenommeerde technologiejournalist Steven Levy kreeg een rondleiding en vraagt zich af: is dit gebouw een briljante laatste zet van Jobs, of een megalomane fout? Want het nieuwe complex kostte naar verluidt 5 miljard.
Zeker is dat het gebouw van architect Norman Foster tegen de tijdsgeest ingaat. Terwijl de meeste machtige spelers vooral niet machtig proberen over te komen - bijvoorbeeld door à la Twitter op te gaan in het stadshart - bouwt Apple een enorm ruimteschip. Tegelijkertijd heeft het visionaire elementen:
- Het gebouw draait helemaal op duurzame energie, vooral door de zonnepanelen.
- Het is ingericht om werksessies van diepe concentratie af te wisselen met ontmoetingen met collega’s.
- Het heeft talloze ‘pods’ en maar één restaurant.
- Het is aardbeving- en droogtebestendig.
- Het geeft je door de vele bomen en luchtcirculatie het gevoel in de natuur te zijn. Jobs hield van wandelvergaderingen, en de omgeving is daar volledig op ingericht (Die wandelvergaderingen heb ik trouwens van hem gekopieerd - werkt als een trein).
Lees vooral het stuk en vorm je eigen mening.
Nepnieuws-waarschuwing als geuzenlabel
Facebook laat sinds kort met een label zien of een artikel door journalisten als nepnieuws is aangemerkt. Bij de lancering schreef ik:
‘Je kunt er als gebruiker niet omheen dat je iets plaatst waar journalisten onwaarheden in bespeuren. De vraag is of dat je wat interesseert als je sowieso al een broertje dood hebt aan de pers.’
Dus dit is niet heel verrassend: extreemrechtse media zien het nepnieuws-label op Facebook als iets positiefs. ‘Zie je nou wel, de traditionele media proberen ons stil krijgen,’ vertellen ze hun volgers, die vervolgens nog enthousiaster de link delen.
‘We’re bringing fact checkers to a culture war,’ zei mediaprofessor Clay Shirky al. Dit onderzoek van The Guardian laat zien dat hij gelijk heeft.
Met dank aan
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn voor de artikeltips. Dank aan jou voor het meelezen.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Vorige week ging het over steeds kortere popliedjes. Collega Anna Vossers merkte terecht op: er is ook een tegenbeweging.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!