Beste,

In de week dat Nederlanders die géén klant zijn van Ziggo maar wél Game of Thrones wilden kijken de serie illegaal moesten downloaden, verschijnt De Medianieuwsbrief weer.

Ik ben terug van mijn huwelijksreis (dank voor alle gelukwensen!) en wil graag stilstaan bij de toekomst van nepnieuws, drone-ontheffingen - en Ziggo dus.

Torrentnostalgie met Game of Thrones

Ziggo heeft in Nederland de rechten van Game of Thrones gekocht - een serie waar naar schatting naar kijken.

Vroeger kon je de serie tegen een schappelijke prijs kijken via de online service van HBO. Als je de serie nu legaal wilt kijken, moet je de volgende stappen zetten:

  1. Woon in een gebied waar Ziggo aangeboden wordt. Verhuis desnoods.
  2. Neem een televisie-abonnement. Bij Ziggo, uiteraard. Of stap over van je huidige aanbieder.
  3. Koop een extra zenderpakket voor 11,95 euro per maand.
  4. Wacht een etmaal langer dan de VS op de nieuwe aflevering.
  5. Veel kijkplezier!

Hmmm....
Hmmm....

De snelstgroeiende mediabedrijven ter wereld zijn bedrijven die extreem klantgericht zijn. Denk aan Amazon, Facebook en Netflix.

Ziggo distantieert zich hier nadrukkelijk van. In plaats van een speciaal Game of Thrones-abonnement aan te bieden of afleveringen los te verkopen, klampt het bedrijf zich vast aan het kabelmodel.

En dus ging niet-Ziggoënd Game of Thrones-kijkend Nederland aan de torrents. Je zou er bijna nostalgisch van worden.

Tot zover de first world problems.

De toekomst van nepnieuwsvideo’s: woorden in de mond leggen

Amerikaanse onderzoekers hebben waarin ze Barack Obama willekeurige teksten laten uitspreken. Ze lieten software gemodelleerd naar brein en zenuwstelsel 17 uur aan Obamatoespraken analyseren. Op basis daarvan kunnen ze nepuitspraken genereren in video’s.

In de demonstratievideo spreekt Obama alleen teksten uit die hij zelf eerder heeft gebezigd. Maar in principe kunnen de onderzoekers hem van alles laten verkondigen.

'We should invade Russia, joe!’

YouTube

Doodeng!

Ik weet niet hoe journalisten zich hiertegen kunnen Ik denk wel dat het belangrijk is om te blijven werken aan omgevingen waarin het publiek journalistieke context ziet bij media-items. Dus dat mensen niet alleen een losse video via Facebook kijken, maar ook op een site als nytimes.com videos in de context van een artikel zien.

Vox-popje opnemen? Gebruik je mobiel

Als ze dat met een cameraploeg deden, wilde een vijfde van de benaderden meedoen. Als de journalist alleen met een mobieltje rondliep, wilde een derde meedoen.

Facebook lanceert in oktober een abonnementenservice voor kranten

De nieuwschef van Facebook heeft op een conferentie dat journalistieke publicaties vanaf oktober via Facebook abonnementen kunnen verkopen.

De abonnementenservice is gebouwd op Instant Articles. Gebruikers mogen per uitgever tien stukken gratis lezen, daarna moeten ze betalen. Als er meer bekend is,

Amerikaanse luchtvaartautoriteiten gaan met hun tijd mee: instant drone-ontheffing voor journalisten

Interessante ontwikkeling in Amerika: journalisten kunnen daar binnenkort in een spoedprocedure een ontheffing voor hun drone aanvragen, om zo opnames te kunnen maken van

Met dank aan

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Harald Dunnink voor de artikeltips. Dank aan jou voor het meelezen.

Met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

P.S. Ga alsjeblieft naar Baby Driver. Heerlijke film op . Ik had zin om op mijn bioscoopstoel te gaan staan. Ter aanmoediging de trailer:

YouTube

Innovatie in de media volgen? Luister dan elke vrijdag naar mijn Podcast over Media. Samen met Alexander Klöpping bespreek ik de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via mediapodcast.nl