Beste,
In de week dat Nederlanders die géén klant zijn van Ziggo maar wél Game of Thrones wilden kijken de serie illegaal moesten downloaden, verschijnt De Medianieuwsbrief weer.
Ik ben terug van mijn huwelijksreis (dank voor alle gelukwensen!) en wil graag stilstaan bij de toekomst van nepnieuws, drone-ontheffingen - en Ziggo dus.
Torrentnostalgie met Game of Thrones
Ziggo heeft in Nederland de rechten van Game of Thrones gekocht - een serie waar naar schatting een miljoen Nederlanders naar kijken.
Vroeger kon je de serie tegen een schappelijke prijs kijken via de online service van HBO. Als je de serie nu legaal wilt kijken, moet je de volgende stappen zetten:
- Woon in een gebied waar Ziggo aangeboden wordt. Verhuis desnoods.
- Neem een televisie-abonnement. Bij Ziggo, uiteraard. Of stap over van je huidige aanbieder.
- Koop een extra zenderpakket voor 11,95 euro per maand.
- Wacht een etmaal langer dan de VS op de nieuwe aflevering.
- Heb het geluk dat Ziggo niet hapert.
- Veel kijkplezier!
De snelstgroeiende mediabedrijven ter wereld zijn bedrijven die extreem klantgericht zijn. Denk aan Amazon, Facebook en Netflix.
Ziggo distantieert zich hier nadrukkelijk van. In plaats van een speciaal Game of Thrones-abonnement aan te bieden of afleveringen los te verkopen, klampt het bedrijf zich vast aan het kabelmodel.
En dus ging niet-Ziggoënd Game of Thrones-kijkend Nederland aan de torrents. Je zou er bijna nostalgisch van worden.
Tot zover de first world problems.
De toekomst van nepnieuwsvideo’s: woorden in de mond leggen
Amerikaanse onderzoekers hebben een video gemaakt waarin ze Barack Obama willekeurige teksten laten uitspreken. Ze lieten software gemodelleerd naar brein en zenuwstelsel 17 uur aan Obamatoespraken analyseren. Op basis daarvan kunnen ze nepuitspraken genereren in video’s.
In de demonstratievideo spreekt Obama alleen teksten uit die hij zelf eerder heeft gebezigd. Maar in principe kunnen de onderzoekers hem van alles laten verkondigen.
'We should invade Russia, joe!’
Doodeng!
Ik weet niet hoe journalisten zich hiertegen kunnen wapenen. Ik denk wel dat het belangrijk is om te blijven werken aan omgevingen waarin het publiek journalistieke context ziet bij media-items. Dus dat mensen niet alleen een losse video via Facebook kijken, maar ook op een site als nytimes.com videos in de context van een artikel zien.
Vox-popje opnemen? Gebruik je mobiel
Onderzoekers benaderden 400 voorbijgangers. Als ze dat met een cameraploeg deden, wilde een vijfde van de benaderden meedoen. Als de journalist alleen met een mobieltje rondliep, wilde een derde meedoen.
Facebook lanceert in oktober een abonnementenservice voor kranten
De nieuwschef van Facebook heeft op een conferentie aangekondigd dat journalistieke publicaties vanaf oktober via Facebook abonnementen kunnen verkopen.
De abonnementenservice is gebouwd op Instant Articles. Gebruikers mogen per uitgever tien stukken gratis lezen, daarna moeten ze betalen. Als er meer bekend is, laat ik dat weten.Â
Amerikaanse luchtvaartautoriteiten gaan met hun tijd mee: instant drone-ontheffing voor journalisten
Interessante ontwikkeling in Amerika: journalisten kunnen daar binnenkort in een spoedprocedure een ontheffing voor hun drone aanvragen, om zo opnames te kunnen maken van breaking news.
Met dank aan
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Harald Dunnink voor de artikeltips. Dank aan jou voor het meelezen.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
P.S. Ga alsjeblieft naar Baby Driver. Heerlijke film op een zeer opzwepende Motown-soundtrack (en Golden Earring) . Ik had zin om op mijn bioscoopstoel te gaan staan. Ter aanmoediging de trailer:
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!