Beste,
Deze week een update over: techreuzen versus de media. Met: berichtgeving over de Grote Vijf, de banenmachine van Amazon en hoe dol uitgeverijen op Facebooks advertentieprogramma zijn.
Maar eerst even dit
(bron)
De leestips van deze week:
De urgente special van NRC Handelsblad vorig weekend over de vijf techreuzen gelezen?
Dit nieuwtje sluit goed aan bij de berichtgeving rond de dominantie van Facebook, Google, Apple, Microsoft en Amazon: laatstgenoemde organiseerde afgelopen woensdag een banendag en had maar liefst 50.000 posities in te vullen. In de komende 18 maanden komen daar nog eens 50.000 banen bij.
Amazon heeft nu 382.000 werknemers. In 2011 waren dat er 30.000. In 2016 180.000.
Andere techreuzen hebben minder werknemers (Facebook: 21.000, Google 76.000). Dat komt doordat Amazon de digitale wereld samenbrengt met de fysieke wereld. En daar heb je meer handen voor nodig. 80 procent van de nieuwe banen is voor zijn distributiecentra (hoe lang nog trouwens tot robots die functies overnemen?).
Politiek gezien is dit trouwens pikant. Donald Trump klaagt vaak over de ‘Amazon-owned’ krant The Washington Post, die al veel voor Trump pijnlijke scoops heeft gepubliceerd. Tegelijkertijd sluit de banencreatie van Amazon perfect aan bij Trumps ‘America First’-credo.
Incubator voor journalisten die in abonnementen geloven
Over Amazon en The Washington Post gesproken, eigenaar Jeff Bezos herhaalde het laatst: het duurzaamste verdienmodel voor journalistiek is abonnementen.
Eén probleem: de meeste nieuwe publicaties - zoals Buzzfeed en de sites van Vox - draaien op durfkapitaal. Zulke investeerders willen exponentiële groei zien. Zoveel mogelijk aandacht genereren en op basis daarvan advertenties verkopen, past daar beter bij.
Jessica Lessin van de succesvolle technologiewebsite The Information (advertentievrij, draait op abonnees) wil iets aan deze paradox doen en lanceert The Information Accelerator.
Dat is een incubator voor journalistieke start-ups die in ruil voor een aandeel een bescheiden startkapitaal, expertise en een distributienetwerk beschikbaar stelt.
Aanmeldingen uit Nederland zijn ook welkom. Deadline: 1 september.
Uitgeverijen kopen steeds meer Facebookadvertenties in
Hoewel wij journalisten ons vaak kritisch uitlaten over techreus Facebook, maken we graag gebruik van zijn diensten.
Publicaties kunnen bij Facebook betalen voor specifiek bereik. Zo voerden we bij De Correspondent eens een marketingcampagne voor ons privacyboek, gericht op heel specifieke doelgroepen. Bijvoorbeeld:
‘Je ziet deze advertentie omdat je een vrouw bent van tussen de twintig en dertig jaar. Volgens Facebook ben je net een week terug van een reis naar Frankrijk en lees je graag LINDA.’
Via het advertentieprogramma van Facebook konden we er daadwerkelijk voor zorgen dat deze post getoond werd aan vrouwen in die leeftijdsgroep die op vakantie gingen naar Frankrijk en LINDA hadden geliket op Facebook.
Nu het nieuws: uit een analyse van het Amerikaanse databureau Keywee blijkt dat het bereik van zulke advertenties van mediabedrijven verdubbeld is.
Dus ja, wij journalisten zijn kritisch over de invloed van Facebook op nieuws, maar maken steeds meer gebruik van de advertentiemogelijkheden.
Tegengeluid: de grootste adverteerder van de VS twijfelt aan effectiviteit online ads
Procter & Gambler heeft in het vorige kwartaal 100 tot 140 miljoen dollar minder uitgegeven aan online advertenties (voor de context: het totale marketingbudget vorig jaar was 2,4 miljard dollar).
Het bedrijf maakt zich zorgen om de beschadiging van haar merken (omdat een advertentie bijvoorbeeld naast geweld getoond wordt) en vermoedt dat de advertenties niet effectief zijn.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Mayke Blok, Andreas Jonkers en Tim de Gier voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
P.S. Even een teaser. Deze week tekende ik bij collega-uitgever Milou Klein Lankhorst het contract voor mijn nieuwe boek (dat voor driekwart leeg zal zijn). 5 september in de winkel. Snel meer in deze nieuwsbrief, uiteraard.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!