Beste,
Deze week: mijn blogrenaissance, een nieuwe Podcast over Media (met Rob Wijnberg) en de belangrijkste ontwikkelingen uit de nieuwemediawereld.
Financiële vrijheid: zo doe je dat
De afgelopen maanden was ik in de ban van een blogger. Wat ik van deze auteur leerde, vatte ik deze week op De Correspondent samen:
Het gaat om Mr. Money Mustache, een personal finance-blogger die me liet inzien dat we (als in: de westerse middenklasse) veel te veel geld uitgeven aan dingen waar we niet gelukkiger van worden.
Zoals een dikkere auto en een groter huis: die geven een korte kick, daarna wennen we eraan en willen we meer. Ondertussen moeten we keihard werken om al onze leningen te betalen.
Mustache en zijn vrouw spaarden om die reden twee derde van hun inkomen en hoefden op hun dertigste niet meer te werken. Zij verdienden daarvoor tonnen in de technologiesector, maar ook voor mensen die modaal verdienen kan een pensioen decennia eerder komen.
Een paar jaar na zijn pensioen begon Mustache zijn blog, ik las ál zijn 479 blogposts.
Lees jij nog blogs? En zo ja, welke?
Het was lang geleden dat ik zoveel tijd op een blog doorbracht. Sinds alle online media de belangrijkste eigenschappen van blogs hebben overgenomen (linken, interactie, persoonlijke stem) en particulieren overstapten naar nieuwsbrieven (schuldig) en sociale media, kwam ik niet zoveel meer op particuliere blogs.
Terwijl: weinig mensen schrijven enthousiaster dan vakidioten.
Daarom aan jou de vraag: lees jij nog blogs? En zo ja, welke?
Mijn antwoord: naast Mr. Money Mustache lees ik de dagelijkse blog van internetinvesteerder Fred Wilson.
Discussie: Hoe Silicon Valley de journalistiek beïnvloedt
In 2012 kocht een van de oprichters van Facebook het noodlijdende The New Republic (qua journalistiek de Amerikaanse Groene Amsterdammer). Hij nam al snel de oud-hoofdredacteur weer aan en investeerde in het blad.
Het leek goed te gaan, tot de omzet uitbleef en de redactie zich tegen de strategie van de Facebookman keerde. Die verkocht de boel vervolgens weer.
De oud-hoofdredacteur beschrijft nu waar het volgens hem misging. Hij ziet de afgelopen jaren van The New Republic als een symbool van de slechte invloed van Silicon Valley op de journalistiek.
Zijn argumenten:
- Technologiebedrijven veranderen elke paar maanden van publicatiemodel als uit hun data blijkt dat iets niet werkt. Is het eerst belangrijk om goede teksten te plaatsen, een paar weken later moet iedereen opeens aan de video. De journalistiek zwalkt hier visieloos achteraan en verliest ondertussen veel geld.
- Journalisten slachtofferen hun redactionele onafhankelijkheid in de zoektocht naar clicks (en de bijbehorende advertentieomzet).
De punchline van dit zeer goed geschreven stuk?
‘The audience for journalism may be larger than it was before, but the mind-set is smaller.’
Een interessante tegenreactie op dit stuk
Een redacteur van The Guardian zet het stuk over The New Republic weg als valse romantiek. De oud-hoofdredacteur verlangt terug naar een overzichtelijke tijd die nooit meer terugkomt, is het punt van de auteur, en geeft de schuld van de slechte strategie van één man aan een hele industrie.
En ik moet The Guardian ergens gelijk geven. Ja, de meeste technologiebedrijven hebben niet het beste voor met alles wat niet hun eigen omzet is. En ja, sommige journalistieke publicaties hebben zich blindgestaard op pageviews.
Maar er zijn zat publicaties die technologie en data inzetten om hun journalistiek te verbeteren. Je moet alleen wel weten hoe je ze inzet. En als je dat weet, heb je middelen tot je beschikking waar journalisten in de jaren negentig alleen maar van konden dromen.
Nog wat korte nieuwtjes
- Er is een nieuwe Podcast over Media verschenen! Hoofdredacteur Rob Wijnberg kon ein-de-lijk zijn NOS-discussie voeren met Alexander Klöpping.
- Zoals je misschien weet, gaat het slecht met SoundCloud. Het lukt de ‘YouTube van geluid’ niet goed om geld te verdienen. Maar door een spoedinvestering en het opstappen van de CEO komt er een tweede kans.
- Er gaat iets mis met Snapchat: Wall Street wil gebruikersgroei zien, maar het bedrijf zelf is geïnteresseerd in het vergroten van de gemiddelde omzet per gebruiker. Nu gaat dat prima, maar met de gebruikersgroei niet. En daardoor kelderde het aandeel.
Met dank aan
Dat was ’m voor deze week. Met dank aan Maurits Martijn, Mayke Blok, Martha Bremmer en Sven Schaap voor de artikeltips.
Tot volgende week!
Ernst-Jan Pfauth
P.S. Ik beschrijf vaker zelfhulpboeken en -blogs op De Correspondent. Wil je die artikelen niet missen? Meld je dan aan voor een e-mailalert:
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!