Beste,

Je gelooft het niet, maar krap twee weken na de laatste Podcast over Media is er alweer een nieuwe! Daarin praten Alexander Klöpping en ik over nieuwe verdienmodellen online. Luisteren kan bij Dag en Nacht Media of via je favoriete podcast-app. Hieronder ga ik dieper op de ontwikkelingen in.

Luister naar Een Podcast over Media (1 uur) Je kunt de podcast ook in je favoriete podcastapp vinden. Beluister de podcast bij podcastnetwerk Dag en Nacht Media

Patreon wordt de webportemonnee voor verhalen

Met Patreon kunnen muzikanten, acteurs, journalisten en andere makers toegang tot hun werk verkopen aan een vaste groep volgers. Op dit moment telt Patreon 50.000 makers met in totaal 1 miljoen donateurs die in 2017 naar verwachting meer dan 150 miljoen dollar doneren.

Toen Patreon deze cijfers bekendmaakte,

‘De gemiddelde bijdrage op Patreon is 12 dollar (10,70 euro). Stel dat je als Nederlandse journalist in je eentje een nichepublicatie schrijft en daar een modaal inkomen van 37.000 euro aan wilt overhouden. Dan heb je 288 maandleden nodig. Dat klinkt helemaal niet onrealistisch.’

In deelt Patreon-CEO Jack Conte zijn visie. Hij gelooft niet in het advertentiemodel van het web (‘Ik had als muzikant miljoenen YouTube-views en zag daar maar 166 dollar per maand voor terug’) en wil met Patreon een betaallaag over het internet leggen.

Makers moeten Patreon kunnen integreren in hun bestaande kanalen:

"Als Patreon-gebruikers over het web surfen, moeten ze overal bonus content tegenkomen van makers. Het hele web ziet er voor hen specialer uit".

Ook communities waar conservatieve adverteerders zich niet mee durven te associëren - bijvoorbeeld niet-family friendly-groepen - kunnen nu hun culturele producten financieren.

Patreon wordt dus een omnipotente webportemonnee voor verhalen, van muziek tot films en van journalistieke artikelen tot romans.

Patreon heeft wel één groot nadeel

kwam ik een interessant nadeel van dit model tegen. Een Patreon-community werkt alleen goed als de maker veel in contact is met zijn of haar publiek. Denk aan chatsessies, vlogs en events. Als je daar als maker geen zin in hebt, past het model niet bij je.

Bij Patreon is geld verdienen dus inherent aan de toegankelijkheid van de maker. Slecht nieuws voor introverte makers.

Over geld verdienen gesproken...

Als lezers voor je klappen, ga jij meer verdienen

Sinds Medium het advertentiemodel afzwoer, richt het zich op abonnementen. Voor 5 dollar per maand krijg je als Medium-gebruiker extra verhalen.

Medium wil de schrijvers van deze verhalen op een originele manier betalen. Om te begrijpen hoe dat werkt, moeten we het eerst even hebben over online applaus.

Medium was niet tevreden met de like-button. Er zijn allerlei gradaties binnen hoe je iets waardeert, een like-button gooit alles op één hoop. Je kunt je waardering voor een grappig columnpje niet anders uiten dan voor een briljant onderzoeksverhaal waar maanden werk in zit.

Medium heeft daar iets voor bedacht: Dat werkt zo:

Zo werkt het applaus op Medium.com. Beeld: Medium

Zo werkt het applaus op Medium.com. Beeld: Medium

En nu komt het:

Een aardige gedachte: je krijgt niet betaald voor pageviews, maar voor de waarde die je toevoegt.

Andere overwegingen bij dit model:

  • Als je iets schrijft wat wél waardevol is maar wat mensen niet direct waarderen - bijvoorbeeld een ongemakkelijke waarheid -, krijg je minder betaald.
  • Ik hoop mede om die reden dat er een minimum fee is.
  • Ik zou betaalde schrijvers verbieden om lezers om applaus te vragen.

Nog even over al die mediabedrijven die op ‘original programming’ mikken

Twee weken geleden ik over nieuwe videodiensten die door bedrijven als Disney aangekondigd worden. Er zijn weer nieuwe grote ontwikkelingen in de televisieconcurrentiestrijd:

Apple heeft oorlogskas voor Hollywood: 1 miljard dollar

Op het strijdtoneel van onder andere HBO, Amazon Prime, Google’s YouTube, Facebook Watch en Netflix kondigde Apple beschikbaar te stellen voor televisieproducties.

Van dat geld kan Apple tien televisieseries maken. Die moeten het aanbod in iTunes verbeteren. Daarnaast: als je series maakt, heb je ook niet dat gesteggel met rechten voor verschillende regio’s.

Een miljard is de helft van HBO’s budget in 2016, en, houd je vast, Televisie is duur, maar Apple kan het makkelijk betalen.

Apple staat voornamelijk bekend als hard- en softwarebedrijf, maar het zet ook jaarlijks 24,35 miljard dollar om met diensten als iCloud, Apple Music en iTunes. In 2020 wil Apple het dubbele hiervan draaien.

De grote vraag wordt nu: hoe creëer je een hitshow als de toegang zo gefragmenteerd raakt? Misschien wel via Snapchat:

Snapchatdirecteur: wij promoten televisieseries

Snapchat plaatst zich buiten de concurrentiestrijd tussen Netflix, Apple, HBO, Amazon en de anderen. Op een conferentie zei de ‘content-directeur’ dat alle andere mediabedrijven niet ‘mobile only’ zijn, Snapchat wel.

Daar zou een nieuwe beeldtaal bij horen: korter, drie tot vijf minuten, en ‘close-ups over wide shots’. Snapchat heeft eerder verticale video normaal gemaakt, dus het heeft een aardig track record.

Volgens die directeur zou een Snapchat-spinoff mensen kunnen attenderen op een televisieshow. Bij programma’s als The Bachelor werkt dat goed.

Ondertussen wil Snapchat ook series maken die alleen binnen Snapchat te zien zijn. Eerste ambitie: een sitcom als

Dat was ’m voor deze week!

Veel luister- en leesplezier,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Ontvang dan elke zaterdagmorgen mijn Medianieuwsbrief. Daarin link ik naar de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via medianieuwsbrief.nl