Beste,
Allereerst: dank aan iedereen die het Dankboek heeft uitgeprobeerd. Afgelopen week kwam het boek dat ik schreef binnen op nummer twee in de bestsellerlijst 🙏..
Deze week kijken we in de Medianieuwsbrief naar de gevolgen van Apples nieuwe hardware, een nuttige Snapchatfunctie en de strategie van de trol.
Wat als de telefoon steeds minder belangrijk wordt?
Jawel, het nieuws over de nieuwe Apple-apparaten is binnen. Niet alleen die ontzettend sexy en verschrikkelijk dure iPhone X, maar ook een Apple Watch die geen iPhone meer nodig heeft voor een mobiele verbinding.
Dus, schrijven ze bij Nieman Lab, kunnen we concluderen dat er steeds meer apparaten komen die functies overnemen van de telefoon. Zoals dat horloge, maar ook de draadloze AirPods en de verwachte AR-bril van Apple.
Dat roept ‘the million dollar question’ op: Hoe gaan uitgevers hierop inspelen? Zowel qua informatievoorziening als verdienmodel?
De meeste uitgevers zijn immers nog amper bekomen van de mobiele revolutie en worstelen daar nog met adblockers en dominante platforms, nu komt er alweer een nieuwe revolutie aan.
Hoe Snapchats plattegrond Amerikanen hielp tijdens het noodweer
Snapchatgebruikers kunnen hun snaps op een voor iedereen toegankelijke plattegrond plaatsen. Als er ergens een concert of sportwedstrijd plaatsvindt, is meekijken daardoor heel makkelijk geworden.
Of als een stad onder water staat. Wired beschrijft hoe de plattegrondfunctie iedereen de mogelijkheid gaf te ervaren hoe slecht het ging in Houston.
‘[The snaps] told a collective human story about the experience.’
Vorige week bleek uit een studie dat Snapchatgebruikers de app steeds meer gebruiken voor nieuws. Dit soort innovatieve functies spelen daar ongetwijfeld een grote rol in.
De strategie van de trol
Milo Yiannopoulos (1984) is de grootste trol van het internet, vindt hijzelf. Hij maakte carrière bij Breitbart en groeide uit tot een invloedrijke opiniemaker, tot hij uit de gratie viel door opmerkelijke uitspraken over pedofilie.
Nu is er een boek van zijn hand. In eigen beheer uitgegeven, want geen enkele uitgeverij durfde het meer aan.
Tim de Gier van NRC Handelsblad heeft het gelezen.
Zijn ideeën stellen weinig voor, schrijft De Gier, maar wat Yiannopoulos over opiniemaken schrijft, leest als een handboek voor modern campagnevoeren:
‘Types als Milo Yiannopoulos krijgen ontzettend veel aandacht door de dynamiek van radicaal-rechtse herrieschoppers aan de ene kant en de linkse gewoonte om er luidkeels schande van te spreken aan de andere kant. Yiannopoulos hoeft maar een wenkbrauw op te trekken en hij vult je tijdlijn. Op dezelfde manier domineerde deze zomer Thierry Baudet de Nederlandse media. Reden te meer om Yiannopoulos eens goed te lezen.’
Dat was ’m voor deze week, dank voor het meelezen!
Met een vriendelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Vorige week vertelde ik dat Quartz boeken gaat uitgeven. Collega Milou Klein Lankhorst gaat in haar nieuwsbrief over het boekenvak dieper op deze keuze in.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!