Beste,

Deze week aandacht voor de hoofdredacteur van The New Yorker, datamonopolisten, je stem en het nieuwe besturingssysteem van de iPhone.

Luistertip: interview met hoofdredacteur The New Yorker

Ooit ik Matthijs van Nieuwkerk over zijn journalistieke carrière. Toen ik vroeg naar zijn Grote Voorbeeld, zei hij:

‘Op David Remnick, hoofdredacteur van The New Yorker, ben ik heel jaloers. Op zo’n jonge leeftijd met een Pulitzerprijs op zak het beste blad ter wereld leiden, dat is me te veel van het goede. Hij ziet er waarschijnlijk ook nog goed uit.’

Oordeel zelf:

Foto: Getty Images
Foto: Getty Images

Voor wie deze man beter wil leren kennen:

Het is een mooie ontmoeting tussen twee generaties. Klein is begin dertig en pas drie jaar hoofdredacteur van Vox. Remnick is bijna zestig en al negentien jaar hoofdredacteur van The New Yorker.

Ze praten onder andere over journalisten aannemen en wat je ze kunt aanleren (en wat niet). ‘Obsessie’ is een sleutelwoord.

Hoe ga je om met de monopoliepositie van grote techbedrijven?

De belangen van de bedrijven Google, Apple, Facebook en Amazon in de aandachtseconomie zijn zo groot dat er steeds meer stemmen opgaan ze op te delen in kleinere bedrijven. Het beroemde voorbeeld van oliemaatschappij Standard Oil van John D. Rockefeller wordt dan aangehaald. De Amerikaanse overheid deelde dat gigabedrijf in 1911 op in tientallen kleinere bedrijven, zoals Chevron en Exxon.

Techcriticus Sanne van der Beek zet in haar nieuwsbrief de mogelijkheden voor zo’n opdeling en varianten daarop uiteen. Denk aan een opgelegd R&D-budget, het afstaan van octrooien of daadwerkelijke opdeling.

Die laatste optie is niet ideaal:

‘Het grote verschil tussen de monopolie van Standard Oil en die van Facebook en Google is namelijk de grondstof waarmee deze bedrijven werken. Data is iets heel anders dan olie. Dat zit ’m in het netwerkeffect: hoe meer data je bezit, hoe beter je product wordt. Hoe meer data Google van haar gebruikers bezit, hoe beter de zoekfunctie kan werken.’

Het is overigens niet gezegd dat die data bij een bedrijf ondergebracht moet worden.

Het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone is uit: iOS 11

En het is een stuk privacyvriendelijker:

  • Het wordt veel lastiger voor adverteerders om je te volgen. Zo moeilijk zelfs, dat ze boos zijn.
  • Cookies plaatsen wordt ook lastiger (met als gevolg dat je in elke in-app-browser opnieuw moet inloggen).
  • Je kunt de leesmodus in Safari als standaard instellen (heel fijn!).
  • Als je een link deelt, pakt Apple de oorspronkelijke link. Alle campagne-info wordt dus uit de url gehaald.

Lees bij de wat voor impact deze maatregelen voor uitgevers heeft.

Journalisten moeten zich heel snel druk gaan maken over het praten tegen machines

Schrijft een BBC-journalist.

Hij deed deze zomer onderzoek aan Harvard naar de toekomst van stemtechnologie en maakt zich zorgen over het achterblijven van journalistieke toepassingen.

Facebook, Google, Amazon en Apple noemen stemtechnologie (en de combinatie met kunstmatige intelligentie) hun topprioriteit, maar nieuwsbedrijven doen er nog weinig mee. Terwijl 28 procent van de mensen die een ‘smart speaker’ als de Amazon Echo of de Google Home bezit, het voor nieuws (wil) gebruiken.

Natuurlijk is het duur om in deze technologie te investeren, maar als journalisten dat niet doen, zou het de ‘volgende grote bedreiging voor de journalistiek’ kunnen worden.

  1. Experimenteer!
  2. Organiseer conferenties en vakgroepen
  3. Investeer in kunstmatige intelligentie-talent
  4. Werk samen met bedrijven en onderzoeksinstellingen
  5. Organiseer brainstorms binnen je bedrijf over de stem als interface.

Dat was ’m voor deze week, veel dank aan collega Sanne Blauw voor de artikeltip.

En dank aan jou voor het meelezen, met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Luister dan elke vrijdag naar mijn Podcast over Media. Samen met Alexander Klöpping bespreek ik de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via mediapodcast.nl