Beste lezer,

De Medianieuwsbrief van deze week dient te inspireren. Want ik deel een inventarisatie en enkele voorbeelden van nieuwe online vertelvormen. Zelf experimenteer ik nu veel met Instagram Stories. Met welke nieuwe vormen houd jij je bezig? Ik ben benieuwd!

Een stuk van 500 tot 800 woorden? Weet je niets originelers?

Die vraag stellen ze bij de BBC. Tristan Ferne van de R&D-afdeling trekt de terechte conclusie dat het nieuwsverhaal een erfenis is van de papieren krant en dat onlinemedia daar nog steeds zelden van afwijken (en als ze dat al doen, dan met een talking head-video).

Daarom maakte Ferne een inventarisatie van nieuwe vertelvormen - zie hieronder.

Rond Las Vegas kwam The New York Times met twee interessante voorbeelden

The New York Times analyseerde opnames van de schietpartij die de krant op sociale media had gevonden. Daaruit maakte de redactie op dat de schutter extreem veel kogels in korte tijd had afgevuurd. Die bevinding werd vervolgens zeer duidelijk gepresenteerd met een animatie.

En, ook origineel, een visueel hoofdredactioneel commentaar. ‘477 Days. 521 Mass Shootings. Zero Action From Congress.’

Volg ons Instagram Stories-experiment

Voor de community rond het Dankboek experimenteer ik met acht weken lang met het gebruik van Instagram Stories. We delen de belangrijkste adviezen uit mijn boek als reminder. Elke dinsdagavond verschijnt er een nieuwe reeks op het

Instagram maakt de Stories-functie steeds interactiever. We testten afgelopen dinsdag meteen

Mocht je dinsdag de nieuwe aflevering meepakken, dan ben ik heel benieuwd wat je ervan vindt.

Dat was ’m voor deze week, met dank aan Riffy Bol voor de artikeltips, en tot de volgende keer!

Ernst-Jan Pfauth

P.S. Vooruit dan, omdat we vorige week met de CEO van Albert Heijn niet raakten over de ‘boldness’ van Amazon, hier nog twee nieuwtjes over de gigant:

  1. Amazon krijgt naheffing omdat ‘het vier keer zo weinig belasting hoefde te betalen als gewone bedrijven onder de Luxemburgse belastingwetten.’

Innovatie in de media volgen? Ontvang dan elke zaterdagmorgen mijn Medianieuwsbrief. Daarin link ik naar de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via medianieuwsbrief.nl