Beste,
De Medianieuwsbrief van deze week dient te inspireren. Want ik deel een inventarisatie en enkele voorbeelden van nieuwe online vertelvormen. Zelf experimenteer ik nu veel met Instagram Stories. Met welke nieuwe vormen houd jij je bezig? Ik ben benieuwd!
Een stuk van 500 tot 800 woorden? Weet je niets originelers?
Die vraag stellen ze bij de BBC. Tristan Ferne van de R&D-afdeling trekt de terechte conclusie dat het nieuwsverhaal een erfenis is van de papieren krant en dat onlinemedia daar nog steeds zelden van afwijken (en als ze dat al doen, dan met een talking head-video).
Daarom maakte Ferne een inventarisatie van nieuwe vertelvormen - zie hieronder.
Lees het hele artikel ter inspiratie en voor een toelichting per genre.
Rond Las Vegas kwam The New York Times met twee interessante voorbeelden
The New York Times analyseerde opnames van de schietpartij die de krant op sociale media had gevonden. Daaruit maakte de redactie op dat de schutter extreem veel kogels in korte tijd had afgevuurd. Die bevinding werd vervolgens zeer duidelijk gepresenteerd met een animatie. Bekijk en luister haar vooral zelf.
En, ook origineel, een visueel hoofdredactioneel commentaar. ‘477 Days. 521 Mass Shootings. Zero Action From Congress.’ En dat dan visueel uitgedrukt:
Volg ons Instagram Stories-experiment
Voor de community rond het Dankboek experimenteer ik met Gijs van de Wal acht weken lang met het gebruik van Instagram Stories. We delen de belangrijkste adviezen uit mijn boek als reminder. Elke dinsdagavond verschijnt er een nieuwe reeks op het Dankboekaccount.
Instagram maakt de Stories-functie steeds interactiever. We testten afgelopen dinsdag meteen de nieuwe pollfunctie:
Mocht je dinsdag de nieuwe aflevering meepakken, dan ben ik heel benieuwd wat je ervan vindt.
Dat was ’m voor deze week, met dank aan Riffy Bol voor de artikeltips, en tot de volgende keer!
Ernst-Jan Pfauth
P.S. Vooruit dan, omdat we vorige week met de CEO van Albert Heijn niet uitgepraat raakten over de ‘boldness’ van Amazon, hier nog twee nieuwtjes over de gigant:
- Amazon wil een Frans supermarktconcern, bijvoorbeeld Carrefour, kopen.
- Amazon krijgt naheffing van de Europees Commissaris voor Concurrentie omdat ‘het vier keer zo weinig belasting hoefde te betalen als gewone bedrijven onder de Luxemburgse belastingwetten.’
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!