Beste,
Drie leestips deze week! Over paywalls voor individuele auteurs, Instagram voor muzikanten en een interessante overnamekandidaat voor Apple.
Iedereen kan nu artikelen achter een paywall zetten
Medium.com heeft onlangs zijn paywall voor iedereen beschikbaar gesteld. Als je iets geschreven hebt, kun je ervoor kiezen dat alleen toegankelijk te maken voor Mediumleden, die vijf dollar per maand betalen.
Medium betaalt je dan een gedeelte van die vijf dollar uit. Dit wordt vastgesteld op basis van hoeveel ‘applaus’ je stuk heeft gekregen.
Ik verwacht meer van dit soort initiatieven, omdat al die honderdduizenden freelance journalisten en schrijvers via hun socialemediakanalen en nieuwsbrieven gezamenlijk een enorm bereik hebben. En daar aan te verdienen valt.
Daarom zien we steeds meer paywall- of donatie-initiatieven zoals deze van Medium.
Hoe Instagram steeds belangrijker wordt in de muziekindustrie
In de Netflix-documentaire van en over Lady Gaga zit een mooi moment.
Terwijl Gaga een nieuwe Instagrampost maakt, kijkt Florence Welch van Florence and the Machine toe. Dan vraagt Welch of Gaga het niet ontzettend intimiderend vindt dat 25 miljoen mensen die post gaan zien. ‘Daar moet je niet over nadenken’, antwoord Gaga.
Bij Instagram denken ze ondertussen hard na over hoe ze sterren als Gaga en Welch meer kunnen laten delen.
Het bedrijf heeft de voormalige digitale strateeg van Beyoncé in dienst genomen om muzikanten te helpen bij het instagrammen (Beyoncé is eigenaar van de populairste Instagramfoto ooit.)
Lees bij Fast Company hoe dat in z’n werk gaat. Strekking van het stuk: Instagram is een cruciale factor in muziekpromotie geworden. Van de 800 miljoen Instagramgebruikers volgen er 350 miljoen tien of meer geverifieerde muzikanten.
Als Instagram belangrijker wordt voor de muziekindustrie, vergroot dat ook weer de kansen van moederbedrijf Facebook om een succesvolle concurrent van Spotify en Apple Music te lanceren.
‘Apple zou Sony moeten kopen’
Schrijft Monday Note.
En wel om drie redenen:
- Sony is de belangrijkste leverancier van een essentiële technologie van de iPhone: de beeldsensor. Daarmee kun je bijvoorbeeld scherpere foto’s nemen of slowmotion videos maken.
- Sony heeft een grote catalogus aan populaire films (Spiderman), shows (Seinfeld) en muziek. Apple kan zo meer content aanbieden via Apple TV en iTunes. Handig, in de concurrentiestrijd met Amazon en Netflix.
- De Playstation!
Apple heeft trouwens cash genoeg. 262 miljard dollar om precies te zijn. Dat dankt het bedrijf mede aan zijn belastingontwijkende karakter:
Dat was ’m voor deze week, tot de volgende!
Ernst-Jan Pfauth
P.S. Monday Note heeft deze week ook een stuk over de internationale plannen van The Correspondent.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!