Beste,
Enorme veranderingen bij De Medianieuwsbrief deze week: er is nu een site. Daar schrijft Alexander Klöpping mee en kun je het medianieuws de hele week volgen.
Het aantal abonnees op deze wekelijkse nieuwsbrief is het afgelopen jaar gegroeid tot 3.500. Inmiddels krijg ik van jullie dagelijks tips voor interessante verhalen over media. Te veel om in de nieuwsbrief te zetten, maar leuk voor op de site.
Alexander wilde een Nederlandse variant op het Amerikaanse Mediagazer. Dat is een medianieuwssite waar vrijwel elke Engelstalige journalist de dag mee begint.
Daarom begonnen we afgelopen week een site met het belangrijkste Nederlandse medianieuws (en een beetje uit het buitenland). In onze Een Podcast over Media vertellen we er meer over:
Goed, nu over tot de orde van de week.
The Guardian werkt aan artikelen die herkennen hoeveel je al weet
Ze heten, jawel, Smarticles.
Eigenlijk is het gek dat we nieuwsverhalen nog steeds brengen op een eeuwenoude manier. Elke keer als er iets nieuws gebeurt – bijvoorbeeld in een oorlog – wijden we daar een stuk aan.
The Guardian wil dit veranderen en experimenteert met ‘smarticles.’ Die herkennen wat de lezer eerder al bij The Guardian over dat onderwerp heeft gelezen en passen de tekst daarop aan. Kleine stapjes in een heel belangrijke richting.
Vrijwel iedereen kijkt alleen maar oud materiaal bij Netflix
Bedrijven als Netflix en Amazon besteden jaarlijks miljarden aan het produceren van eigen series en films. Maar uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat hun gebruikers 80 procent van de tijd naar content kijken die door andere producenten is gemaakt. De eigen producties zijn goed voor slechts 20 procent.
Maar uitgaves als House of Cards (Netflix) of Manchester by the Sea (Amazon) zorgen er wel voor dat mensen abonnee worden (en ze vormen natuurlijk de catalogus van de toekomst).
Stiekem adverteren zit er bij Twitter niet meer in
In reactie op de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen, die onder andere via advertenties op sociale media werkte, kondigen Twitter en Facebook nu maatregelen aan.
Zo kan elke Twittergebruiker binnenkort in het Transparantie Centrum zien wie er achter een gesponsorde tweet zit, hoe lang de advertentie loopt en zelfs wat het adverteerdersbudget is.
Strateeg schrijft in afscheidsartikel dat ‘video’ niet telt
‘We gaan meer inzetten op video’ telt niet als strategie. Net zoals: ‘Facebook is voor ons de toekomst.’
Dat schrijft Mary Hamilton, voormalig Executive Editor for Audience bij The Guardian in haar afscheidsstuk. Al te vaak hoor je mediamanagers alleen maar praten over distributiemiddelen als ze het over hun strategie hebben.
Stel jezelf liever de vraag: wat betekenen wij voor ons publiek? Klik vooral door voor meer solide mediamanagementadvies.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Milou Klein Lankhorst en Riffy Bol voor de artikeltips. En dank aan jou voor het meelezen,
Ernst-Jan Pfauth
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!