Beste,

Enorme veranderingen bij De Medianieuwsbrief deze week: Daar schrijft Alexander Klöpping mee en kun je het medianieuws de hele week volgen.

Het aantal abonnees op deze wekelijkse nieuwsbrief is het afgelopen jaar gegroeid tot 3.500. Inmiddels krijg ik van jullie dagelijks tips voor interessante verhalen over media. Te veel om in de nieuwsbrief te zetten, maar leuk voor op de site.

Alexander wilde een Nederlandse variant op het Amerikaanse Dat is een medianieuwssite waar vrijwel elke Engelstalige journalist de dag mee begint.

Daarom begonnen we afgelopen week een site met het belangrijkste Nederlandse medianieuws (en een beetje uit het buitenland). In onze Een Podcast over Media vertellen we er meer over:

Luister naar Een Podcast over Media (1 uur) Je kunt de podcast ook in je favoriete podcastapp vinden. Beluister de podcast bij podcastnetwerk Dag en Nacht Media

Goed, nu over tot de orde van de week.

The Guardian werkt aan artikelen die herkennen hoeveel je al weet

Ze heten, jawel, Smarticles.

Eigenlijk is het gek dat we nieuwsverhalen nog steeds brengen op een eeuwenoude manier. Elke keer als er iets nieuws gebeurt – bijvoorbeeld in een oorlog – wijden we daar een stuk aan.

The Guardian wil dit veranderen en experimenteert met ‘smarticles.’ Die herkennen wat de lezer eerder al bij The Guardian over dat onderwerp heeft gelezen en passen de tekst daarop aan.

Vrijwel iedereen kijkt alleen maar oud materiaal bij Netflix

Bedrijven als Netflix en Amazon besteden jaarlijks miljarden aan het produceren van eigen series en films. Maar uit blijkt dat hun gebruikers 80 procent van de tijd naar content kijken die door andere producenten is gemaakt. De eigen producties zijn goed voor slechts 20 procent.

Maar uitgaves als House of Cards (Netflix) of Manchester by the Sea (Amazon) zorgen er wel voor dat mensen abonnee worden (en ze vormen natuurlijk de catalogus van de toekomst).

Stiekem adverteren zit er bij Twitter niet meer in

In reactie op de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen, die onder andere via advertenties op sociale media werkte, kondigen Twitter en Facebook nu maatregelen aan.

Zo kan elke Twittergebruiker binnenkort in het zien wie er achter een gesponsorde tweet zit, hoe lang de advertentie loopt en zelfs wat het adverteerdersbudget is.

Strateeg schrijft in afscheidsartikel dat ‘video’ niet telt

‘We gaan meer inzetten op video’ telt niet als strategie. Net zoals: ‘Facebook is voor ons de toekomst.’

Dat schrijft Mary Hamilton, voormalig Executive Editor for Audience bij The Guardian in haar afscheidsstuk. Al te vaak hoor je mediamanagers alleen maar praten over distributiemiddelen als ze het over hun strategie hebben.

Stel jezelf liever de vraag: wat betekenen wij voor ons publiek?

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Milou Klein Lankhorst en Riffy Bol voor de artikeltips. En dank aan jou voor het meelezen,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Ontvang dan elke zaterdagmorgen mijn Medianieuwsbrief. Daarin link ik naar de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via medianieuwsbrief.nl