De Correspondent
Lex Bohlmeijer - in gesprek met Rob van den Broek
SoundCloud
Interview

Rob van den Broek (1953) liep als personeelsfunctionaris bij ABN AMRO vast in een cultuur van winst en bonussen. Na een ernstig auto-ongeluk, arbeidsongeschiktheid en vijf jaar depressie ging hij dingen maken.

Met die laatste is iets vreemds aan de hand. Ze zien eruit als violen en cello’s, maar klinken heel anders. Van den Broek houdt zich niet bezig met klank en werkt puur vanuit intuïtie.

YouTube
In Pitch Dark van Katharina Gross, Arnold Marinissen & Giny Vos is de twaalfsnarige cello te horen.

Niet dat Van den Broek een solist is. Hij organiseert tentoonstellingen en concerten in standplaats Zeewolde, geeft workshops aan kinderen, werkt met vluchtelingen. Als Geert Wilders naar Zeewolde komt, staat hij met de bibbers in de benen te debatteren.

Hij heeft ook een donkere, tragische kant. Moest vechten met zijn vader en zijn oudste broer. Zes jaar geleden pleegde zijn oudste zoon op dertigjarige leeftijd suïcide. Hoe daar als vader mee om te gaan?

Zelfreflectie, zegt Van den Broek. Eindeloos proberen te analyseren wat je goed en wat je fout hebt gedaan. De onvoorwaardelijke steun van zijn vrouw. En muziek natuurlijk. ‘Muziek draagt,’ zegt hij. Luister maar in ons gesprek, en op

Meer podcasts?

Podcast: Het is tijd om de zeggenschap over ons leven op te eisen, vindt Maxim Februari Schrijver Maxim Februari publiceerde deze maand zijn nieuwe roman Klont. Ik spreek hem over wat de mens, nu misschien wel meer dan ooit, te doen staat. Namelijk: fundamentele vragen stellen over hoe we willen leven. Beluister de podcast hier Podcast: Deze activist helpt de Nederlandse geschiedenis te herschrijven In de Maand van de Verzwegen Geschiedenis kan Simone Zeefuik niet ontbreken. Want met haar organisatie Decolonize the Museum confronteert zij musea met racisme in hun taal- en beeldgebruik. Beluister het interview hier