1 oktober 2009 maakte ik voor het eerst radio. Ik presenteerde een nieuw programma genaamd Songwriters Guild Live, op Amsterdam FM. Dat heb ik vervolgens zeven jaar gedaan, met iedere week livemuziek van artiesten uit binnen- en buitenland.
Er zaten (en zitten, het programma bestaat nog) indrukwekkende muzikanten tussen. Daarom vroeg ik me lang af waarom het programma niet bekender was. Inmiddels begrijp ik het wel: er is gewoon ontiegelijk veel moois op de radio te horen.
Hoeveel moois realiseerde ik me toen een paar Correspondentleden mij wezen op Radio Garden, een website die van de grootste scepticus nog een radioliefhebber maakt.
Het Google Maps van de radio
Radio Garden is een website waar je radio van over de hele wereld kan horen. Als je op de site komt, zie je allereerst een draaiende aardbol vol groene stippen. Die stippen zijn plaatsen met radiostations.
Het is een simpel maar verslavend concept
Dan stopt de site op een locatie en hoor je live radio. Je kan ook verder luisteren, naar een andere zender, in een ander land. Met een muisklik zoom je in of uit op de wereldkaart en wissel je van zender of locatie. Je favoriete zenders kan je opslaan om makkelijk te schakelen.
Het is een simpel maar verslavend concept. Voor je het weet ben je uren bezig de wereld te verkennen. Zo stuitte ik op Kwine, de lokale zender van een plaatsje genaamd Ukiah, Californië. De zender draaide prima popliedjes, maar gek genoeg bleef ik vooral luisteren uit nieuwsgierigheid naar het lokale nieuws.
Radio Garden toont hoe radio grenzen overschrijdt
Maar Radio Garden heeft meer te bieden. De site toont ook hoe radio culturen verbindt. Dat doet ze onder andere met een verzameling historische uitzendingen van grensoverschrijdende zenders.
Ik trof een uitzending van een Duitstalige zender in Londen in 1942. Blijkt dat het Verenigd Koninkrijk deze zender tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte om Duitsers los te wrikken van Hitlers propagandamachine.
Ook kun je luisteren naar toonaangevende jingles uit de geschiedenis. Ik landde bijvoorbeeld op de oudste gezongen reclamejingle, in Minneapolis. Dit riedeltje redde in 1926 het cornflakemerk Wheaties. Zonder deze jingle hadden we misschien wel nooit ‘always Coca Cola’ of ‘steeds verrassend, altijd voordelig’ gehoord.
Tot slot heeft Radio Garden verhalen van mensen met een bijzondere band met radio verzameld. Zoals een Canadese advocaat die inheemse volkeren op de radio in hun eigen taal een stem wil geven.
Internet maakt radio juist groter
Maar zelf beland ik uiteindelijk steeds weer bij de liveradio.
En hoe langer ik Radio Garden verken, hoe meer de passie voor radio op mij overslaat. Je zou denken dat het internet de grensverleggende rol van radio tenietdoet, maar Radio Garden vergroot het bereik van radio juist.
Dus zoom eens uit, laat die globe draaien en klik maar raak. Wie weet waar je terechtkomt!
Meer lezen?
Het beste poppodium is je woonkamer. Kruip eens op de bank met een muzikant Bel een artiest, nodig wat vrienden uit en schuif je salontafel opzij. Thuis een concert organiseren is veel minder moeilijk dan je denkt. Want muzikanten staan te popelen. Nieuwe muziek ontdekken? Met deze website ben je de rest van het jaar zoet Hij zit achter de technologie waarmee Spotify bepaalt wat we luisteren. Maar heeft ook een site waar je zelf op zoek kunt naar muziek. Zo kom je er bijvoorbeeld achter welke kerstmuziek Nederlanders luisteren (en kun je je eigen Top2000 samenstellen). Tien manieren om dit jaar nieuwe muziek te ontdekken Je kunt tegenwoordig eindeloos veel muziek online vinden. En toch hoor je telkens dezelfde nummers. Hoe ontdek je nieuwe pareltjes? Dit zijn de tien beste tips die ik van jullie kreeg.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!