Rufus Kain

Correspondent Muziekindustrie

Missie

Wie heeft de macht in de muziekindustrie? Die vraag wil ik met jullie beantwoorden.

Nu

Ik schrijf over muziekuitgeverijen en over de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke artiesten op radio en festivals.

Publicaties
Biografie
Illustratie: Megan de Vos (voor De Correspondent)
Waarom ik de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de muziek nooit serieus nam
Sinds april schrijf ik over vrouwen in de muziekwereld. Dat ze ondervertegenwoordigd zijn, dat dat komt door ongelijke kansen. Maar wat kunnen we daaraan doen?
Leestijd 5 - 6 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustraties: Megan de Vos (voor De Correspondent)
Als jij een liedje hoort, regelt Buma/Stemra het geld. Maar ze frauderen met de eigen boekhouding
Elke keer als jij muziek streamt via Spotify of op de radio hoort, regelt Buma/Stemra de betaling van de liedjesschrijvers. Maar werknemers, onder wie de financieel directeur, hebben gefraudeerd met de boekhouding. En dat is geen incident.
Leestijd 6 - 8 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustraties: Megan de Vos (voor De Correspondent)

Hoe miljoenen euro’s van Nederlandse liedschrijvers aan de strijkstok zijn blijven hangen

Arnold Mühren van The Cats miste 35 jaar een deel van zijn buitenlandse royalty’s. Hij wrikte de black box van de muziekindustrie open, en ontdekte twee manieren waarop Nederlandse liedschrijvers jarenlang structureel zijn benadeeld door uitgeverijen.
Leestijd 8 - 11 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustratie: Xaviera Altena (voor De Correspondent)
3FM-dj Roosmarijn Reijmer heeft gelijk: er moeten meer vrouwen op de radio
Er zijn veel meer mannen dan vrouwen op de radio. Mijn onderzoek laat zien dat we daarover moeten blijven praten. Ook 3FM-dj Roosmarijn Reijmer laat nu van zich horen.
Leestijd 2 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustraties: Cliff van Thillo (voor De Correspondent)
Deze verkoop laat zien dat de muziekindustrie nog steeds big business is
De echte winnaars van de muziekindustrie zijn de uitgevers. Dat betoogde ik vorig jaar aan de hand van Hilversumse muziekuitgeverij Imagem. Nu is Imagem verkocht voor honderden miljoenen. Wat maakt dit bedrijf zoveel waard?
Leestijd 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Muziekuitgevers steken royalty’s van bassist The Cats in eigen zak
Uitgeverijen hebben de buitenlandse royalty’s van Arnold Mühren van de Volendamse rockband The Cats in eigen zak gestoken. In plaats van 50 procent van de royalty’s, kreeg hij een lager percentage uitgekeerd dan afgesproken.
Leestijd 2 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustraties: Xaviera Altena (voor De Correspondent)
Zweden laat zien waarom de muziekwereld meer vrouwen nodig heeft
Radiozenders, festivals, de muziekindustrie: overal in de muziekwereld hebben mannen meer kansen dan vrouwen. In Zweden willen ze dat veranderen. En een gelijkere behandeling van vrouwen in de muziek blijkt daar nog belangrijker dan je zou denken.
Leestijd 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Illustraties: Seenaeme (voor De Correspondent)

Zo weinig vrouwen kwamen er afgelopen jaar op de Nederlandse radio

Ik berekende hoeveel vrouwelijke artiesten Nederlandse radiostations draaien. Dat blijken er heel weinig. Wat kunnen we hieraan doen?
Leestijd 5 - 6 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Photo by Bettmann / Getty Images
Het gebrek aan vrouwelijke headliners begint al op de basisschool
Van radio tot Pinkpop, overal in de muziekwereld zijn vrouwen in de minderheid. Met hulp van Correspondentleden en experts vond ik daar drie belangrijke verklaringen voor.
Leestijd 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Er spelen heel weinig vrouwen op 3FM en Pinkpop. Wat zit daarachter?
Ik telde wat er in één jaar werd gedraaid op 3FM. Eén op de vijf gedraaide artiesten blijkt vrouw. Bij festivals als Pinkpop zijn de verhoudingen nog schever. Ik onderzoek hoe ver dit reikt en waardoor het komt. Helpen jullie mee?
Leestijd 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Fredo de Smet. Foto: Thomas Vanhuyse
Deze dj put levenslessen uit zijn gesprekken met de Spotifyrobot
Voormalig dj Fredo De Smet leerde veel van de muziekindustrie, een van de eerste bedrijfstakken die door internet werd ontwricht. Het inspireerde hem tot een overlevingsgids voor de toekomst.
Leestijd 6 - 7 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
'Ondanks de veelzijdigheid van playlists, zorgt streaming voor minder variatie in de traditionele hitlijsten. Neem ‘One Dance,’ de monsterhit van rapper Drake. ‘Als je puur naar verkoop kijkt, had hij maar drie weken in de top tien kunnen staan. Maar dankzij streams stond hij er vijftien weken in.’' Foto: Jack Plunkett / AP
Wie van muziek houdt, kan de toekomst voorspellen
In Gent sprak ik drie insiders over het verleden, heden en de toekomst van de muziekindustrie. Ik leerde dat radio verdwijnt, streaming verandert hoe muzikanten schrijven én dat je je Discover Weekly kunt trainen.
Leestijd 7 - 9 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
Léon Paul Palmen. Foto: Rein Kooyman
Er komt geen nieuwe King of Pop, denkt deze hitmaker
We krijgen geen iconen als Prince of Michael Jackson meer, denkt hitschrijver Léon Paul Palmen. ‘Dat hoeft ook niet. Het past helemaal niet in de tijdgeest.’
Leestijd 6 - 7 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain
'Het voelde angstaanjagend, zo blind als we samen waren, daar boven in de lucht.' Foto: Technicolours / Flickr
Kunst kan ons de schoonheid van de wereld doen herinneren
Terwijl het vliegtuig door de wolken prikt, staren wij in een collectieve daad van verspilling naar onze telefoons. We zijn alles gewend. Magie, grootsheid en zelfs geluk. Componist Merlijn Twaalfhoven roept kunstenaars op onze gewende levens te verstoren.
Leestijd 3 minuten
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Rufus Kain