Waarom is U2 na veertig jaar nog altijd groot? Waarom doet Ed Sheeran alsof hij een underdog is? En wat meten de hitlijsten nu echt?
De antwoorden vind je door te luisteren naar de Popcast. Deze podcast van The New York Times begon in augustus 2014 en telt inmiddels 160 afleveringen.
Presentator Jon Caramanica en zijn gasten maken ieder onderwerp interessant. Toch gaan mijn favoriete afleveringen over één specifiek thema: Soundcloudrap.
Dit zijn de inzichten die ik opdeed uit drie Popcast-afleveringen over dit fascinerende fenomeen.
1. Waarom de muziekwereld Lil Peep gedenkt
In november overleed Lil Peep (echte naam: Gustav Elijah Åhr) in zijn tourbus aan een overdosis fentanyl. Hij was 21.
Lil Peep was een rapper. Voor zover hij in een hokje te plaatsen viel. Een van zijn grote inspiratiebronnen was Kurt Cobain. En dat is te horen aan zijn muziek, waarin hij hiphop combineerde met emo en punk.
Een week na zijn overlijden wijdde de Popcast een aflevering aan Lil Peep. Niet vanwege wat hij was - Peep was nog niet bekend bij het grote publiek - maar vanwege wat hij had kunnen worden: een leider van de volgende grote beweging in hiphop en populaire muziek.
2. Hiphops punkmoment is aangebroken
Maanden voordat Lil Peep overleed, sprak de Popcast al eens over hem en de beweging waar hij voor staat. Noem het punk, grungerap of Soundcloudrap. Hoe dan ook gaat het om een generatie jonge rappers waar de media amper weet van hebben.
Jonge artiesten breken er onverwacht door dankzij thuisgemaakte liedjes die ze direct online gooien
De Popcast noemt de opkomst van deze generatie hiphops punkmoment. Net als de punkbands die vanaf de jaren zeventig opkwamen, produceren deze rappers geen gepolijst, commercieel product, maar rauwe energie, waar tieners op losgaan. Daarbij maken ze zich niet druk om geluidskwaliteit - veel van hun muziek klinkt vervormd.
Soundcloudrap kent ook zijn duistere kanten. Zoals de gevechten die uitbreken bij concerten van Lil Pump, de gewelddadige achtergrond van XXXTentacion en het zorgwekkende drugsgebruik van Lil Peep.
Maar de scene blijft fascineren. Jonge artiesten breken er onverwacht door dankzij thuisgemaakte liedjes die ze direct online gooien. Ze delen ook elkaars liedjes uitgebreid op hun Soundcloudprofielen en bereiken hun leeftijdgenoten zonder tussenkomst van de media.
Al blijft de vraag hoelang nog. Want het gaat slecht met Soundcloud. Dreigt samen met het bedrijf een hele nieuwe muziekstijl failliet te gaan?
3. Is Soundcloud een bedrijf of een gemeenschap?
Afgelopen zomer ontsloeg Soundcloud 40 procent van zijn personeel. Het bedrijf verkeert al tijden in crisis omdat het geen duidelijk verdienmodel heeft. De introductie van een betaalde versie à la Spotify heeft daar weinig aan veranderd.
Op het eerste gezicht hebben Soundcloud en Spotify veel gemeenschappelijk. Beide streamingdiensten zijn - rond dezelfde tijd - opgericht door iemand uit Stockholm. Maar Spotify is bekender en commercieel succesvoller.
Een levendige community vertaalt zich bij Soundcloud dus niet per se in een gezond bedrijf. Het omgekeerde blijkt ook waar. Ondanks Spotify’s succes, vindt hiphops punkmoment plaats op Soundcloud.
Misschien juist doordat Soundcloud minder een bedrijf lijkt. Spotify krijgt zijn muziek via platenlabels en distributeurs. Spotify stuurt je muziekbeleving met playlists als Rap Caviar en Woordenschat.
Vergelijk dat met Soundcloud, waar artiesten hun werk zonder tussenpartij uploaden. Waar je je kunt afvragen of het bedrijf überhaupt doorhad dat het een broedplaats voor een nieuwe muziekstroming was. Soundcloud stuurt geen gemeenschap aan. De gemeenschap is Soundcloud.
Nu vraag ik me af: overleeft Soundcloudrap als Soundcloud failliet gaat? En hoe groot zal het worden zonder zijn ‘Nirvana’? Ik blijf de Popcast volgen voor antwoorden.
Meer lezen?
Zeventien vrouwelijke artiesten die ik blijf luisteren in het nieuwe jaar Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd op festivals en radio. Daarom: zeventien liedjes van vrouwelijke artiesten die 2017 een goed muziekjaar maakten. Neil Young wil zijn muziek redden van Spotify. Dus gooide hij zijn hele archief online Neil Young heeft zich altijd verzet tegen de geluidskwaliteit van Spotify en Apple. Dus nu heeft hij (bijna) al zijn albums, video’s en niet eerder uitgebrachte nummers op een site gezet. Een goudmijn! Zo worden vloggende rappers ‘slapend rijk.’ En hierom zijn ze zo populair onder jongeren Jonge rappers als Boef en Ronnie Flex bereiken hun publiek online. Traditionele media volgen pas later. Het boek Hiphop in Nederland biedt een blik in de hoofden van deze popsterren.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!