Vooroordelen hebben we allemaal, maar hoe ontstaan ze? En hoe beïnvloeden ze de manier waarop we met elkaar omgaan? De asociale kermisfamilie, de criminele kamper, de onderdrukte moslimvrouw: je hebt vast over ze gehoord, je hebt er een beeld van.
Maar heb je ze ook eens ontmoet? En hoeveel blijft er dan over van dat beeld? In deze serie luisterverhalen neem ik je mee naar drie strijders. Een felle kermispriester, een ondeugende woonwagenadvocaat en een verguisde vrouwenrechtenactivist. Allemaal wijden ze hun leven aan het ontmantelen van stereotypen. Want die houden ongelijkheid in stand.
De kermis op met priester Bernhard van Welzenes
We stappen aan boord van de kerkboot van priester Bernhard van Welzenes. Deze priester redt schippers van zinkende schepen en doopt circusolifanten met jerrycans heilig water. Van Welzenes is namelijk de geestelijke van de kermis-, circus- en binnenvaartwereld van Nederland.
Drie gemeenschappen die altijd nét buiten de kaders van de reguliere maatschappij lijken te vallen. De priester houdt zijn mensen bij elkaar, soms op onorthodoxe manieren. Maar dat mag, want hij is ervan overtuigd dat religie niet draait om bidden, maar om helpen.
Naar de rechtbank met woonwagenadvocaat Sjoerd Jaasma
We zitten in de rechtszaal naast meneer Kwarten, een zieke woonwagenbewoner op leeftijd, die zijn huis kwijt dreigt te raken. De gemeente wil daar namelijk ruimte maken voor een parkeerplaats.
Sjoerd Jaasma verdedigt meneer Kwarten. Deze advocaat staat al tientallen jaren woonwagenbewoners bij. Hij houdt zich bezig met huurzaken, eindeloos veel huurzaken. Want woonwagenbewoners worden gediscrimineerd en de Nederlandse overheid maakt hun bestaan steeds lastiger.
Naar Brussel met vrouwenrechtenactivist Shirin Musa
In het Europees Gerechtshof in Brussel vraagt vrouwenactivist Shirin Musa aandacht voor vrouwen die gedwongen worden religieus getrouwd te blijven. Van de moskee of van hun man, bijvoorbeeld.
Met haar stichting Femmes for Freedom vecht Shirin Musa tegen deze onderdrukking. Ze grijpt alle hulp aan, of die nu van het rechtse GeenStijl komt of van linkse feministen. Juist dat pragmatisme maakt haar controversieel.
Ze is een feminist met een hoofddoek, een belijdend moslima die pleit voor vrije partnerkeuze. De een vindt haar een verrader, de ander een held. Naast die vooroordelen over zichzelf vecht ze ook nog tegen vooroordelen over de vrouwen voor wie ze opkomt. Hoe dat eruitziet? Ik lees het in deze podcast voor.
Meer luisteren?
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!