Beste,

Na deze nieuwsbrief ga ik er drie weken tussenuit om te trouwen en daar vervolgens goed bij stil te staan. Omdat ik De Medianieuwsbrief in de zomer van 2015 begon, voelt het door de aanstaande pauze een beetje als het einde van het tweede seizoen.

Een seizoen waar ik met veel plezier op terugkijk. Niet alleen zijn jullie inmiddels met z’n jullie sturen ook steeds vaker goede tips en interessante inzichten.

Zo moedigde Laurens Vreekamp me aan eens uit mijn bubbel te gaan en een maand niet over de volgende drie bedrijven te schrijven: The New York Times, Facebook en Snapchat. Ga ik doen!

En twee weken geleden stuurden jullie me tientallen mailtjes over het verschil tussen ebooks en boeken. Daar kom ik binnenkort op terug.

Maar eerst even uitrusten.

Voor deze week een korte editie, met aandacht voor podcaststatistieken, mediavertrouwen en de mogelijke verkoop van Slack (6.000 dollar per gebruiker).

Veel dank voor het meelezen en meedenken, en tot 22 juli!

Hoe minder vertrouwen in media, hoe groter de betalingsbereidheid

In de serie ‘wat is het lekker om je eigen vermoedens bevestigd te zien worden met onderzoek’ licht ik graag even van Reuters en Oxford naar de Spaanse mediamarkt uit.

De onderzoekers vroegen 2.100 Spanjaarden naar hun mediagebruik en overwegingen daarbij. Wat bleek: internetgebruikers die ‘de media’ minder vertrouwen, willen wel betalen voor online nieuws.

Dat klinkt gek, maar is eigenlijk heel logisch: wantrouwende gebruikers zijn bereid te betalen voor de weinige media die ze wel vertrouwen.

Wat kun je hier als uitgever mee? Geef je publiek redenen om je te vertrouwen (geen of minder advertenties, eerlijkheid over dilemma’s, meer inzicht in werkwijzes, geen winstmaximalisatie, geen clickbait) en praat daar met ze over.

Podcasts worden nog toegankelijker

Dus de weinige keren dat Apple daar iets aan verandert, is dat groot nieuws. Miljoenen luisteraars merken daar iets van.

Begin deze maand kondigde Apple op zijn developersconferentie aan dat het in iOS11 de aanbrengt, die denk ik gaan helpen het medium te maken voor een groter publiek:

  • Podcastmakers kunnen nu seizoenen aanmaken. Daarbinnen kan een maker aangeven of je een seizoen chronologisch dient te beluisteren of dat actualiteit belangrijker is.
  • Apple toont per podcast welke afleveringen het populairst zijn. Handig voor het ontdekken van nieuwe podcasts.

De belangrijkste wijziging vindt achter de schermen plaats. Apple gaat ein-de-lijk fatsoenlijke luisterstatistieken aanbieden. De geanonimiseerde (hulde!) data laten zien hoeveel luisteraars er zijn en wanneer ze stukjes overslaan.

Ik heb hier een dubbel gevoel over.

Aan de ene kant hoort dit bij het volwassen worden van een medium. Podcasts zijn voornamelijk afhankelijk van adverteerdersinkomsten en adverteerders willen weten wat hun spotjes doen. Deze wijziging kan betekenen dat er meer advertentiegeld (en van grotere bedrijven) naar podcasts gaat.

Aan de andere kant, en hier spreekt mijn conservatieve kant: podcasts zijn nog zo onschuldig. Door het ontbreken van specifieke luisterdata kunnen veel podcasts lekker meanderen. Als makers beter doorkrijgen wat de gemiddelde aandachtsspanne is en als adverteerders weten wanneer luisteraars spotjes overslaan, kunnen zowel afleveringen als advertenties gehaaider en sneller worden.

Amazon wil Slack kopen

Volgens het gerenommeerde techblog Recode wil Amazon voor 9 miljard dollar de zakelijke-communicatiesoftware Slack kopen. Dat is negen keer meer dan de waardering van een Netflix-gebruiker en vier keer meer dan de prijs van een New York Times-abonnee.

Holy shit.

De overname past naadloos in de strategie van Amazon. Misschien denk je nog aan een boekwinkel, maar wat het bedrijf echt wil is van elk gedeelte van de economie een percentage omzet opstrijken. Kijk maar:

Sites, software en andere online diensten: via Amazon Web Services.

Verkoop van producten: via de infrastructuur van de Amazon-winkel.

Verwerken van orders: via de infrastructuur van Amazon-distributiecentra of fysieke winkels.

Verzending: via Amazonvliegtuigen, -vrachtwagens en -drones.

Consumeren: via de Amazon-winkel en abonnementsdienst Amazon Prime (waar hipstersupermarktketen Whole Foods vorige week voor 13 miljard dollar aan werd toegevoegd).

Media, entertainment en informatie: via Amazon Prime (muziek, films, The Washington Post & series), Kindle-tablets en de praatpaal Echo.

Communicatie: ?

Daar moet Slack dus komen. Nu is het nog een communicatie-app voor de zakenwereld, maar als genoeg mensen het medium gebruiken, is de stap naar een consumentenproduct zo gemaakt.

Zo ziet werelddominantie eruit.

Met dank aan

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Sterre Sprengers voor de artikeltip. Tot over een maandje!

Met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Luister dan elke vrijdag naar mijn Podcast over Media. Samen met Alexander Klöpping bespreek ik de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld. Abonneer je via mediapodcast.nl