Wie Facebook zegt, zegt: schandalen. Grote datalekken, publieke leugens, valse beloften. Tegenover de ooit zo stralende reputatie staat nu het beeld van een bedrijf dat het vertrouwen van gebruikers continu schendt, dat niet verbindt maar ontwricht.
Maar wie Facebook zegt, zegt ook: beurskoers. Een megasuccesverhaal. Sinds de beursgang van 2012 is de waarde van het bedrijf gestegen van 144 miljard naar 546,6 miljard dollar.
Wij waren benieuwd hoe gevoelig aandeelhouders zijn voor die constante stroom aan negatief nieuws. Opiniepeilingen laten zien dat het vertrouwen van het publiek in Facebook blijft dalen. Maar hoe zit dat met de markt? Hoe reageren aandeelhouders op een grof schandaal als Cambridge Analytica? En als ze zich erover opwinden, hoe lang duurt die verontwaardiging?
Met andere woorden: corrigeert de aandelenmarkt wangedrag door aandelen lager te waarderen? Is de onzichtbare hand van de markt terug te zien in de koers?
Wij keken daarom naar Facebooks grootste schandalen van de afgelopen anderhalf jaar en vergeleken die met de beurskoers. Facebook heeft altijd al schandalen gekend, maar we beginnen onze analyse in januari 2018: sinds dat moment zijn er grote schommelingen in de beurskoers waar te nemen.
Scroll naar beneden om de verschillende schandalen en de koers te bekijken.
12 januari 2018
Op 12 januari 2018
zegt Facebook het nepnieuwsprobleem te zullen aanpakken
door minder nieuws en meer berichten van vrienden en familie te laten zien. Veel media zijn boos. Oprichter en CEO Mark Zuckerberg zegt dat gebruikers minder tijd op Facebook zullen doorbrengen. De waarde daalt met 22 miljard dollar.
31 januari 2018
Zuckerberg maakt bekend
dat gebruikers inderdaad minder tijd op het platform besteden, en wel 50 miljoen uur per dag minder.
The New York Times en The Observer onthullen dat het Britse data