Het beste uit andere media
De journalist van wie de NSA wakker lag, maakt nu Brazilië boos Glenn Greenwald boeit altijd. In ‘de Volkskrant’ schreef Eelco Bosch van Rosenthal een goed artikel over de journalist die in 2013 voor ‘The Guardian’ over de onthullingen van klokkenluider Edward Snowden schreef en nu voor onderzoeksplatform ‘The Intercept’ werkt. Bosch van Rosenthal zocht Greenwald op in zijn huis in Brazilië en schreef een gedetailleerd profiel over de principiële onderzoeksjournalist, die nooit gas terug neemt. En ja, Greenwald vliegt weleens uit de bocht, maar dit profiel laat weer eens goed zien hoe nodig iemand als hij is. (Maurits Martijn, correspondent Data)Het beste van De Correspondent
Naomi Klein: Het is tijd voor een nieuwe groene politiek Ons huis staat in brand. Het is te laat om al onze spullen in veiligheid te brengen, maar we kunnen nog wel elkaar en veel andere soorten redden. Laten we de vlammen doven en er iets voor in de plaats bouwen. Iets met ruimte voor iedereen die onderdak en zorg nodig heeft. Laten we het eens worden over een mondiale Green New Deal, ditmaal voor iedereen. Joris Luyendijk en Rob Wijnberg in gesprek: heeft De Correspondent niet wat meer waan van de dag nodig? Elke maand gaat Joris Luyendijk in gesprek met een van onze correspondenten over zijn of haar journalistieke speurtocht. Vandaag de slotaflevering, waarin oprichter Rob Wijnberg vertelt over de missie van De Correspondent en The Correspondent. Het klimaat staat op de agenda. Dat was het gemakkelijke deel Als we van de omwenteling naar duurzaamheid een succes willen maken, moeten we gebruikmaken van nieuwe democratische methodes, eerlijk zijn over het feit dat we klimaatverandering nooit gaan ‘oplossen’, en dat toch proberen. Jaarlijks verbranden we miljoenen tonnen kleding. Het goede nieuws: dat kán anders Jaarlijks eindigen miljoenen tonnen kleding in de verbrandingsoven of op de vuilnisbelt. Slecht voor het milieu en doodzonde van de grondstoffen. Ik ging op zoek naar textielpioniers die de kledingindustrie circulair willen maken. Het goede nieuws: het kán. En het gebeurt al. Reclame op tv. Kost een berg, doet een beetje Elke dag worden we gebombardeerd met televisiereclame. Grote merken besteden er tientallen miljarden aan. Hoe slijt je anders een emmer Ben & Jerry’s? Baanbrekend onderzoek laat nu zien: televisiereclame kost meestal meer dan het oplevert.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!