Hoe Amerikaanse mannen worden afgeperst door vernuftige gevangenen Jared Johns had een roerige periode achter de rug: fysiek en mentaal gewond was hij teruggekeerd uit de ‘War on Terror’ in Afghanistan. Twee zoons, een lieve hond en een zorgzame vriendin later zocht hij via internet naar nieuwe vrienden. Hij kon nooit bevroeden dat een schaarsgeklede foto van een 17-jarig meisje hem fataal zou worden. Wired beschrijft de gruwelijke praktijken van de oplichters die zich voordoen als minderjarige vrouwen, woeste ouders en zogenaamd bemiddelende politieagenten. Wat nog het gekste van allemaal is: deze chanteurs opereren vanuit... de gevangenis. (Riffy Bol, algemeen redacteur) Wired: ‘The War Vet, the Dating Site, and the Phone Call From Hell’ (Leestijd: 30 minuten)
De keiharde wereld van de Rotterdamse Politieacademie De geweldige serie ‘Dienders’ gaat over jonge agenten in het eerste jaar van hun opleiding aan de Politieacademie in Rotterdam. En die opleiding is keihard. Zo moeten de agenten vrijwillig een soort vernederingssessie ondergaan en worden ze bespoten met pepperspray, om maar wat te noemen. Wat deze serie bijzonder maakt, is dat ze laat zien hoe verschillende persoonlijkheden hun plek krijgen binnen de politie. Er is plek voor de mensen-mens, de tot inkeer gekomen hooligan en de persoon zonder levenservaring. (Maaike Goslinga, redactiechef) NPO 3: ‘Dienders’ (Kijktijd: 6 afleveringen van 45 minuten)
De kledingkast van Generatie Z is een stapel wegwerpartikelen Als je dacht dat Generatie Z voornamelijk bestaat uit geëngageerde Greta Thunbergs, dan heb je het mis. Het is namelijk ook de generatie die voor elke Instagram-foto een nieuwe outfit shopt, en deze na één keer dragen net zo makkelijk weer weggooit. De meiden die in dit artikel worden geportretteerd - een uit Australië, een uit Amerika en een uit Engeland - kopen hun kleren het liefst bij ultrafastfashionmerken als Boohoo en PrettyLittleThing, waar ze voor een paar euro al een jurkje scoren. Gevraagd naar duurzame mode, antwoordt een van hen: ‘Waarom zou ik meer betalen als ik hetzelfde voor minder kan krijgen?’ (Emy Demkes, correspondent Kleding) The New York Times: ‘What Do Gen Z Shoppers Want? A Cute, Cheap Outfit That Looks Great on Instagram’ (Leestijd: 15 minuten)
Dit nieuwe tijdschrift gaat de diepte in over hiphop Wat doe je als je een diepgaand tijdschrift wil lezen over de globale invloed van hiphop? Je begint het zelf. Arjun Chadha (1988) werkte eerder bij Instagram en Facebook en had daarna zijn eigen videoproductiebedrijf. Eén ding bleef hem opvallen: er was veel aandacht voor hiphop, de grootste subcultuur ter wereld, maar echt diep ging het niet vaak. Met ‘Get Familiar’, het onafhankelijke tijdschrift dat (vooralsnog) volledig door Chadha is bedacht en gevuld, doet hij een poging inzichtelijk te maken hoe breed de invloed van hiphop op gebieden naast muziek is: denk aan kunst, literatuur, mode en fotografie. (Vera Mulder, correspondent Vooroordelen) Get Familiar: ‘Magazine Issue 01’ (Leestijd: variabel)
De meest bizarre klopjacht op een internetmoordenaar ooit Ga naar Netflix, type in ‘Don’t F**k With Cats’, en laat je drie keer een uur meevoeren in de meest bizarre internetklopjacht op een moordenaar ooit. Toen ik het keek, besefte ik pas achteraf dat dit een waargebeurde versie van ‘Catch Me If You Can’ was – een typisch gevalletje van een werkelijkheid die onwaarschijnlijker blijkt dan fictie. In het kort, zonder spoilers: een groep dierenliefhebbers ziet op YouTube hoe een jonge jongen zijn katjes koelbloedig omlegt en probeert hem op basis van online aanwijzingen te traceren. De jongen heeft dat door en provoceert zijn jagers, wat uitmondt in een moord op een mens. Het motief dat zich daarna ontvouwt, zal je – zoals dat op z’n BuzzFeeds heet – verbazen. (Rob Wijnberg, oprichter) Netflix: ‘Don’t F**k With Cats: Hunting an Internet Killer’ (Kijktijd: 3 afleveringen van gemiddeld 60 minuten)