Niets menselijks is de wetenschap vreemd Harde wetenschap bestaat niet. ‘Aan feiten gaan classificaties vooraf, en classificaties hebben consequenties’, zegt hoogleraar Trudy Dehue. In haar werk laat zij al jaren zien dat achter ieder wetenschappelijk feit een wereld van normen schuilgaat. De scheiding tussen ‘harde’ en ‘zachte’ wetenschap is daarom ook zinloos: getallen en grafieken belemmeren ons zicht op het onderliggende mensenwerk en hebben bovendien de vervelende consequentie dat de wetenschap steeds minder in staat is om de maatschappij adequaat te bedienen. (Jacco Prantl, audioredacteur) ScienceGuide: ‘"Het verdriet van de wetenschap is dat ze slechts wordt bewonderd om wat ze niet kan zijn"’ (Leestijd: 10 minuten)
Hiphop is niet alleen van de Amerikaanse west- en oostkust Vrijwel iedereen is het erover eens dat hiphop ontstond aan de Amerikaanse oostkust. Maar de vraag of New York of Californië meer heeft betekend voor ’s werelds populairste muziekgenre, lokt nog altijd felle discussies uit. Het vierde seizoen van Netflix-serie ‘Hip-Hop Evolution’ kijkt breder en neemt je mee naar minder voor de hand liggende plaatsen als Virginia Beach, Memphis en New Orleans. Aan de hand van uitgesproken interviews met artiesten als Master P, Lil Jon en 50 Cent leer je van alles over hiphop in de jaren negentig – van crunk tot 808-beats. (Riffy Bol, algemeen redacteur) Netflix: ‘Hip-Hop Evolution’, seizoen 4 (Kijktijd: 4 afleveringen van gemiddeld 40 minuten)
Luister mee met de journalisten die presidentskandidaten interviewen Al sinds 1860 spreekt The New York Times zich publiekelijk uit over welke Amerikaanse presidentskandidaat zij steunt. Deze keuze maakt de krant aan de hand van lange interviews met kandidaten. Tot nu toe vonden deze gesprekken altijd achter gesloten deuren plaats, maar dit jaar geeft de NYT een kijkje achter de schermen. De gesprekken zijn opgenomen en verwerkt in een podcast. Elke dag komen er twee afleveringen uit: een lang interview met de kandidaat en een korte nabespreking als de kandidaat de ruimte heeft verlaten. Naast een interessante blik op dit proces, vormen de lange gesprekken een goede basis om de kandidaten van elkaar te kunnen onderscheiden en het politieke debat in de komende maanden te kunnen volgen. (Heleen Emanuel, redactioneel developer) The New York Times: ‘The Choice’ (Luistertijd: 9 afleveringen van gemiddeld 90 minuten)
Ben ik een parasiet, vroeg een correspondent in Latijns-Amerika zich af Marjolein van de Water was zeven jaar correspondent in Latijns-Amerika, onder andere voor de Volkskrant. Nu komt ze terug naar Nederland. In een groot afscheidsverhaal beschrijft ze het ongemak dat veel correspondenten moeten ervaren: ‘Om bevlogen over een regio te kunnen schrijven, moet je je er volledig in onderdompelen. Tegelijkertijd is het zaak een zo objectief mogelijke blik te behouden en de wereld om je heen te beschouwen als een onuitputtelijke bron van personages en verhaalwendingen. Je moet een buitenstaander blijven.’ Dat wringt, lees je tussen anekdotes over FARC-guerrilla’s, kakkerlakken en straatroven door. (Hans Pieter van Stein Callenfels, eindredacteur) De Volkskrant: ‘Marjolein van de Water moet u nog één verhaal vertellen voordat ze vertrekt uit Latijns-Amerika’ (Leestijd: 15 minuten)
Onzichtbaar toezicht op jouw gezicht Clearview is een geheimzinnig Amerikaans bedrijfje dat foto’s en video’s van mensen verzamelt die op Facebook, YouTube, Twitter en miljoenen andere websites zijn te vinden. De firma meldt op haar website dat meer dan 600 Amerikaanse overheidsdiensten de dienst gebruiken om ‘pedofielen, terroristen en sekshandelaren’ op te sporen. De politie stuurt een foto van een verdachte of slachtoffer naar Clearview en krijgt dan een match, al dan niet voorzien van naam en adres. Betekent dit het einde van de privacy zoals we die kennen, of is dit een typisch gevalletje doemdenken? (Najib el Moussaoui, medewerker technische helpdesk) The New York Times: ‘The Secretive Company That Might End Privacy as We Know It’ (Leestijd: 20 minuten)