Kijktip: Hoe verkoop je een ramp?

Waarom krijgt de ene ramp wel aandacht, en de andere niet? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie de beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.

De eerste aflevering gaat over de humanitaire ramp in Jemen. Volgens de Verenigde Naties behoort deze al jaren tot de grootste crises ter wereld, toch zijn weinig Nederlanders ervan op de hoogte en is er nauwelijks aandacht voor. Medialogica-journalisten Martine Braam en Lotte van Rosmalen proberen te achterhalen hoe dat kan, wat hiervan de gevolgen zijn voor de fondsenwerving, en wat een gebrek aan aandacht doet met de geefbereidheid van Nederlanders.

De Nederlandse Jemeniet Adel al-Arashi vertelt over zijn stichting Hulp voor Jemen en hoe moeilijk het is om geld in te zamelen voor zijn landgenoten. Dat merkt ook Giro555-voorzitter Otto van der Harst, die uitlegt hoe dat volgens hem komt. Ikzelf vertel over mijn rol als journalist in het bekendmaken van de problemen bij een groter publiek.

Voor wie wil weten waarom er zo weinig aandacht is voor Jemen is de webserie zeker interessant. Wie meer wil weten over de problemen in Jemen kan hieronder mijn verhalen teruglezen.

Bekijk hier: Waarom we de oorlog van de Jemenieten lijken te vergeten Lees mijn verhalen over deze vergeten ramp terug in de collectie ‘Jemen’


Correspondent Verborgen oorlogen
Lennart Hofman