Waarom de plaag een zegen was voor Shakespeare De plaag speelt een kleine maar cruciale rol in Shakespeares ‘Romeo en Julia’. Een brief die Romeo had moeten bereiken, komt niet aan omdat de stad waarin hij zit in quarantaine zit. Gevolg: Romeo doodt zichzelf. Gevolg: Julia doodt zichzelf. Dat de plaag de onderliggende reden was, maakte Shakespeare vrij klein en impliciet in het stuk, vermoedelijk omdat al zijn tijdgenoten toch wel wisten hoe dat zat. De pest was een alomtegenwoordige ramp. Maar niet, zo schrijft basketbaljournalist Ben Cohen, voor Shakespeares productiviteit. In 1605 schreef hij drie klassieke stukken, vermoedelijk omdat hij min of meer in quarantaine zat, en omdat de schouwburgen toch dicht waren. King Lear, Antonius en Cleopatra, Macbeth – het ene na het andere meesterwerk vloeide uit zijn veer. (Michiel de Hoog, correspondent Sport) Slate: ‘The Infectious Pestilence Did Reign’ (Leestijd: 10 minuten)
We hebben ons leven te danken aan virussen Er gaat een magische wereld schuil achter de virussen die we normaal gesproken slechts als ziekmakers zien. De grens tussen mensen en virussen is zeer vaag – in zekere zin kun je zelfs stellen dat virussen voor een groot deel hebben bijgedragen aan ons DNA. Dat klinkt misschien radicaal, maar dit stuk op Medium legt het in het kort uit. (Bart Gloudemans, back-end-developer) Medium: ‘The Human Genome Is Full of Viruses’ (Leestijd: 5 minuten)
Dit zijn Nederlands grootste internetondernemers uit de jaren negentig In de podcast ‘Backspace’ van de VPRO nemen Elja Looijestijn en Cecile Elffers je mee naar de jaren negentig, toen Nederland een grote speler was op de internetmarkt. Aan de hand van vier bedrijven – Ilse, Lexa, CU2 en Marktplaats – wordt een beeld geschetst van internetondernemen ten tijde van de dotcombubbel. De ene ondernemer doet volop mee aan het Nederlandse Silicon Valley-gevoel, de ander blijft er nuchter onder. Met name de aflevering met de oprichters van Marktplaats is in heerlijk contrast met de huidige start-upcultuur. Neerlands trots met een flinke dosis nostalgie. (Heleen Emanuel, redactioneel developer) VPRO: ‘Backspace’ (Luistertijd: 4 afleveringen van gemiddeld 15 minuten)
De dakloze die een ondergrondse bunker bouwde in een Londens park Zo’n 60.000 mensen in Londen zijn dakloos. Ze slapen in metrogangen, nachtbussen en struikgewas. Dominic Van Allen, een veertiger die werkte als podiumbouwer en arbeidsongeschikt raakte, was het beu om zijn leven lang voor het krieken van de dag verjaagd te worden door nachtwakers. Samen met een Poolse kompaan kocht hij een paar zakken cementpoeder, schepte wat zand van de parkeerplaats en viste water uit de parkvijver, en voilà: in twee maanden bouwde Van Allen een ondergrondse bunker in een struik in het park Hampstead Heath in Noord-Londen. The Guardian vertelt het ongelooflijke verhaal van een dakloze die zijn lot in eigen hand nam en zeven jaar onopgemerkt wist te blijven in een park waar negen miljoen bezoekers per jaar doorheen wandelen. (Riffy Bol, algemeen redacteur) The Guardian: ‘The invisible city: how a homeless man built a life underground’ (Leestijd: 30 minuten)
Zelfs breien ontkomt niet aan politieke polarisatie Je verwacht het niet, maar de politieke polarisatie in de Verenigde Staten sijpelt zelfs door in de oerdegelijke wereld van het breien. In dit stuk in MIT Technology Review wordt verslag gedaan van een aantal flinke ruzies op een groot breiforum, dat acht miljoen leden telt. Na de verkiezing van Donald Trump kruisen breiers hun naalden met elkaar. Sommigen breien uit protest, anderen willen de president eren. Gevolg: ruzie, scheuringen en het ontstaan van nieuwe, gepolitiseerde breigemeenschappen. Het zou grappig zijn, als het niet zo treurig was. (Dimitri Tokmetzis, correspondent Extremisme) MIT Technology Review: ‘How a ban on pro-Trump patterns unraveled the online knitting world’ (Leestijd: 7 minuten)