De Kalverstraat oogt als een desolate, afgelegen steeg. Hier en daar pikt een duif de laatste restjes chocowafel van de straat. Het is moeilijk voorstelbaar dat hier, over dit stukje Amsterdam van nog geen tien meter breed en zevenhonderd meter lang, op een gewone zaterdag maar liefst

Hier geen dichtgetimmerde raamkozijnen, zoals winkeliers in New York hebben gedaan uit angst In de meeste etalages brandt nog gewoon licht. De paspoppen dragen fleurige zomeroutfits. Achter de ramen hangen posters met de aankondiging dat de mid-season sale is begonnen. 

50, 60 of 70 procent korting – alleen valt er weinig te shoppen als alle winkels gesloten zijn. Uit blijkt dat het aantal pintransacties in kleding- en schoenenzaken met driekwart is afgenomen sinds het kabinet op 12 maart de eerste maatregelen aankondigde tegen het coronavirus. Samen met de horeca, de kappers en beautysalons behoort de detailhandel tot de hardst getroffen sectoren van de Nederlandse economie. 

Via briefjes op het raam proberen winkeliers uit alle macht klanten naar hun webshops te lokken. Met gratis verzendkosten, verruimde retourmogelijkheden, snelle levertijden. Maar ook online blijven de bestedingen aan kleding en schoenen achter. 

Best begrijpelijk. Want wie maakt zich nu druk om zijn of haar uiterlijk als de wereld afstevent op een economische crisis, als de ziekenhuizen vol liggen met mensen die vechten voor hun leven en de lijst van doden elke dag langer wordt? Nog los van het feit dat uitgaan nu niet eens mogelijk is, en veel mensen thuis zitten – al dan niet aan het werk. Alleen grijze joggingbroeken en (sport)leggings

De impact van het coronavirus is overal ter wereld voelbaar. De kledingsector is daarop geen uitzondering. En de gevolgen gaan veel verder dan uitgestorven winkelstraten en omzetverlies voor kledingwinkels en -merken. De gecombineerde aanbod- en vraagschok veroorzaakt een paniekgolf door de hele internationale productieketen, die door globalisering en de jarenlange focus op winstmaximalisatie toch al kwetsbaar was.

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

Wat er gebeurt als de wereld massaal stopt met het kopen van nieuwe kleren

‘Het is één groot bloedbad.’ Zo omschrijft Sanjeev Bahl, eigenaar van een denimfabriek in Vietnam, de huidige situatie in

Sinds winkels over de hele wereld hun deuren sloten, zijn modebedrijven een (groot) deel van hun omzet kwijtgeraakt. Om geld te besparen en om te voorkomen dat de magazijnen straks vol liggen met onverkochte kleren, trekken zij op hun beurt hun orders

Voor de context: alleen al een bedrijf als H&M doet zaken met meer dan duizend fabrieken, verspreid over meer dan

Je kunt je misschien wel voorstellen wat voor gigantische impact het moet hebben als ’s werelds grootste kledingmerken, waaronder Primark, H&M, C&A, Walmart en PVH Corp. (Calvin Klein, Tommy Hilfiger), allemaal tegelijk voor honderden miljoenen dollars aan huidige en toekomstige

Kledingfabrieken over de hele wereld – van Bangladesh tot Myanmar en China – zien plotseling hun inkomstenbron Zo ook Mostafiz Uddin, eigenaar van kledingfabriek die per mail laat weten dat hij deze maand 75 procent van zijn opdrachten heeft verloren, en dat voor mei zelfs alle orders door Amerikaanse en Europese bedrijven zijn ingetrokken. Dit heeft directe impact op zijn cashflow en de rekeningen die hij nu niet kan betalen. Het meest maakt hij zich zorgen om zijn arbeiders. ‘Ik kan hun salarissen niet uitbetalen.’

De mensen die normaal achter de naaimachines zitten om onze kleren te maken, zitten nu thuis, zonder werk, zonder inkomen

De mensen die normaal achter de naaimachines zitten om onze kleren te maken, zitten nu veelal thuis, zonder werk, zonder inkomen.

In Bangladesh, na China het grootste textielproducerende land, wordt al gesproken over in en in

De kledingindustrie mag dan vaak niet de gezondste en veiligste werkplek zijn, miljoenen mensen in de armste landen, veelal vrouwen, zijn ervan afhankelijk. Voor hun eigen levensonderhoud én dat van hun gezin.  

Hoewel sommige overheden in landen als Bangladesh, India en Myanmar om de verloren inkomens zo veel mogelijk te compenseren, is duidelijk dat die landen niet de middelen hebben voor een uitgebreid steunpakket

En dat is zorgelijk, helemaal als je kijkt naar wat er bij de vorige crisis in 2008 gebeurde. De situatie nu lijkt verdacht veel op die van toen – maar op veel grotere schaal.

Het bloedbad van 2008-2009

In 2008 daalde als gevolg van de financiële crisis de totale kledinginvoer in de Verenigde Staten met 3,3 procent en in 2009 met nog eens 12 procent. Het was de grootste daling in twintig jaar tijd. In Europa bleef de verkoop van textiel en schoenen in volume deels doordat de prijzen enorm kelderden. Naar schatting gingen er in deze periode zo’n met name in China, India, Pakistan, Indonesië, Mexico, Vietnam en Cambodja. 

In verscheidene landen, waaronder Cambodja, ontstonden hele volksverhuizingen; migranten keerden massaal vanuit de stad terug naar hun geboortedorp. Zoiets gebeurde de afgelopen weken ook waar naar schatting 120 miljoen arbeidsmigranten terugreisden naar hun geboorteplaats bij gebrek aan

Van de kledingarbeiders die bij de crisis van 2008 hun baan verloren, vond een deel opnieuw werk in fabrieken of elders in de sector, anderen bleven werkloos. Overheidssteun was er vaak niet. In het slechtste geval vielen arbeiders ten prooi aan uitbuiting, sekswerk en/of mensenhandel, iets waarvoor vooral jonge vrouwelijke arbeidsmigranten kwetsbaar zijn. 

Fabrikanten hadden zo weinig vlees op de botten dat de kleinste schok al kon leiden tot faillissement

De situatie voor arbeiders die nog wel in de kledingfabrieken aan de slag konden, en waar de omstandigheden voor de crisis vaak al niet zo best waren, verslechterde alleen maar. Bonussen werden ingetrokken, overuren niet uitbetaald, de werkdruk nam toe, salarissen gingen omlaag (dat zie je overigens nu ook al her en der

Opvallend was dat al vroeg in de recessie, nog voordat de handel echt significant terugliep, kledingfabrieken in groten getale failliet gingen en arbeiders massaal op straat kwamen te staan. Het legde de kwetsbaarheid van de industrie bloot: fabrikanten hadden mede door de prijsdruk zo weinig vlees op de botten dat de kleinste schok – denk aan een grote klant die te laat betaalt, of een bestelling die op het laatste moment wordt geannuleerd – al kon leiden

De prijsdruk in de keten is er sinds 2008 niet minder op geworden. Sterker nog: de marges in de industrie zijn de laatste jaren alleen maar iets wat sterk samenhangt met de aanhoudende vraag naar spotgoedkope kleding, ook wel bekend als

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

De crisis legt de weeffouten in het huidige modesysteem bloot

Fast fashion, de trendy en goedkope mode die bedrijven als H&M, Zara (Inditex) en Topshop verkopen, kreeg wereldwijd voet aan de grond in de jaren 90, en is sindsdien de winkelstraten Of je nu door de Kalverstraat, over de Ramblas in Barcelona of 5th Avenue in New York loopt: overal ter wereld vind je crop tops van 5 euro en jeans voor 15 dollar met labeltjes als ‘Made in Bangladesh’, ‘Made in India’, ‘Made in Cambodia’. 

Geen modebedrijf dat vandaag de dag nog zelf kleren of schoenen produceert. In plaats daarvan is de productie uitbesteed aan lagelonenlanden. Dat geldt overigens niet alleen voor de goedkope kleren van eerder genoemde merken, ook bedrijven in het hogere segment, zoals GAP, Esprit en G-Star Raw, en Allemaal zijn ze meegetrokken in de fastfashiontrechter.

Het moet altijd goedkoper, zodat aandeelhouders meer geld verdienen 

Die lage lonen alleen zijn niet genoeg: die modebedrijven zijn zo georganiseerd dat ze maximaal willen produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Het moet altijd goedkoper, zodat aandeelhouders meer geld verdienen. Het gevolg is dat toeleveringsketens steeds langer en complexer zijn geworden. Als een fabrikant een kledingstuk zelf niet maken kan voor die lage prijs, dan kent hij wel ergens een atelier dat

En als de eigenaar van dat atelier vervolgens wat meer marge wil pakken, dan kent hij nog wel een plek waar het nóg goedkoper kan. Mensenrechten en duurzaamheid hebben hierdoor altijd aan het kortste eind getrokken. En intussen is door die geglobaliseerde toeleveringsketens een gigantisch weefsel van onderlinge afhankelijkheid ontstaan. Met China als spin in het web. 

Aan het begin van de corona-pandemie werd dit goed duidelijk. Weken voordat de winkels hier dichtgingen en de vraag naar producten daalde, kregen westerse bedrijven al te maken met leveringsproblemen. Na de corona-uitbraak in Wuhan (China) kwamen fabrieken in de regio tot stilstand. Een enkeling die zelf in de regio produceerde, zoals de Ierse budgetketen Primark, besloot zijn productie naar fabrieken elders op de wereld Tevergeefs. De epidemie was nog niet de grenzen van China over of fabrieken in andere landen, waaronder Myanmar en kwamen in de problemen doordat de toevoer van grondstoffen en halffabrikaten vanuit China stokte. 

Hetzelfde zag je bij en . Nog voordat de vraag naar hun goederen inzakte, stokte de productie – al dan niet volledig. 

Door de globalisering zijn we meer dan ooit met elkaar verbonden. Dat klinkt ergens wel mooi, als een soort vorm van wereldwijde samenwerking. Maar in werkelijkheid betekent het dat lege winkelstraten in Europa direct leiden tot inkomensverlies in landen als Bangladesh en India. 

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

Ook landen beconcurreren elkaar de grond in

De en een in de keten leiden niet alleen tot een race to the bottom bij de onderling concurrerende kledingfabrikanten, maar ook tussen landen. Zodra de minimumlonen in de kledingindustrie in Bangladesh omhooggaan, zie je bij kledingbedrijven de interesse toenemen om in het goedkopere

Landen willen competitief zijn, waardoor niet alleen mensenrechten en duurzame productie onder druk te staan, maar ook hun eigen ‘spaarpotjes’. Veel ontwikkelingslanden hebben zogeheten export processing zones of vrijhandelszones, waarvandaan multinationals als H&M, Gap en Guess hun producten zonder uitvoerrechten of belastingen kunnen importeren.

Door de extreem lage lonen vloeit er maar mondjesmaat geld terug in in de eigen economie

Ontwikkelingslanden willen daarmee aantrekkelijker worden voor buitenlandse investeerders, werkgelegenheid creëren en duurzame groei in de lokale economie stimuleren. Maar door de extreem lage lonen vloeit er maar mondjesmaat geld terug

Mede hierdoor hebben overheden van kledingproducerende landen, net als de rest van de schakels in de keten (denk aan de fabrikanten), nauwelijks een buffer kunnen opbouwen om in een crisis als deze overeind te blijven, of zorg te dragen voor de mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de sector – want die zijn op hun beurt door ook nauwelijks in staat om te sparen voor

En kledingbedrijven zelf, waarvan de de eigenaren soms behoren tot ’s werelds Die zijn veelal te beroerd om huidige orders – kledingstukken die deels of volledig af zijn, maar nog niet op transport zijn gezet – Of zoals Mostafiz Uddin het verwoordt: ‘De covid-19-crisis brengt waarschijnlijk de lelijkste en ergste voorbeelden van onethische inkooppraktijken in de kledingketen voor het voetlicht.’ 

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

Het doorgedraaide modesysteem is niet langer houdbaar

En er is nóg een probleem dat de huidige crisis blootlegt. Waar kledingbedrijven vroeger jaarlijks vier nieuwe collecties lanceerden – een per seizoen – gaat de productie van kleding tegenwoordig continu door. Daardoor hebben kledingbedrijven de afgelopen jaren een groot Zo had H&M eind 2018 voor dollar aan onverkochte kleren in zijn  

Nu winkels zijn gesloten en de kledingverkopen als gevolg van de pandemie inzakken, wordt dit probleem alleen maar groter. Want de fleurige zomerjurkjes en crop tops met pofmouwtjes die nu in de etalages van de Kalverstraat hangen, zijn over een paar weken alweer ‘uit de mode’. De houdbaarheidsdatum van kleding is steeds korter geworden, mede door het vluchtige systeem dat de industrie zelf heeft gecreëerd. 

Een aantal winkeliers en vraagt om maatregelen om te voorkomen dat consumentenartikelen straks massaal in de uitverkoop gaan. Vooral online zie je al dat winkeliers stunten om van voorraden af te komen en wat geld binnen te krijgen . Tijdens de crisis van 2008 gebeurde dat ook. Het leidde toen tot een gigantische uitverkoop-oorlog en prijserosie. Zeker in het huidige e-commercetijdperk, waarbij prijzen makkelijk te vergelijken zijn, zal zo’n massale afprijzing zich als een olievlek verspreiden, en een nog groter slagveld creëren dan nu. Met kleinere winkeliers als grootste slachtoffer. 

En als blijkt dat blote buiken anno 2020 echt niet meer kunnen? Dan zit je dus met een berg onverkochte crop tops

Om overschotten te voorkomen annuleren kledingbedrijven nu massaal hun toekomstige orders; dat zou niet nodig zijn geweest als de omloopsnelheid een stuk lager lag. Als de houdbaarheid van bijvoorbeeld zomerkleding tot volgend jaar zou reiken, konden de items een jaar later nog steeds verkocht worden, hoefden winkeliers nu niet met hun prijzen te stunten, en hadden fabrikanten wellicht nog iets van inkomsten gehad. 

Daarbij speelt mee dat trends niet meer top-down ontstaan, via de catwalks en modebedrijven zelf, maar in toenemende mate bottom-up, via bijvoorbeeld influencers op sociale media. Als je, zoals H&M, veel van je kleren laat produceren in landen als Bangladesh, India en China, moet je al wat mensen in de zomer willen dragen, om te zorgen dat de crop tops en korte spijkerbroeken op tijd in de winkelrekken hangen. En dan worden er om kosten te besparen ook nog eens grote hoeveelheden besteld – vanwege het schaalvoordeel. 

En als dan blijkt dat blote buiken anno 2020 echt niet meer kunnen? Dan zit je dus met een berg onverkochte crop tops.

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

Hoe nu verder?

Als deze crisis één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat het niet houdbaar is. Maakt de coronacrisis de weg vrij om dingen anders, beter, te gaan doen? De Britse journalist Lucy Siegle, die al jaren over de uitwassen van de kledingindustrie schrijft, dat de stilstand van de sector een kans biedt ‘voor een nieuwe start en een nieuwe koers, op basis van bewijs en feiten’. Trendforecaster Lidewij Edelkoort noemde de coronacrisis eerder al een ‘quarantaine op consumptie’ en voorspelde dat de snelheid van het modesysteem zal afnemen en ‘de manier waarop we produceren, ons kleden en consumeren volledig zal verbeteren’. 

Gebruikt de kledingindustrie deze crisis om de focus te verleggen van snelheid, massaproductie en prijs, naar het maken van een zo goed, eerlijk en duurzaam mogelijk product? Er lijkt alle reden toe, maar het voelt voorbarig om nu al definitieve conclusies te trekken. 

Het is goed mogelijk dat alles in een mum van tijd weer bij het oude is, zodra de coronamaatregelen zijn opgeheven en iedereen weer gaat shoppen. Maar een complete reset is ook mogelijk. Veel hangt af van de (blijvende) impact van de recessie op de hele sector. En van de wil van bedrijven, overheden, fabrikanten, consumenten, om te veranderen – al was het maar om minder kwetsbaar te worden voor onverwachte schokken. 

Niemand die het weet. 

Toch is het goed denkbaar dat een aantal ontwikkelingen die de afgelopen jaren al zijn ingezet nu in een stroomversnelling  Een aantal onderwerpen die daarbij interessant zijn om in de gaten te houden:

Verschuiving van de productie

Mogelijk verschuift een deel van de kledingproductie van China naar landen elders. Door de oplopende spanningen en de handelsoorlog tussen Amerika en China zijn met name Amerikaanse kledingbedrijven de laatste maanden al aan het kijken of ze (delen) van hun productie niet naar landen in Bangladesh, Myanmar, Cambodja, of ergens anders in Azië kunnen verplaatsen. Datzelfde geldt voor Chinese fabrikanten, die nu al fabrieken openen in buurlanden Myanmar en Vietnam.

Automatisering

Automatisering, al dan niet in combinatie met het terugbrengen van de productie naar Europa en Amerika, dichter bij de afzetmarkten, zou nu een boost kunnen krijgen. De kledingindustrie draait nog altijd grotendeels op menselijke arbeid. Dat komt vooral doordat de lonen in de sector altijd zó laag zijn geweest dat fabrikanten nooit de prikkel voelden om te innoveren en te investeren in machines. Nu de loonkosten in kledingproducerende landen stijgen en snelheid van het productieproces steeds belangrijker wordt, komt de automatisering in een stroomversnelling.

In China hebben verschillende bedrijven de pandemie om arbeidsbesparende machines en nieuwe automatiseringsmaatregelen te introduceren. Normaal gesproken zou dit gepaard zijn gegaan met protest van arbeiders die bang zijn hun baan te verliezen, maar in de coronochaos zien de bedrijven hun kans schoon. Automatisering kan ook een uitkomst bieden om minder afhankelijk te worden van China, omdat het rendabel wordt om te  produceren in landen waar de lonen hoger liggen, zoals in Europa en Amerika.

De grote vraag daarbij is wat dit uiteindelijk betekent voor de miljoenen mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn De een wijst erop dat automatisering een kans is om de industrie eerlijker en duurzamer te maken, met beter betaalde en schonere banen. De ander vreest voor een massaontslag in kledingproducerende landen, omdat de huidige werknemers niet worden omgeschoold. 

Online shoppen neemt een vlucht

De verschuiving van offline naar online shoppen komt mogelijk Modewebwinkels hebben nu te maken met dalende inkomsten, maar voor mensen die nog wel willen shoppen is het op dit moment de veiligste en soms zelfs enige manier. Het is denkbaar dat een groep mensen die voorheen nooit iets online bestelde nu de gemakken van internetshoppen Goede kans dat deze nieuwe online shoppers ook nadat de winkels weer opengaan

En niet alleen consumenten zelf, maar ook modebedrijven kunnen helemaal of grotendeels overstappen op online verkoop. H&M kondigde al aan sneller de transitie naar online Fysieke winkels, zo wordt nu goed duidelijk, De dat, net als na de crisis van 2008, het aantal fysieke winkels zal afnemen.

Niet voor niets wordt een partij als Amazon al genoemd als de grote winnaar van deze crisis. Waar de meeste bedrijven minder mensen aan het werk kunnen houden, zoekt Amazon juist in de Verenigde Staten om de groei in online bestellingen aan te kunnen. Volgens retailkenner Doug Stephens is dit waar het tot dusver nog niet erg succesvol was. Kledingretailers die op dit moment geen online verkoopkanaal hebben – en dit ook niet een-twee-drie van de grond krijgen – zullen sneller geneigd zijn een online etalage van Amazon, Alibaba, JD.com, Wehkamp of Zalando te gebruiken om toch van die voorraad kleding af te komen, en wat geld in het laatje te krijgen.

Dat dit voor de grote platforms de kans is om toe te slaan, blijkt wel uit de aankondiging van Zalando om zijn platform ‘open te zetten’ voor fysieke Die kunnen tot eind deze maand kosteloos hun producten op het platform verkopen en krijgen daarbij wekelijks uitbetaald. Met ‘connected retail’ zoals het programma heet, wil Europa’s grootste modewebshop winkeliers helpen (wat Zalando er niet bij zegt, is dat dat ook bepaald niet slecht is voor zijn marktaandeel).

Uit de serie After-hour Shopping Mall door Nadine Stijns.

Wie profiteert?

Het blijft onzeker welke verschuivingen de komende maanden, zo niet jaren, als gevolg van covid-19 in de industrie gaan plaatsvinden. Het is in elk geval niet te hopen dat het, zoals na de crisis van 2008, vooral de grote, rijke zijn die profiteren als het bloed eenmaal is opgedweild.

Ik ben benieuwd hoe de Kalverstraat er over een jaar bij ligt.

Over de beelden Tien jaar geleden reisde de Nederlandse fotografe Nadine Stijns meermaals af naar Beijing om daar de opkomst van de massaconsumptie en de economische vooruitgang van China te documenteren. Na sluitingstijd struinde ze door warenhuizen, langs de met lappen afgedekte schappen en etalages. Haar sculpturale beelden verheffen constructies van textiel, bedoeld om alles van waarde te verhullen, tot bezienswaardigheid op zich. (Isabelle van Hemert, beeldredacteur) Bekijk hier meer werk van Nadine Stijns

Meer lezen?

Kledingmerken kunnen vandaag nog een einde maken aan de hongerlonen in textielfabrieken Van elk kledingstuk dat je koopt, gaat vaak maar een paar cent naar de maker. Lage lonen in de kledingindustrie zijn al jaren een probleem, terwijl de prijsdruk alleen maar toeneemt. Koen Oosterom van Fair Wear Foundation heeft wel een idee hoe het beter kan: geef kledingmerken inzicht in de prijsopbouw van een kledingstuk. Lees het artikel hier De toekomst van duurzame kleding is lokaal en tijdloos, zegt deze modedeskundige De mode-industrie is een van de vervuilendste ter wereld en de schadelijke fast fashion-branche blijft groeien. Toch is modedeskundige José Teunissen hoopvol over nieuwe, duurzame initiatieven. Lees het artikel hier