Schoolstraten, vakantiestraten, geveltuinen; de geest is uit de fles
Ook in Nederland richten steeds meer steden de publieke ruimte in voor de mens die meer wil met zijn woonomgeving dan er parkeren en doorheen rijden. Een update met wat ik voorbij zie komen en wat je zelf kunt doen voor een mensenstraat. Vul vooral hieronder aan.
Geveltuinen en parkeerterrassen
Rotterdam zet in op duizend geveltuinen ‘zonder gedoe van de gemeente’ en laat ondernemers (zoals elk jaar) parkeerplaatsen omtoveren in terrasjes. Als inwoner van de stad ben ik heel benieuwd hoe dat er met de maatregelen rondom corona uit komt te zien.
Schoolstraten
Den Haag gaat verder met het uitbreiden van de schoolstraten: hier kun je tijdens het brengen en halen van kinderen even niet met de auto in. Ook Tilburg wil schoolstraten.* En brengt de maximumsnelheid in het centrum, inclusief de levensgevaarlijke Cityring eromheen, per 1 juni terug naar 30 kilometer per uur.
Het concept schoolstraat komt uit Bolzano, Italië en is via Vlaanderen over komen waaien naar Nederland. De Vlamingen maakten een mooie site over hoe het werkt. Geheim ingrediënt: ouders die op school aangeven dat ze de situatie graag anders zien.
Grotere terrassen
Amsterdam wil meer stoep beschikbaar stellen aan horecaondernemers. Een interessante keus, want wat doe je voor mensen die geen geld hebben om een terrasje te pakken? (Inspiratie uit Parijs: daar richtten ze een autoweg langs de Seine weer in voor mensen, in plaats van het verkeer: met terrasjes én publieke picknicktafels.)
Nationale actie: Geef de straat terug
Een brede coalitie van de Fietsersbond, MENSenSTRAAT, Urgenda, Milieudefensie en Natuur & Milieu begon gisteren de petititie Geef de Straat Terug.
‘Wat kun jij doen? Het is heel simpel: teken de petitie Geef de straat terug! en laat ons weten welke straat jij terug wilt hebben. Waar bankjes moeten komen, een speelplek voor je kinderen, een grasveldje om te sporten of waar je langs winkels kunt slenteren zonder om te hoeven kijken. De straat waar jij geen auto’s meer wilt zien rijden of je fiets niet meer op de stoep wilt parkeren. Zo maken we samen een dik stratenboek dat Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, namens jou begin oktober aanbiedt aan de regering.’
Ze raken een snaar, want binnen een paar uur tijd waren er al 700 straten aangemeld, en nog eens een halve dag later waren het er alweer 1.400.
Nationale actie: Vakantiestraat
De Vakantiestraat is een vanuit Rotterdam gelanceerd initiatief om (een deel van) je straat tijdelijk in te richten als een camping: handig tijdens deze coronazomervakantie, zeker voor de kinderen, maar niet alleen voor hen. Intussen zijn er al 55 straten in het hele land aangemeld.
Ik liet het idee vallen in de ouders-van-jonge-kinderen-appgroep van onze straat en die ontplofte van enthousiasme. Een van de kinderen uit de straat begon al direct te tekenen hoe ze haar vakantiestraat voor zich zag. We overleggen er nu over met de hele straat. Dus wie weet gaan we daar straks over haar uitgedachte parcours rennen (dat parcours was voor de kinderen én de volwassenen bedoeld, zei ze erbij).
Heb jij nog andere initiatieven gezien? Deel ze vooral hieronder!