Deze week beleefde ik bij de uitgeverij mijn boekdebuut, samen met Marco te Brömmelstroet. Hij is planoloog en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Samen lanceerden we:

Als ik het boek in één zin moet samenvatten, dan luidt die: Steekt een hert de weg over of rijden wij door het bos? Het is natuurlijk allebei waar. Het ligt eraan hoe je kijkt.

Zelf had ik me tot drie jaar geleden nooit afgevraagd waarom we de publieke ruimte inrichten voor en volgens de logica van het verkeer. Dat doen verkeerskundigen en ambtenaren toch voor ons?

In Het recht van de snelste ontdek ik samen met Marco dat het een morele en dus politieke vraag is, wie je op straat de meeste rechten geeft. Waarom leren we onze kinderen om daar alsjeblieft niet dood te gaan?

Dit is geen verhaal over ‘wij’ versus ‘zij’. Met zijn allen kijken we naar de straat als door een autovoorruit: dat is ingebakken geraakt in onze taal. Zo hebben we het over ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’. Maar die zijn pas kwetsbaar sinds we in gevaarlijke voertuigen begonnen te rijden.

Deze manier van praten leidt tot een specifieke inrichting (zebrapaden en verkeerslichten) en die vormt ons weer als mens (je mag niet afgeleid zijn op straat).

Meer weten? We publiceerden eerder al We hopen dat je geïnteresseerd bent geraakt in het boek. Mocht je het lezen, dan hoor ik graag of het jou helpt bij het nadenken over wat jij wilt met jouw eigen mobiliteit en straatleven (thalia@decorrespondent.nl).

Dit waren onze favoriete stukken van de week

De prijs van het kortingcircus

Het is 365 dagen per jaar sale. Online én offline vliegen de hijgerige en hitserige aanbiedingen je om de oren. Waarom is het altijd uitverkoop? Correspondent Emy Demkes schreef over de gevolgen van deze permanente stortvloed aan korting:

PAK JE KANS! Lees NU dit GRATIS artikel en kijk nooit meer hetzelfde naar de UITVERKOOP! Analyse: leestijd 11–15 minuten

Oproep: wat vind jij van geslachtsregistratie?

Iedereen heeft een ‘M’ of een ‘V’ in het paspoort staan. Blijkbaar vinden we ons geslacht – en wat het over ons zegt – zó belangrijk dat het zwart op wit geregistreerd moet staan. Niet voor niets was het tot voor kort heel moeilijk om het lettertje te veranderen.

Correspondent Valentijn De Hingh vroeg zich af: wat heeft geslachtsregistratie eigenlijk voor nut?

Het probleem M/V: waarom staat ons geslacht eigenlijk in ons paspoort? Oproep: leestijd 5–6 minuten

‘Ben jij trouwens wel gescreend?’

Antropoloog Sinan Çankaya deed jaren onderzoek naar discriminatie binnen de politie. De priemende ogen van politieagenten, die de omgeving afturen naar verdachte zaken, richten zich niet alleen op burgers. Op geen enkele andere plek is er zo vaak aan zijn persoon, integriteit en loyaliteit getwijfeld.

Zwarte schapen horen niet in de politiefamilie Voorpublicatie: leestijd 16–21 minuten

Het recht van de snelste

Drie jaar geleden was correspondent Thalia Verkade ervan overtuigd dat fietssnelwegen dé oplossing zijn voor het fileprobleem. Maar wanneer ze Marco te Brömmelstroet, alias ‘de Fietsprofessor’, ontmoet, zet hij al haar ideeën over mobiliteit op hun kop. Want waarom zou je ervan uitgaan dat efficiëntie de enige reden is om de fiets te nemen?

Wachten bij de kassa of op je drankje vinden we heel normaal. Waarom is de file dan zo’n probleem? Voorpublicatie: 9–12 minuten

Vergeet werkgeluk, we hebben meer menselijkheid nodig

De meeste mensen worden níét gelukkig van werken. Miljarden werknemers ervaren vernedering, uitbuiting en afstomping. Om dit te veranderen, moeten we onze obsessie met werkgeluk loslaten en de werkvloer menselijker maken, schrijft Sanity-correspondent Tanmoy Goswami.

Werk maakt niet gelukkig. Zo kan werk wél werken Essay: leestijd 12–16 minuten Het recht van de snelste - Hoe ons verkeer steeds asocialer werd Onze fietsen, auto’s en treinen rijden steeds sneller en efficiënter. Dat heeft een enorme invloed op onze dorpen, steden én samenleving. Wat zijn we daardoor kwijtgeraakt? En hoe kan het anders? Lees hier meer over dit boek