Kijken: Zo maakt kunstenaar Garry Fabian Miller foto’s die licht geven (en dat zonder camera te gebruiken)

De beelden bij het verhaal van de dag van Nina Polak lijken te stralen. Dat komt door de kleur- en lichtcontrasten die de Britse kunstenaar Garry Fabian Miller opzoekt. Hij streeft steeds naar een intensiteit die de aandacht grijpt, maar die tegelijk moeilijk is om op te focussen. Zoals het grensgebied tussen de felrode ring en de binnenkant van de cirkel in het beeld hieronder.

Omdat de beelden niets herkenbaars tonen, verschuift de aandacht van het zoeken naar betekenis in het afgebeelde naar de kijkervaring zelf. Zo nodigt Miller je uit stil te staan bij het zintuiglijke, dus lichamelijke effect dat beelden kunnen hebben.  

Miller werkte altijd al met fotografie, maar sinds de jaren tachtig doet hij dat zonder camera. In plaats daarvan stelt hij lichtgevoelig papier direct aan licht bloot.

Zijn techniek vergt geduld: belichtingstijden lopen op tot wel twintig uur. Door te experimenteren met belichtingstijden is de uitkomst iedere keer anders.

Maar ook de filters die hij tussen het papier en de lichtbron plaatst, spelen een belangrijke rol. Hij begon met natuurlijke materialen (bloemen, blaadjes van planten, zaadhulzen) maar wendde zich in de loop van de tijd ook tot gekleurd glas, vloeistoffen en papier. Zo onderzoekt hij de werking van licht, in zijn beelden tegelijk medium én onderwerp.

In dit filmpje vertelt Garry Fabian Miller meer over zijn manier van werken en zijn ideeën over beeld.

Vimeo plaatst cookies bij het bekijken van deze video Vimeo
Garry Fabian Miller over zijn manier van werken.