Autoreclames verheerlijken het snelle rijden. Deze kunstenaars weten daar wel raad mee

Thalia Verkade
Journalist, gespecialiseerd in mobiliteit en duurzaamheid
Bristol. Matt Bonner: Set free to sit in traffic. Foto: Brandalism

Het gaat niet goed met de pr van de auto. Audi moest een ‘ongevoelige’ advertentie terugtrekken, in Engeland en Wales plakten ‘brandalisme’-kunstenaars hun eigen boodschap voor de fabrikanten op honderd billboards en abri’s. En een fietsreclame voorspelt het einde van de auto.

Afgelopen week plakten kunstenaars van het Brandalism-netwerk honderd billboards en abri’s over met anti-auto-reclames in Engeland en Wales.

Een paar van hun posters uit de campagne:

Bristol. Fokwalolf: Ignore the kids. Burn the planet. Beeld: Brandalism.
Bristol. Foka wolf: Ignore the kids. Burn the planet. Foto: Brandalism

Soms werd er gewoon een stickertje op een bestaande autoreclame geplakt:

Warning: Adverts may not reflect the reality of urban driving. Beeld Brandalism
Warning: Adverts may not reflect the reality of urban driving. Foto: Brandalism

Hieronder legt een van de artiesten uit hoe de Nederlandse kunstenaar Jeroen Bosch

Vimeo plaatst cookies bij het bekijken van deze video Vimeo
Michelle Tylicki over Jeroen Bosch als inspiratie voor haar 'subvertentie' tegen SUV's.

Het is de breedste aanval op de pr-machine achter de autoindustrie op de site van Brandalism vind je ook als je zelf aan de slag wilt. Maar er is meer gaande. Audi publiceerde vorige maand deze foto op Twitter:

De advertentie zoals die werd gepubliceerd op Twitter.

De mensen die de pr doen bij Audi, hadden er niet bij stilgestaan dat hun publiek associaties zou kunnen krijgen met de werkelijkheid. Met de onveiligheid die hun auto’s voor mensen op straat veroorzaken, en dan vooral voor mensen die maar net boven de motorkap uitkomen.

Duizenden boze reacties volgden. Waaronder een reclamefilmpje voor Audi, waarin snelheid en kleine meisjes ook met elkaar in verband worden gebracht,

De mensen bij Audi trokken de reclame terug, met excuses voor de ‘ongevoelige beelden’. Toen de storm was gaan liggen, verwijderden ze de tweet (inclusief al die reacties).

En ook vanuit Nederland worden er pijlen gericht op de autoindustrie. De Nederlandse fietsfabrikant Vanmoof dreef in een deze zomer gelanceerde reclame de spot met de monsterlijkheid van auto’s. Die tv-reclame kreeg een van de Franse variant van de reclamecodecommissie: de reclame zou de autoindustrie in diskrediet brengen en een klimaat van angst creëren.

De fietsfabrikant bracht de afwijzing waarop de video viraal ging:

Vimeo plaatst cookies bij het bekijken van deze video Vimeo
Vanmoof: Ride the future

Achter al deze cultuurkritiek gaat een interessante vraag schuil: hoe normaal is het eigenlijk dat een industrie die voor meer dan een miljoen verkeersdoden per jaar zorgt in de wereld – en nog voor allerlei ander leed (denk aan vervuilde lucht, ruimtebeslag, en de hoofdoorzaak van een permanent gevoel van onveiligheid voor wie loopt of fietst in de publieke ruimte) – nog mag adverteren?

Birmingham. Paul Insect: Driving Kills. Beeld: Brandalism
Birmingham. Paul Insect: Driving Kills. Foto: Brandalism

Lees ook: