Beste,

Deze nieuwsbrief had eigenlijk al een week geleden in je inbox moeten ploffen, maar op het moment dat ik ’m had moeten schrijven had ik even iets anders aan mijn hoofd: een kapotte auto in Frankrijk. Er gingen vijf dagen overheen voor die gerepareerd was − iets met een koppelingsset die naar de filistijnen was −, en dus moest ik een paar dagen extra vakantie opnemen (wat verder geen straf was hoor). 

Maar nu ben ik dus weer terug. En een van de dingen waar ik weer in wil duiken, is de impact van online kleding kopen op mens en milieu. Nog voor corona − wat voelt dat als een eeuwigheid geleden zeg − publiceerde ik waarin ik aankondigde onderzoek te willen doen naar de gevolgen van online winkelen. Hoe werkt dat proces van online bestellen precies? Wat komt er allemaal bij kijken? Hoe (on)verantwoord is het? En (hoe) kan het duurzamer en eerlijker? Ik kreeg ontzettend veel reacties, en maakte een plan met verhalen voor de komende maanden. 

Maar door covid-19 raakte ik de draad (;)) een beetje kwijt. De verhalen die naar buiten kwamen over de gevolgen van de pandemie voor kledingarbeiders wereldwijd waren zo schrijnend dat ik hier hoe dan ook aandacht aan wilde besteden. Ik schreef er en later, in samenwerking met drie andere journalisten, Van dit laatste stuk verscheen twee weken geleden nog een iets aangepaste versie in het Engels op

Een interessant project dat hierdoor weer bij mij op de radar kwam: Garment Workers Diaries. Om inzicht te krijgen in de financiële situatie en leef- en werkomstandigheden van (voornamelijk vrouwelijke) kledingarbeiders in Bangladesh, India en Cambodja verzamelt de organisatie sinds 2016 data over onder andere inkomen, uitgaven en werkuren van meer dan duizend mensen. Sinds covid-19 doet ze dit maandelijks, en schetst zo een beeld van de gevolgen van de pandemie. Voor wie hier meer van wil weten: alle informatie

Populariteit online shoppen stijgt nog verder

Maar zoals gezegd wil ik het weer gaan hebben over online shoppen. Want in tegenstelling tot veel andere sectoren groeide deze sector als gevolg van covid-19. Sterker nog: Amazon maakte bekend alleen al in de VS zeker 10.000 mensen Zalando noteerde een omzet van 3,56 miljard euro, een stijging van bijna 20 procent ten opzichte van vorig jaar, en stelt nu 34 miljoen actieve klanten te hebben, ook een groei van 20 procent

De ‘krankzinnige cijfers’, waarmee ik in verwees naar de 240 miljoen pakketjes die in 2018 alleen al in Nederland werden besteld, omgerekend zo’n 650.000 per dag, zijn daarmee naar alle waarschijnlijkheid al lang niet relevant meer.

Onderzoeksfirma Bernstein verwacht dat in Europa de vraag naar online mode zal verdriedubbelen dit jaar, en daarmee meer dan 20 procent van de totale verkoop van kleding en schoenen zal uitmaken. Een groei die volgens eerdere voorspellingen

Voor pakketbezorgers lijkt er ondanks die groei niet veel te verbeteren. De Monitor maakte recent over onderaannemers (bedrijfjes of individuen die pakketjes leveren voor PostNL, maar niet in dienst zijn van het bedrijf − ongeveer driekwart van de pakketbezorging wordt gedaan door onderaannemers). Ze ondervroegen 76 van de ongeveer 600 onderaannemers over hun werk en financiën. 83 procent van de ondervraagden gaf aan niet te kunnen sparen voor een pensioen en 90 procent liet weten geen arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zichzelf en/of zijn werknemers te hebben. 

Het is het zoveelste verhaal over pakketbezorgers die worden uitgeknepen. En het zal ook zeker niet het laatste zijn. Ik vraag mij af wat hier precies aan ten grondslag ligt. Waar gaat het mis? 

Mocht je hier zelf iets over weten of interessante artikelen of onderzoeken zijn tegengekomen, over dit onderwerp of over online winkelen in het algemeen, dan hoor ik graag van je! 

Een einde aan de nertsenfokkerij in Nederland

Tijdens mijn vakantie volgde ik sporadisch het nieuws. Wat mij opviel: bijna elke keer als ik de app van de NOS opende, zag ik dat er wéér een nertsenfokkerij was besmet met corona. In juni schreef ik er al eens over in Toen waren 13 van de ongeveer 120 nertsenbedrijven in Nederland besmet. Inmiddels zijn dit er meer dan 40. 

Ik schreef destijds in mijn nieuwsbrief over de discussie die toen in de Tweede Kamer werd gevoerd, over de vraag of dit een goed moment is om de getroffen fokkerijen te laten stoppen met hun werkzaamheden, aangezien er over een paar jaar (2024) toch een algeheel verbod komt, en zo ja, hoe die stoppersregeling er dan uit moet komen te zien. 

Inmiddels is besloten om per maart volgend jaar definitief een einde aan de nertsenhouderij in Nederland te maken. Fokkers worden gecompenseerd, in totaal ontvangen ze 180 miljoen euro van het kabinet.

Landbouweconoom Peter van Horne van Wageningen University & Research dat de kans dat nertsenfokkers hun dieren bewust besmetten met het coronavirus om zo geld op te strijken, fors is toegenomen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is een onderzoek gestart naar mogelijk opzettelijke besmettingen van nertsenfokkerijen.

Lees- en wandeltips

Behalve met de nertsen heb ik mij tijdens mijn vakantie overigens zo min mogelijk beziggehouden met het volgen of lezen van ‘nieuws’, en überhaupt zo min mogelijk op mijn telefoon gekeken. In plaats daarvan heb ik samen met mijn vriend een paar dagen geklommen in Orpierre en een waanzinnig mooie driedaagse wandeltocht gemaakt in de Vercors (tegen de Franse Alpen) naar een bergtop (zie de foto hieronder), waar je komt door een kilometers lange kam af te wandelen. Inclusief steenbokken, gieren en bergmarmotten (wat kunnen die dieren een geluid maken zeg!).

Tijdens het wachten op de camping tot de auto klaar was, had ik tijd om te lezen waar mijn collega’s zich de afgelopen tijd mee bezig hadden gehouden. Hieronder een paar stukken die ik zeer aanbeveel: 

Fijne week gewenst,

Emy

Abonneer je op mijn nieuwsbrief Tweewekelijks stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je deze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan.