Wij vroegen experts, denkers en beeldmakers wat hen hoopvol maakt voor 2021

Voor een nieuwe korte serie vroegen wij, eindredacteur Anna Vossers en redactiechef Maaike Goslinga, tien experts en denkers een stuk te schrijven dat de vraag beantwoordt: wat maakt jou hoopvol voor 2021?

Na een jaar waar hoop ver weg leek, zijn we razend benieuwd naar de inzichten van mensen die bezig zijn met het vormgeven van onze toekomst.

We vroegen deze groep om te kijken naar specifieke gebeurtenissen die hen hoopvol maken. Een maatregel of wet die is of wordt ingevoerd, een debat dat speelt, een organisatie of persoon die ergens mee bezig is, een onderzoek dat loopt, een ontmoeting of ervaring.

Het is een eer om zo veel talent te verwelkomen op ons platform. Wat het extra leuk maakt, is dat elke schrijver zelf de toon en stijl van het stuk kan bepalen. Veel stukken gaan over thema’s die niet alleen hen, maar ons allemaal bezighouden, zoals verzet en antiracisme, maar door de vrije opdracht leest elk stuk als een nieuw verhaal, verteld door steeds een andere stem. En wat blijkt: er is veel om optimistisch over te zijn!

Zo schrijft marien bioloog Lisa Becking over een reddingsplan voor het koraal rond Bonaire, Saba en St. Eustatius. Vond historicus Ghizlan El Hachimi in een voetnoot een bron die een nieuwe blik werpt op de geschiedenis van de betrekkingen tussen Nederland en Marokko. En ziet Expreszo-hoofdredacteur Rocher Koendjbiharie hoe protest tegen racisme groter is dan de angst voor het coronavirus.

De illustraties bij de verhalen werden verzorgd door een nieuwe lichting beeldmakers, allen in 2020 afgestudeerd aan een Nederlandse kunstacademie. Hoewel de pandemie ervoor zorgde dat veel eindexposities geen doorgang konden vinden, wilde onze beeldredacteur Veerle van Herk het werk van deze makers niet onopgemerkt laten.

Een deel uit het werk Perhaps It’s In The Warm Summer Breezed Stones That I Feel Home? door Narges Mohammadi. Foto door: Io Sivertsen

De sculpturen van Narges Mohammadi, die afstudeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, bleken goed te passen bij het verhaal van Ghizlan El Hachimi. Het werk van Narges staat symbool voor de worsteling tussen verschillende culturen. Haar huiselijke settingen gemaakt van leem refereren naar het gevoel van thuis en de heimwee naar het onbekende.

Beeld door Sohaib Bouaiss bij het verhaal van Marjolein Lanzing.

Het werk van animator Sohaib Bouaiss, die afstudeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, sloot mooi aan bij het verhaal van privacy-onderzoeker Marjolein Lanzing. Met zijn filmische sferen bracht hij de reis die Marjolein naar Seattle maakte tot leven.

Wat onszelf hoopvol maakt voor 2021: dat er zo veel talent te vinden is. Talent dat mogelijkheden en kansen ziet in een wereld waar momenteel een grote zwarte wolk boven hangt. Schrijvers en beeldmakers die ons meer kunnen vertellen over hoe de wereld in elkaar steekt en wat zij daaraan bijdragen.

Het resultaat kun je vanaf 9 januari dagelijks lezen op De Correspondent. Veel leesplezier!

Ga naar de collectie