De fijne kneepjes van de V85
Nog even over de V85: de snelheidsmeting die laat zien of de langzaamste 85 procent van de automobilisten zich aan de snelheid houdt. Daar worden bewoners die bezorgd zijn over hardrijders vaak mee het bos in gestuurd.
Maar het ging die bewoners nou net om de snelste 15 procent van de bestuurders. Die maken het gevaarlijk.
Mijn vader mailde deze vergelijking:
‘Dit is zo iets als: suikervrij = als er minder dan 5% suiker in zit en dat durven de suikerbazen niet!’
Op Twitter legt Richard van de Werken de (on)logica van de V85 nog eens uit. Als de V85 in een straat waar je 30 mag op 43 ligt, vertelde hij, dan kan het zo zijn dat 70 procent van de mensen te hard rijdt. Want als je alle metingen uitzet in een grafiek, dan levert dat meestal geen normaalverdeling op (in de vorm van een klok). Vaker zoiets:
Voor de liefhebber zijn er nog wel een paar probleempjes met de snelheidsmetingen. Zo is het meten van voor auto’s lage snelheden zoals 30 kilometer per uur lastig, omdat de meetapparatuur niet precies genoeg is. En: soms wordt de snelheid gemeten met kastjes in de straat, soms met gegevens van routeplanners. Maar: wie in de wijk woont, gebruikt die planners waarschijnlijk niet, want die kent de weg.
Kortom: laat je niet wegsturen met een V85.
En stuur deze video vooral ook naar de ambtenaar die je de V85 mailde Update: Te hard rijden en het begin van de zwartepietendiscussie Te hard rijden is volksergernis nummer 1. Waarom krijgen we dat niet opgelost?