De bizarre levenslessen van De kleine zeemeermin Ik kan de film zo’n beetje woord voor woord meepraten. Ontelbare keren deed ik ’m als klein meisje in onze videospeler: Disneys De kleine zeemeermin. Maar nooit eerder keek ik naar de film zoals Malcolm Gladwell dat doet. Op zijn kenmerkende humoristische maar toch serieuze toon weet hij haarfijn bloot te leggen hoe De kleine zeemeermin kinderen een totaal belachelijk beeld geeft van rechtvaardigheid, goed en kwaad en vrouwenrechten. Je kunt denken: nou en, het is een kinderfilm. Gladwell ziet de ironie er ook wel van in: hij heeft het in deze driedelige audioserie langer over De kleine zeemeermin dan de film zelf duurt. Maar dat is nodig, vindt hij. Want het zijn Disneyfilms die onze kinderen leren over moraliteit. En wat we uit de films leren, blijkt ook, werkt onze hele levens door. Overigens levert Gladwell niet alleen kritiek: in deel drie brengt hij een nieuwe, verbeterde versie van de film. (Maite Vermeulen, correspondent Migratie) Revisionist History: ‘Little Mermaid’ (Luistertijd: 3 afleveringen van 35 minuten)
Ook foute jongens hebben behoefte aan een echte vriend Roy Dames filmt al 25 jaar zijn vrienden Verbrande Herman, Rooie Jos, Dikke Bobbie en Jantje van Amsterdam. Rasechte Amsterdammers voor wie een leven buiten de criminaliteit steeds net buiten bereik ligt. Voor de camera van Dames vertellen ze over lief, leed en over wat ze beter niet hadden kunnen doen. Het resultaat is een ontroerend portret van mannen die te weinig gekregen hebben en daar nooit meer overheen gekomen zijn. (Jacco Prantl, audioredacteur) NPO: ‘25 jaar Foute Vrienden’ (Kijktijd: 3 afleveringen van 50 minuten)
Rouwen over wat tijdens corona verloren is gegaan, kost tijd Dankzij dit essay van schrijver Meredith Greer begreep ik dat ik niet de enige ben die het weleens benauwd krijgt van alle fantasieën over de feesten na corona, en het verlangen zo snel mogelijk terug te keren naar het ‘oude’ normaal. Natuurlijk, ook ik zou dat graag willen. Maar zoals Greer heel mooi verwoordt, kunnen we niet verder zonder stil te staan bij alles wat onderweg verloren is gegaan. Want de wereld is niet meer hetzelfde: we zijn mensen kwijtgeraakt, banen, geliefden, toekomstdromen. Als we daar niet gemeenschappelijk bij stilstaan, miskennen we het verdriet daarover. (Josta van Bockxmeer, correspondent Wonen) De Volkskrant: ‘Terug naar normaal, dat gaat zomaar niet. Na deze crisis moeten we eerst stilstaan bij wat er is verloren’ (Leestijd: 10 minuten)
Deze podcast vertelt je alles over de sterren van deze tijd Ik heb nooit begrepen waarom mensen neerkijken op populaire cultuur. Als je het mij vraagt, leer je een tijdsgewricht bij uitstek begrijpen door je te verdiepen in de sterren van die periode. In deze podcast ontrafelen twee journalisten de verhalen van beroemdheden als Britney Spears, Elizabeth Taylor en het herenigde sterrenkoppel Ben Affleck en Jennifer Lopez (‘Bennifer’). Dat doen ze met humor en opmerkelijk veel compassie voor hun onderwerp – een fijn contrast met de wrede houding van de traditionele paparazzi. Tussen de nostalgische MTV-momenten en onthullende anekdotes in (wist je bijvoorbeeld dat Elizabeth Taylor werd uitgehuwelijkt door haar filmstudio?) leer je over de complexe relatie tussen pers, ster en publiek, en hoe die door de jaren heen veranderd is. (Lena Bril, chef engagement) Wondery: ‘Even the Rich’ (Luistertijd: gemiddeld 40 minuten)
Wie is de mysterieuze manuscriptendief? Sinds vijf jaar is de boekenwereld in de greep van een manuscriptendief. Hij of zij neemt de identiteit over van uitgevers, literair agenten of scouts en probeert zo de ene na de andere ruwe versie van nieuwe romans en nonfictiewerken binnen te hengelen. Bijna wist de oplichter de nieuwste thriller in de populaire Millenniumreeks voortijdig buit te maken; de wereldwijde publicatie van het langverwachte vervolg op The Handmaid’s Tale raakte totaal ontregeld vanwege het wantrouwen dat de dief naar het boekenvak bracht. Even leek het spoor van de dader naar Nederland te leiden, maar de geheimzinnige fraudeur verstopt zich achter tal van neppe e-mailadressen en servers. De grote vraag is wat de manuscriptenontfutselaar drijft, want hij of zij eist geen losgeld en er bestaat geen bewijs voor illegale doorverkoop. Je zou er, jawel, een boek over kunnen schrijven. (Riffy Bol, algemeen redacteur) Vulture: ‘The Spine Collector’ (Leestijd: 35 minuten)