Dat stedelingen vaak hun overburen niet kennen, hoeft niet te betekenen dat stedelingen asociale mensen zijn. De kans is groot dat ze last hebben van een Berlijnse muur van snel en doorgaand – en daarmee gevaarlijk – verkeer. Dit is mijn favoriete grafiek over straatleven en mobiliteit, omdat je er goed aan kunt zien hoezeer het sociale leven in een straat afhankelijk is van de hoeveelheid verkeer.


Bron: Livable Streets, Donald Appleyard and Bruce Appleyard, Elsevier, 2019

In de bovenste straat met veel verkeer hebben mensen drie keer zo weinig vrienden als in de onderste straat. Ik heb dit precies zo ervaren, toen wij onze eigen straat drie weken lang openstelden voor de bewoners en afsloten voor doorgaand verkeer. Ik ken nu meer buren, ik ken buren beter, andere buren kennen hun buren beter. Maar nu de straat weer ‘gewoon’ een verkeersstraat is, zijn er weer veel minder spontane ontmoetingen: er is eenvoudigweg geen ruimte voor.

De Brits-Amerikaanse stedenbouwkundige Donald Appleyard maakte deze grafiek op basis van onderzoek in drie verschillende straten in San Francisco. Het werd een belangrijke pijler van zijn boek uit 1981. Een jaar later werd Appleyard doodgereden door een dronken automobilist. Hij werd 54 jaar oud. Zijn zoon Bruce zet zijn werk nu voort, met het onlangs verschenen boek