Wonen is een mensenrecht, horen we de laatste tijd regelmatig. Klopt. Maar om dit recht te vervullen, moeten we nog heel wat bijbouwen – voornamelijk in een aantal landen met opkomende economieën in Azië en Afrika.

Het probleem is dat dit mensenrecht botst met een ander, sinds kort door de VN erkend mensenrecht: Want de materialen waarmee we zoveel extra huizen moeten bouwen, zijn enorm vervuilend.

In een recent artikel spellen onderzoekers verbonden aan het Centrum voor Milieuwetenschappen van de Universiteit Leiden het even uit: zelfs in het meest gunstige scenario heeft de bouwmaterialensector nog altijd een dubbele hoeveelheid CO2-uitstoot nodig in verhouding tot de ruimte die ze kunnen krijgen om

En dat zijn alleen nog maar bouwmaterialen voor woningen. Die sector gebruikt ongeveer de helft van al het beton en staal, om maar wat te noemen. Alle andere spullen om ons heen zijn ook ergens van gemaakt.

Windmolens, slaaptreinen en elektrische auto’s. Klinkt allemaal heel duurzaam, moet wel gemaakt worden. Onder andere van staal. Een 5 megawatt windmolen? Die leuke Nissan Leaf? Treinen? Om nog maar te zwijgen van de rails. Of dat de staalindustrie nu een van de grootste vervuilers is.

Ons materiaalgebruik, dat is de crux van het klimaatprobleem.

Alleen, de materialen waarmee we onze samenleving vormgeven zijn zo alom vertegenwoordigd dat we ze helemaal niet meer zien. Al die spullen om ons heen – onze materiële cultuur – vinden we volstrekt normaal. Dus heb ik precies dát als onderwerp genomen om te onderzoeken: onze relatie met materialen.

Vier fundamentele materialen, de letterlijke bouwstenen van onze samenleving, heb ik afgelopen jaar geanalyseerd. Die vat ik hier kort nog even voor je samen:

Beton

Thomas Edison was fan en voorspelde een toekomst voor betonnen huizen. En gelijk kreeg hij. Meer dan 70 procent van de wereldbevolking Het staat dan ook met stip op één als meest gebruikte constructiemateriaal. Maar er is een probleem: de lijm tussen de steentjes, oftewel cement. De cementindustrie is niet alleen verantwoordelijk voor maar ook grootverbruiker van water en zand.

Voor écht duurzaam beton moeten we bij de Romeinen zijn De helft van alle gebouwen van de wereld is van beton. Het is het ideale constructiemateriaal: sterk, vloeibaar, goedkoop. Maar de echte prijs betaalt het klimaat, want beton is een van de vervuilendste materialen ter wereld. Een goed alternatief is te vinden in het verleden, bij de Romeinen. Lees het artikel

Staal

Van de ijzertijd tot de massaproductie van staal dankzij het Bessemerproces: ijzer is al drieduizend jaar onze metgezel. En daarmee ook de vervuiling die komt kijken bij de productie van ijzer. Tussen de 7 en 9 procent van de mondiale CO2-uitstoot Tijd voor een vierde – duurzame – ijzertijd. Want een wereld zonder staal en ijzer, die is ondenkbaar.

Staal is onmisbaar én supervervuilend. Hoe ziet een duurzame ijzertijd eruit? Bruggen, treinrails, wolkenkrabbers, auto’s, containerschepen én windmolens: onze moderne wereld is er een van staal. Het is het materiaal van nationale trots, maar ook van een gigantische CO2-uitstoot. Het goede nieuws: groen staal kán, maar dat vraagt een radicale omslag in ons denken. Lees het artikel

Plastic

Een briljant materiaal dat we zijn gaan verfoeien omdat we er zo slecht mee omgaan: plastic. Maar we kunnen helemaal niet zonder. Het is overal, in allerlei gedaanten: Maar ook: made to be wasted. En dat doen we dan ook volop. Gaan we daarmee door, dan zitten we in 2050 opgescheept met een oceaan van plastic: 26 biljoen kilo plastic afval

Plastic is briljant. Het verdient meer dan de prullenbak Je smartphone zit er vol mee, je poetst er je tanden mee en verpakt er je boterhammen in. Plastic is overal: we leven in een plastic age. Maar zo belangrijk als het materiaal is, zo achteloos gaan we ermee om. Dat komt omdat ons is aangeleerd dat plastic waardeloos is. Laten we een begin maken dat te veranderen. Lees het artikel

Kunstmest

Stikstofproblematiek is het oudste landbouwprobleem ter wereld – het gebrek aan stikstof welteverstaan. Dat verandert in één klap in 1909 wanneer de eerste druppels synthetische ammoniak condenseren Het is de grondstof voor kunstmest, de anabole steroïden voor de landbouw. Het gevolg? Een bizarre stijging van vleesproductie, want daar gaat maar liefst

De belangrijkste uitvinding van de 20ste eeuw houdt ons in leven én is een ramp voor het milieu. De oplossing? Minder vlees eten Dankzij een uitvinding uit 1909 hebben we nu een wereldbevolking van bijna 8 miljard mensen. Kunstmest is leven, maar zadelt ons ook op met een enorm stikstofprobleem en een almaar uitdijende veestapel. Hoe kunnen we uit deze luxeval ontsnappen? Lees het artikel

En tot slot: glas

Vandaag voeg ik een vijfde materiaal toe dat niet mocht ontbreken, Niet alleen maakt het compleet, glas is ook verantwoordelijk voor de wetenschappelijke revolutie en zit daarmee in het hart van de moderne beschaving.

Deze vijf schijnbaar onvervangbare materialen gebruik ik om de problemen in de hedendaagse mens-materiaalrelatie te analyseren. Die relatie staat namelijk ook centraal in mijn vakgebied: de archeologie. Onze hele geschiedenis is één met de geschiedenis van materialen. En onze relatie met materialen is veel complexer dan simpelweg het gebruik ervan. We maken en bouwen met materialen, maar we denken er ook mee. We vormen er onze identiteit mee en we laten er status mee zien. Materialen sturen ons omdat we er zo afhankelijk van zijn. Kortom, als samenleving zíjn we de materialen die we gebruiken.

Meer lezen:

Deze vier materialen vormen de moderne wereld, maar maken haar ook kapot. Wat zijn de alternatieven? Beton, staal, plastic en kunstmest vormen de wereld om ons heen, maar ze zijn ook extreem vervuilend. Willen we naar een duurzame samenleving, dan helpt het om te leren kijken als een archeoloog. Hoe is onze relatie met deze materialen? En wat zijn de alternatieven? Lees het artikel