Leestip: wat als je dit allemaal wist over een kledingstuk?

Onlangs deelde textielonderzoeker Peter Gorse deze afbeelding op zijn De vraag die hij stelt: als je deze informatie had, zou je dit kledingstuk dan nog kopen?

Overheden en consumenten roepen al jaren om meer transparantie. Ze willen duidelijk weten hoe een kledingstuk is gemaakt en wat de milieu-impact en de sociale impact ervan is.

Kledingmerken geven hier steeds meer informatie over. Al gaat het vaak niet verder dan een duurzaamheidslabel, met de melding dat het shirtje bestaat uit ‘duurzamer’ katoen of dat de jeans ‘gerecycled materiaal’ bevat. Wat word je daar nu wijzer van als consument?

Bovenstaand label van Gorse gaat een stuk verder. Maar of mensen op basis hiervan wel verantwoordere keuzes kunnen maken?

De discussie en reacties onder zijn post zijn het lezen waard. Verschuift zo’n label de verantwoordelijkheid niet onterecht naar de consument? Want als een kledingstuk écht dit label zou krijgen, zou het niet eens verkocht mogen worden.

Lees hier de LinkedIn-post van Peter Gorse en de reacties erop.