Betekent de ‘nepo baby’ de dood van de culturele meritocratie?
Fargo, Licorice Pizza, Tenet, Euphoria: veel succesvolle films en series van de laatste jaren worden bevolkt door de zoons en dochters van bekende acteurs en regisseurs. Dat roept de vraag op of Colin Hanks (zoon van Tom), Cooper Hoffman (nageslacht van Philip Seymour), John David Washington (kroost van Denzel) en Maude Apatow (dochter van Judd) die acteerklussen hebben binnengehengeld op basis van merites of dankzij nepotisme.
Op sociale media neemt de zoektocht naar deze zogenoemde ‘nepo-baby’s’ – hoewel nepos oorspronkelijk ‘neef’ betekent en in dat geval alleen opgaat voor sterren als Nicolas Cage, het neefje van Francis Ford Coppola – extreme vormen aan, ziet cultuurmagazine Vulture. De moeder van Kristen Stewart overzag het script van een Flintstones-film! De vader van Jonah Hill was de accountant van Guns N’ Roses!
Ja, de route naar sterrendom is aanzienlijk gunstiger geplaveid voor kinderen van beroemdheden. Maar mensen als Charlie Sheen, Laura Dern, Carrie Fisher en Jane Fonda bewezen tientallen jaren geleden al dat ze uit de schaduw van hun ouders konden klauteren. En een garantie op succes is een beroemde achternaam allerminst: ooit van Chet Hanks gehoord? Of Kimber Eastwood? Jason Connery dan?
Vulture: ‘How a Nepo Baby Is Born’ (Leestijd: 20 minuten)