Bijna tachtig jaar na zijn dood krijgt Anton de Kom eindelijk de erkenning die hij verdient

Onze podcast Tigri Tories is een eerbetoon aan Surinaamse schrijvers die een plek verdienen in ieders boekenkast. In deze tweede aflevering bespreken we het leven en (onbekendere) werk van Anton de Kom, de eerste Surinamer met een plaats in de Canon van Nederland.


Wij slaven van Suriname (1934) is het beroemdste boek van Anton de Kom, maar tijdens het leven van de schrijver (die in 1945 overleed in Kamp Sandbostel) kreeg het slechts één druk. Dat veranderde na de wereldwijde Black Lives Matter-protesten in 2020: het boek belandde in de Nederlandse bestsellerlijst en De Kom werd

Wij slaven van Suriname is het eerste boek dat de geschiedenis van Suriname vanuit het zwarte perspectief beschrijft. Maar het is niet het enige dat De Kom schreef.

In het Literatuurmuseum in Den Haag wordt een doos bewaard, met onder andere gedichten, een filmscript en een schrift waarin De Kom verhalen optekende over de mythische West-Afrikaanse spin Anansi. deze Anansiverhalen, die de schrijver ooit aan zijn kinderen vertelde voor het slapengaan. 

Waarom iedereen deze verhalen zou moeten lezen

Over die Anangsieh tories, en over het leven van Anton de Kom, gaan we in gesprek van Tigri Tories, die een plek Waarom konden deze Anansiverhalen in de jaren dertig niet gepubliceerd worden en nu wel? Waar komen deze verhalen oorspronkelijk vandaan? En waarom zou iedereen – Nederlanders en Surinamers – deze verhalen moeten lezen?

Daarover spreken we met De Koms achterkleinzoon en secretaris van de Anton de Kom Stichting, Vincent de Kom, en Marcella van der Kruk, uitgever non-fictie van Atlas Contact. En met twee mensen die Anangsieh tories voor het eerst lazen: kunstenaar Ken Doorson en kinderboekenschrijver Edward van de Vendel. Gerda Havertong leest fragmenten uit het boek voor.

Onderzoek en hosts Noraly Beyer en Raoul de Jong • Regie en productie Jacco Prantl • Projectmanagement Edivania Lopes Duarte • Onderzoek Vera Mulder • Eindredactie Jelena Barišić en Anna Vossers • Coördinatie en redactie Maaike Goslinga • Vormgeving Luka van Diepen

Luister of lees ook: