Kun je een bedrijf runnen dat echt duurzaam is in onze consumptiemaatschappij? Ik ben op zoek naar ondernemingen die het welzijn van mensen en de planeet voorop stellen, in plaats van groei of winst. Zo wil ik dichter bij het antwoord komen op de vraag wat rechtvaardige consumptie Ik vraag me af hoe bedrijven dit doen, of het lukt en waar ze tegenaan lopen. 

Denk aan kledingmerk Patagonia, dat vorig jaar besloot alle winst die niet naar het bedrijf zelf terugvloeit, aan goede Of aan Fairbnb, een socialer alternatief voor Airbnb. Je kunt ook denken aan bedrijven die producten maken die zo lang mogelijk, misschien wel levenslang meegaan. Of een bedrijf dat bewust niet wil groeien. 

Ik zoek buiten de gebaande paden. Namen als Tony Chocolonely, Fairphone, Ben & Jerry’s en Patagonia kennen we inmiddels. Er zijn vast meer en wellicht betere voorbeelden. 

Waar ik niet naar op zoek ben: het zoveelste bedrijf dat biologische katoenen kleren verkoopt of hun frisdrank verpakt in gerecyclede plastic flessen. Ik zoek naar ondernemingen die de kern van hun bedrijfsmodel bevragen en die met oplossingen komen voor echte problemen. 

Invloed van binnenuit 

Daarnaast zoek ik naar mensen die de koers van vervuilende bedrijven proberen te veranderen, van binnenuit. Medewerkers en bestuurders die organisaties als Unilever, FrieslandCampina of Primark socialer of duurzamer proberen te maken dus, of ze hier nu in slagen of juist niet. 

Mijn hypothese is: als consument is je invloed op een betere, mooiere wereld beperkt, maar als onderdeel van een groter bedrijf zou je weleens grootse impact kunnen maken. 

Ik wil weten of die aanname klopt, en onderzoeken hoe je zoiets aanpakt als werknemer. Waar te beginnen? En waar lopen mensen tegenaan die dit proberen of geprobeerd hebben? 

Mocht je denken: dit gaat over mij, of ken je zo iemand? Laat het hieronder in de bijdragen weten of  

En ken jij bedrijven die mens en planeet boven winst zetten? Deel je tip(s) hieronder, en vertel erbij waarom ik dit bedrijf zou moeten leren kennen.

Lees meer

Het. Is. Nooit. Genoeg: lessen van mijn supersonische Optimal Plaque Defense-tandenborstel Ik wist niet dat ik een super-de-luxe elektrische tandenborstel nodig had, tot ik de teksten op de dozen in de winkel bekeek. Het kan altijd rechter, witter, schoner. Is het dan nooit gewoon goed zo? Waarom we blijven kopen wat we niet nodig hebben: een kleine geschiedenis van de tandenborstel. Ga naar dit artikel